Is een 23 mm band op 17C velg mogelijk?
Ik heb jarenlang op de crosser gereden met Open Pro Ceramics, Racing 7,s en Aksiums met tig verschillende crossbanden en er is nooit een band van de velg gelopen.
Sowieso zijn alle cross clinchers van een paar jaar terug bedoeld voor 15c velgen. Uiteraard is een wat bredere velg wel beter maar om het onveilig te gaan noemen gaat mij wat te ver.
Sowieso zijn alle cross clinchers van een paar jaar terug bedoeld voor 15c velgen. Uiteraard is een wat bredere velg wel beter maar om het onveilig te gaan noemen gaat mij wat te ver.
Campagnolo Ultra Dork
Een bepaalde niet goed passende band op een smallere velg loopt er niet sneller af dan dat diezelfde band op een bredere velg zou liggen. Als het wel zo zou zijn, dan zouden er bij de MTB al veel afgelopen zijn. Integendeel zelfs, een te getrokken band loopt er sneller af dan een te bolle band. Maar dan spreken we wel over extremen.
DT Swiss is niet de enige, HED Wheels gaat nog iets verder in hun blog op de vraag:Keezx schreef: ↑17 aug 2017 22:22Da's al heel andere koek dan de stokoude ETRTO tabelletjes, DT Swiss heeft ut door....Peter2364 schreef: ↑17 aug 2017 22:01 Op de site van DT volgend schema (er is ook zo'n schema op de site van FC maar die vond ik niet meer onmiddellijk): doorklikken op de user manual beneden op de pagina.
https://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Whee ... -Spline-en
How much pressure is too much? How low is too low? What’s the sweet spot? Should everyone use the same pressure? How does tire pressure affect the meaning of life?!
For today, we’ll focus on road applications, wherein most cyclists have traditionally used a tire that’s labeled as 23mm wide. From the wheel side of things, we’ll keep the discussion focused on our 25mm-wide Plus and BLACK rims, because those are the most common products that seem to make people question our tire pressure recommendations.
The maximum pressure you should ever need to use on any Hed Plus or BLACK rim is 90 psi (6.2 bar) – even with a narrow 23mm tire. It’s true! We’re not kidding!
That’s not because 100 psi is dangerous for our rim, but because the ideal range is 65-80 psi for a 77kg (170lb) athlete.
Voor het hele artikel:
https://www.hedcycling.com/blog/road-ti ... ck-wheels/
Bij de diverse wielen voegen zij ook nog wat aanbevelingen mbt de bandenmaat:
Tech Notes:
23mm C2 clincher rim (17C) recommended tire width: 21mm+
25mm Plus clincher rim (19C) recommended tire width: 22mm+
23mm C2 tubular rim recommended tire width: 20mm+
*Note: Our wide rims increase clincher tire volume, causing actual inflated sizes to be larger-than-advertised on the tire. Inflated sizes will be 1-2mm wider on our 23mm C2 rims, and 2-4mm wider on 25mm Plus rims.
ALS de hiel van de band past , loopt een band er nooit af zolang er lucht (> 1 bar) in zit.jakkel schreef: ↑18 aug 2017 11:01 Een bepaalde niet goed passende band op een smallere velg loopt er niet sneller af dan dat diezelfde band op een bredere velg zou liggen. Als het wel zo zou zijn, dan zouden er bij de MTB al veel afgelopen zijn. Integendeel zelfs, een te getrokken band loopt er sneller af dan een te bolle band. Maar dan spreken we wel over extremen.
Bij een lekke band is het wat minder voorspelbaar...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
We zien bij HED (waar de revolutie eigenlijk ook begon) heel duidelijk wat het betekent om niet gehinderd te worden door ETRTO normen..... en DT Swiss pakt het ook op.Traveler schreef: ↑18 aug 2017 13:28
DT Swiss is niet de enige, HED Wheels gaat nog iets verder in hun blog op de vraag:
CUT
23mm C2 clincher rim (17C) recommended tire width: 21mm+
25mm Plus clincher rim (19C) recommended tire width: 22mm+
23mm C2 tubular rim recommended tire width: 20mm+
*Note: Our wide rims increase clincher tire volume, causing actual inflated sizes to be larger-than-advertised on the tire. Inflated sizes will be 1-2mm wider on our 23mm C2 rims, and 2-4mm wider on 25mm Plus rims.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Flanders West
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 sep 2016 14:23
Intussen terug hetzelfde probleem nu met een 25 mm op Mavic velg en voordien extra gecontroleerd. Buitenband gat kan vinger er door steken. Kan gewoon pech zijn heb de weg gecontroleerd op scherpe voorwerpen alles was mooi vlak. Gewoon brute pech kan ook. Ben terug wat wijzer geworden. Bedankt voor de reacties. Geen verwijt aan Mavic ben best tevreden op ATB heb ik ook Mavic dus daar ligt het probleem niet twijfelde aan de velg maat.Flanders West schreef: ↑17 aug 2017 13:39 Mavic adviseert voor hun Mavic Ksyrium elite 25 mm had een 23 mm gemonteerd en na 50 km klapband. Het was 32 graden buiten en veel moeten remmen die de velg dus heter maakt. Sindsdien hou ik me aan de opgegeven maat. Een velg voor 23 mm voor monteren is een zekerheid? Ik doe het dus niet meer en heb een paar extra velgen voor 23 mm aangeschaft.
Een gat in de buitenband ontstaat echt niet door een velg met een iets bredere binnenmaat, dat zal inderdaad pech zijn door een slechte serie banden (komt nogal eens voor) of zoiets.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Flanders West
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 sep 2016 14:23
Keezx schreef: ↑17 aug 2017 17:09Je trekt de verkeerde conclusie, namelijk dat de klapband aan de relatief brede velg heeft gelegen....daardoor ontstaat nooit een klapband, wel door heet worden of beschadigen binnenband.Flanders West schreef: ↑17 aug 2017 13:39 Mavic adviseert voor hun Mavic Ksyrium elite 25 mm had een 23 mm gemonteerd en na 50 km klapband. Het was 32 graden buiten en veel moeten remmen die de velg dus heter maakt. Sindsdien hou ik me aan de opgegeven maat. Een velg voor 23 mm voor monteren is een zekerheid? Ik doe het dus niet meer en heb een paar extra velgen voor 23 mm aangeschaft.
Google eens en je zal geen enkel bericht vinden waar een 23 mm van de 17Cvelg knalt , wel van brede banden op smalle velgjes.
De enige mij bekende uitzondering is Stans velg maar die had vrijwel geen haak, een specifieke tubeless velg.
Van Mavic zou ik trouwens geen adviezen aannemen, de nieuwe Open Pro heeft een binnenbreedte van 19 mm, ben benieuwd naar de bandadviezen daarvoor.....
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/cN ... 2x2048.jpg
Heb ik ook niets over gezegd, noch ontkend. Maar dat heeft niets te maken met bandjes die sneller van een smalle velg dan van een brede velg zouden aflopen.
Proficiat trouwens. Zulk een zin typen binnen 1 seconde, het is velen niet gegeven.
Mvg