Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 aug 2017 23:57

Heb dit idd ook. Maar had het ook met mijn Garmin icm Garmin Connect . Op zich zitten de gegevens van Strava en Wahoo dan nog dichter bij elkaar. Is verder weinig aan te doen.

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 13 aug 2017 11:24

Drossie2 schreef: 09 aug 2017 21:00
El Pistolero schreef: 09 aug 2017 20:49 Ik sta op het punt om een Elemnt Bolt te kopen. Omdat ik op cadans fiets moet ik dus ook de Wahoo RPM snelheid en cadans bundel aanschaffen?
Het moeten niet de Wahoo sensoren zijn. Sensoren van andere merken werken ook.
Maar je moet wel een cadanssensor kopen om je cadans te weten.
Dat hoeft niet per se is mijn ervaring. Ik heb een TickrX hartslagband gekocht van Wahoo (bij mijn nieuwe Bolt) die je ook kunt gebruiken om je pasfrequentie te meten bij hardlopen. Ondanks het feit dat op de website van Wahoo ergens staat vermeld dat ie niet geschikt is om de cadans bij fietsen te meten, doet ie dat bij mij wel.

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 14 aug 2017 07:58

martijnnnn schreef: 12 aug 2017 23:31 Ik blijf klooien met snelheids en afstands verschil tussen de Wahoo en Strava. Gemiddeld genomen 0.8 km p/u en 2,5 km op een ritje van 60km. Meerdere keren opnieuw ingesteld en dat lijkt goed te staan. Ik laad de rit via Wahoo automatisch naar Strava, heb Strava er dus niet apart naast lopen.

Iemand enige ervaring mee hoe dit op te lossen?

hoe heb je je wielmaat ingesteld? automatisch of handmatig? misschien ligt het hieraan.

Zorro schreef: 10 aug 2017 21:57
alliance_0 schreef: 10 aug 2017 21:11 De Blue Sc o.a. bij Fonq nog leverbaar en met de magneetjes op de pedaalas super makkelijk ook met het gebruik op meerdere fietsen.
knutmo schreef: 10 aug 2017 20:28
Zorro schreef: 10 aug 2017 19:22 MIsschien komt er later nog eens een Wahoo Elemnt Bolt voor de 29er
Waarom niet 1 Elemnt Bolt voor 2 fietsen gebruiken?
Kan maar aangezien de Wahoo Elemnt Bolt op dit moment geen diverse fietsprofielen toelaat. Niet handig.

Zelf gebruik ik de bolt voor de racer en de beachracer... werkt prima.. waarom zou je verschillende fietsprofielen willen hebben?
#passioneceleste #ridebianchi

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 aug 2017 09:30

SqueeZer schreef: 13 aug 2017 10:58 @martijnnn ik denk dat dit aan Strava zelf ligt.

Ik sync mijn ritjes met zowel rwgps als strava (en dus enkel gemeten met de Wahoo dus zelfde meettoestel).
Na syncronisatie zie ik ook een verschil qua gemiddelde en afstand op de site van RWGPS tov. Strava.
En natuurlijk dus ook verschil tussen Wahoo en Strava.
Zelfde ook al gezien op een Garmin

Ik wil maar zeggen dat dit volgens mij niet aan de Wahoo te wijten valt.
De data die de Wahoo maakt is niet correct, dit onderkent Wahoo ook zie DCR blog, https://www.dcrainmaker.com/2017/03/wah ... eview.html post van Bruno Sá de Moraes op August 11, 2017 at 2:43 am.

Hoogtemeters is ook twijfelachtig heb bijna altijd behoorlijke verschillen met GC, ook dit wordt in de Blog van DCR meerdere malen benoemd.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4226
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 aug 2017 10:15

csteenbe schreef: 14 aug 2017 09:30
SqueeZer schreef: 13 aug 2017 10:58 @martijnnn ik denk dat dit aan Strava zelf ligt.

Ik sync mijn ritjes met zowel rwgps als strava (en dus enkel gemeten met de Wahoo dus zelfde meettoestel).
Na syncronisatie zie ik ook een verschil qua gemiddelde en afstand op de site van RWGPS tov. Strava.
En natuurlijk dus ook verschil tussen Wahoo en Strava.
Zelfde ook al gezien op een Garmin

Ik wil maar zeggen dat dit volgens mij niet aan de Wahoo te wijten valt.
De data die de Wahoo maakt is niet correct, dit onderkent Wahoo ook zie DCR blog, https://www.dcrainmaker.com/2017/03/wah ... eview.html post van Bruno Sá de Moraes op August 11, 2017 at 2:43 am.

