Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 sep 2017 22:19

Karl66 schreef: 22 sep 2017 21:15 Als je 28 km/u rijdt in een straat waar auto's 30 km/u rijden, dan rij je toch niet onverantwoord hard? Je hebt tenslotte een stuk minder massa en daardoor ook een stuk minder remweg. Zelfs met een fixie.
Dat lijkt mij inderdaad geen probleem als je een beetje alert anticipeert en kunt remmen als dat moet. Als je echter 28 km/uur rijdt op een fiets zonder deugdelijke rem en een voetganger eerst gaat toeschreeuwen dat hij aan de kant moet gaan omdat je überhaupt geen zin hebt om snelheid te minderen dan wordt het een ander verhaal.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 sep 2017 23:41

alien schreef: 22 sep 2017 22:04
RVV schreef: 22 sep 2017 20:29[…] deze pertinente onzin […]
Als jij met dertig in het uur op een blinde bocht afvliegt, kunnen er een hoop dingen onvermijdelijk worden, ja.
Uhm als je op mijn specifieke situatie doelt, er was geen sprake van bochten laat staan blinde bocht. Gewoon een recht fietspad naast een doorgaande weg. Maargoed jij bent blijkbaar superperfect en zoiets zal jou hopelijk nooit overkomen. Ik fiets slechts 30000 kilometers per jaar van tijdrijden tot ultra MTB marathons. Er schort wel wat aan mijn fietsvaardigheid blijkbaar. shit happens

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 23 sep 2017 07:01

RVV schreef: 22 sep 2017 23:41[…] jij bent blijkbaar superperfect […]
Dat heb ik nergens beweerd en doet bovendien niet ter zake
Ik fiets slechts 30000 kilometers per jaar van tijdrijden tot ultra MTB marathons.
Dat is ook al niet relevant.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 sep 2017 08:07

RVV schreef: 22 sep 2017 23:41 ...Maargoed jij bent blijkbaar superperfect en zoiets zal jou hopelijk nooit overkomen.....
Het gebrek aan inlevingsvermogen, relativeringsvermogen, voorstellingsvermogen en realiteitszin, daar heeft het Universum voor dit type mens nog wel eens aantal interessante leermomenten voor opgelijnd staan.

Modbreak Kortzichtige tekst maar weer verwijderd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 sep 2017 08:39

Karl66 schreef: 22 sep 2017 21:15 Je hebt tenslotte een stuk minder massa en daardoor ook een stuk minder remweg. Zelfs met een fixie.
Onwaar, een auto heeft 4 hele brede banden, en dikke remmen.. Met de zware motor duwend op de voorwielen.
De fiets heeft dunnen bandjes en maar 2 stuks.
De auto staat veel sneller stil dan de fiets.

Idem motor versus auto... Dat verliest de motor door gebrek aan rubber contact met weg en gebrek aan druk op de wielen. Tov de auto.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 sep 2017 09:03

Staat een mooi kort stukje op de wiki, remweg

Eerder was er al voorbij gekomen dat een fietser maximaal 1/2 g haalt, pak m beet 4,5 - 5 m/s2.
Dat is onder optimale condities, een dunne film vocht op gladde klinkers of keitjes, een regenbuitje na een periode van droogte op stadsasfalt en er blijft weinig over van je remvermogen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 23 sep 2017 11:36

Auto's hebben blijkbaar een remvertraging van 10 m/s2 en een massa die ongeveer 10 x zo groot is als een fietser. Doe het rekensommetje maar en dan zie je dat de fietser echt wel sneller stilstaat.

RVV, ouwe snelheidsduivel, je snapt zelf toch ook wel dat je bij elke uitrit die je passeert je moet stoppen, naar links en rechts kijken, naar links kijken, als er geen verkeer aankomt oversteken en halverwege de oprit nog een keer naar rechts kijken. Want als je dat niet doet, dan is het een geen ongeluk maar een aanrijding :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 sep 2017 11:40

NicoNB schreef: 23 sep 2017 08:07Verwijderd
Tsja
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 23 sep 2017 11:43

Lijkt me logisch dat iedereen met een mening die Nico onwelgevallig is, kneiterhard door het universum gestraft zal worden. Terecht ook, hoor.

En mij een mogelijk levensbedreigend ongeval toewensen is natuurlijk ook peanuts, in vergelijking met het in twijfel trekken van RVV's meningen omtrent verkeersongevallen.
Vorsprung durch Pedantik

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 23 sep 2017 11:51

Karl66 schreef: 23 sep 2017 11:36 Auto's hebben blijkbaar een remvertraging van 10 m/s2 en een massa die ongeveer 10 x zo groot is als een fietser. Doe het rekensommetje maar en dan zie je dat de fietser echt wel sneller stilstaat.
Remvertraging bereken je door remkracht te delen door massa.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 sep 2017 12:45

Karl66 schreef: 23 sep 2017 11:36 Auto's hebben blijkbaar een remvertraging van 10 m/s2 en een massa die ongeveer 10 x zo groot is als een fietser. Doe het rekensommetje maar en dan zie je dat de fietser echt wel sneller stilstaat.
De massa, aantal en type remmen, en contactoppervlak met de weg, zitten allemaal in de remvertraging inbegrepen. De remvertraging is simpelweg het uiteindelijke resultaat.
Dan hoef je daarna niet nogmaals iets met massa te doen.
Als jij een ander rekensommetje hebt, ben ik wel benieuwd.

Het is net als met schijfremmen op een racefiets... Je kunt wel harder remmen, maar het gevolg is dat je meer mogelijkheid hebt om je wielen te laten blokkeren. Aangezien massa systeem en grip met wegdek (bandjes) niet veranderd is tov velgremmen.
Een dikke snelle racewagen heeft grote dikke remschijven om harder te kunnen remmen. Daarom liggen daar dan ook brede, en liefst gladde, banden om... Anders heb je niks aan die dikke remkracht.

Nu naar een gewone auto, tov fiets, de auto heeft veel meer remvermogen... Veel meer contact oppervlak, geen (of zeer beperkt) risico om om te vallen... En de massa goed op de voorkant liggen. > resultaat, vertraging van ca 10m/s^2. (bron die wiki link). Dus bij 36 km/u, is 10m/s, staat die auto in een seconde stil.
Als een fiets dan met 0.5g, dus ongeveer 5 m/s^2 vertraagt (bron, uitspraak rechtzaak Engeland). En die fietser rijdt ook aan 36 km/u, dan staat die na ongeveer 2 seconden stil.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 23 sep 2017 12:57

Vlak ook de bijdrage van ABS niet uit, dat het mogelijk maakt voor een autobestuurder om domweg het rempedaal volledig in te trappen en zo alle remkracht volledig te benutten. Iets wat bij een fiets het summum aan voertuigbeheersing vraagt.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie