Dat lijkt mij inderdaad geen probleem als je een beetje alert anticipeert en kunt remmen als dat moet. Als je echter 28 km/uur rijdt op een fiets zonder deugdelijke rem en een voetganger eerst gaat toeschreeuwen dat hij aan de kant moet gaan omdat je überhaupt geen zin hebt om snelheid te minderen dan wordt het een ander verhaal.
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Uhm als je op mijn specifieke situatie doelt, er was geen sprake van bochten laat staan blinde bocht. Gewoon een recht fietspad naast een doorgaande weg. Maargoed jij bent blijkbaar superperfect en zoiets zal jou hopelijk nooit overkomen. Ik fiets slechts 30000 kilometers per jaar van tijdrijden tot ultra MTB marathons. Er schort wel wat aan mijn fietsvaardigheid blijkbaar. shit happens
Dat heb ik nergens beweerd en doet bovendien niet ter zake
Dat is ook al niet relevant.Ik fiets slechts 30000 kilometers per jaar van tijdrijden tot ultra MTB marathons.
Vorsprung durch Pedantik
Het gebrek aan inlevingsvermogen, relativeringsvermogen, voorstellingsvermogen en realiteitszin, daar heeft het Universum voor dit type mens nog wel eens aantal interessante leermomenten voor opgelijnd staan.
Modbreak Kortzichtige tekst maar weer verwijderd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6098
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Onwaar, een auto heeft 4 hele brede banden, en dikke remmen.. Met de zware motor duwend op de voorwielen.
De fiets heeft dunnen bandjes en maar 2 stuks.
De auto staat veel sneller stil dan de fiets.
Idem motor versus auto... Dat verliest de motor door gebrek aan rubber contact met weg en gebrek aan druk op de wielen. Tov de auto.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Staat een mooi kort stukje op de wiki, remweg
Eerder was er al voorbij gekomen dat een fietser maximaal 1/2 g haalt, pak m beet 4,5 - 5 m/s2.
Dat is onder optimale condities, een dunne film vocht op gladde klinkers of keitjes, een regenbuitje na een periode van droogte op stadsasfalt en er blijft weinig over van je remvermogen.
Eerder was er al voorbij gekomen dat een fietser maximaal 1/2 g haalt, pak m beet 4,5 - 5 m/s2.
Dat is onder optimale condities, een dunne film vocht op gladde klinkers of keitjes, een regenbuitje na een periode van droogte op stadsasfalt en er blijft weinig over van je remvermogen.
Auto's hebben blijkbaar een remvertraging van 10 m/s2 en een massa die ongeveer 10 x zo groot is als een fietser. Doe het rekensommetje maar en dan zie je dat de fietser echt wel sneller stilstaat.
RVV, ouwe snelheidsduivel, je snapt zelf toch ook wel dat je bij elke uitrit die je passeert je moet stoppen, naar links en rechts kijken, naar links kijken, als er geen verkeer aankomt oversteken en halverwege de oprit nog een keer naar rechts kijken. Want als je dat niet doet, dan is het een geen ongeluk maar een aanrijding
RVV, ouwe snelheidsduivel, je snapt zelf toch ook wel dat je bij elke uitrit die je passeert je moet stoppen, naar links en rechts kijken, naar links kijken, als er geen verkeer aankomt oversteken en halverwege de oprit nog een keer naar rechts kijken. Want als je dat niet doet, dan is het een geen ongeluk maar een aanrijding
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Lijkt me logisch dat iedereen met een mening die Nico onwelgevallig is, kneiterhard door het universum gestraft zal worden. Terecht ook, hoor.
En mij een mogelijk levensbedreigend ongeval toewensen is natuurlijk ook peanuts, in vergelijking met het in twijfel trekken van RVV's meningen omtrent verkeersongevallen.
En mij een mogelijk levensbedreigend ongeval toewensen is natuurlijk ook peanuts, in vergelijking met het in twijfel trekken van RVV's meningen omtrent verkeersongevallen.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Remvertraging bereken je door remkracht te delen door massa.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6098
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
De massa, aantal en type remmen, en contactoppervlak met de weg, zitten allemaal in de remvertraging inbegrepen. De remvertraging is simpelweg het uiteindelijke resultaat.
Dan hoef je daarna niet nogmaals iets met massa te doen.
Als jij een ander rekensommetje hebt, ben ik wel benieuwd.
Het is net als met schijfremmen op een racefiets... Je kunt wel harder remmen, maar het gevolg is dat je meer mogelijkheid hebt om je wielen te laten blokkeren. Aangezien massa systeem en grip met wegdek (bandjes) niet veranderd is tov velgremmen.
Een dikke snelle racewagen heeft grote dikke remschijven om harder te kunnen remmen. Daarom liggen daar dan ook brede, en liefst gladde, banden om... Anders heb je niks aan die dikke remkracht.
Nu naar een gewone auto, tov fiets, de auto heeft veel meer remvermogen... Veel meer contact oppervlak, geen (of zeer beperkt) risico om om te vallen... En de massa goed op de voorkant liggen. > resultaat, vertraging van ca 10m/s^2. (bron die wiki link). Dus bij 36 km/u, is 10m/s, staat die auto in een seconde stil.
Als een fiets dan met 0.5g, dus ongeveer 5 m/s^2 vertraagt (bron, uitspraak rechtzaak Engeland). En die fietser rijdt ook aan 36 km/u, dan staat die na ongeveer 2 seconden stil.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Vlak ook de bijdrage van ABS niet uit, dat het mogelijk maakt voor een autobestuurder om domweg het rempedaal volledig in te trappen en zo alle remkracht volledig te benutten. Iets wat bij een fiets het summum aan voertuigbeheersing vraagt.
Vorsprung durch Pedantik