Hoogtemeters is ook twijfelachtig heb bijna altijd behoorlijke verschillen met GC, ook dit wordt in de Blog van DCR meerdere malen benoemd.
Als ik het goed lees gaat deze post over vermogen en de verwerking hiervan op "third party" websites. Heeft m.i. dus niks met snelheid en afstand te maken. De link die je nu maakt is dus (opnieuw m.i.) misplaatst, ik zou bijna zeggen "Fake news".

Wat betreft de hoogtemeters, ook de cijfers van mijn Edge 800 weden altijd aangepast op Strava of binnen Garmin connect. ( de laatste als je gebruikt maakt van de optie tot herberekening). Hierin is de Bolt niet anders dan een Garmin.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 aug 2017 10:29

@Hanz Be en Squeezer, tsja het is wat je wilt lezen, je kunt alles fake news noemen maar als je het hele blog eens bekijkt komen veel van de genoemde issue van dit topic daar ook meerdere malen voor......

Gisteren een rit gemaakt in de Eifel, wederom klopte de data voor geen meter :-) Ook de NP waarde klopte niet met een eenheid van 10 in vergelijking met trainingspeaks..... zal wel aan trainingspeaks liggen :-)

Hoogte meters met GC was ook een verschl van 100+hm....., zal aan Garmin liggen.

Hoogte meters en Power data is niet altijd verschillend, dat is nog het meest vreemde....

Tekst in Blog;

WAHOO: “Thank you for reaching out to us! I asked the developers about what you’re seeing and this has to do with the way 0 power readings are calculated into the data. I have marked your ticket with them as a bug. They are working towards a fix for this – keep an eye out for updates as the fix will be released once they have it ready. Let us know if you have any further questions in the meantime!”
YFood !!!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 aug 2017 11:03

csteenbe je ben een gemotiveerde Garmin fanboy.

Het kromme is dat de Bolt een stuk van zijn commerciële succes (ze gaan als zoete broodjes over de toonbank volgens mijn fietshandelaar) te danken heeft aan diezelfde gebreken (instabiliteit, software die niet correct werkt, slechte support en trage ontwikkeling), die jij aan Wahoo toeschrijft, maar die Edge gebruikers zodanig frustreren bij Garmin, dat ze in bosjes naar Wahoo komen toegelopen.

Voor mezelf: bij de Edge 810 heb ik steeds het gevoel gehad van met een beta product te hebben gewerkt, terwijl de Wahoo vanaf de eerste rit een meer volwassen indruk liet. Zij het ook niet volledig probleemloos.
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 aug 2017 12:37

Of ik een GarminFanBoy ben weet ik nog niet zo, ben niet zo snel Fan van iets, het klopt dat ik altijd best tevreden ben geweest met de Edge 1000, tuurlijk ook bij Garmin zijn er ook dingen waar je kunt afvragen of dat zo goed is echter in grote lijnen is het allemaal wel op orde.

De Wahoo Bolt leek me een waardig opvolger van de Garmin maar dat is het niet, op navigatie vlak mist het domweg functionaliteit, Ook de combinatie met de App vind ik niet handig daar je bepaalde zaken gewoon op het apparaat zou willen uitvoeren.

Daarnaast is de kwaliteit van data, support en bugfixing niet op orde,

Als je het blog van DCR enigzins volgt begrijp je wat ik bedoel.

Er zijn ook goede zaken van het apparaat, deze heb ik al eerder benoemd in dit topic.
YFood !!!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 aug 2017 15:28

@Squeezer, nogmaals een uitleg.....

Goed:

- Importeren routes, werkt super. Echter het is niet correct, je krijgt veel meldingen dat je off course gaat...., is al eerder vermeldt in topic.
- Compact, was ik sceptisch over maar het is een leuk apparaat.
- Navigatie, kruimelspoor goed afleesbaar en duidelijk.
- Navigatie, lussen in routes worden goed geïnterpreteerd.
- Goed afleesbaar.
- Knoppen vind ik handiger als een "swipe" scherm.

Minder (klinkt beter :-) )

- Data is niet betrouwbaar, HM en Power is bij mij soms afwijkend tov GC en Trainingspeaks.
- Navigatie geen start na route.
- Navigatie geen panning.
- GPS is minder, gisteren in de Eifel meerdere keren melding gehad GPS signaal zwak. Het was bewolkt maar stond niet in het bos ofzo.
- Companion App bij veel functies nodig, wat soms onhandig is als je een andere route wilt maken en je geen bereik hebt.... is me ook al overkomen bij een wegblokkade ;-) En in de Eifel bijvoorbeeld is het GSM signaal gewoon minder sterk....
- Support bij Goed punt 1 heb ik een ticket geopend na 3 of 4 weken heb ik het opgegeven, de response kreeg ik op wekelijkse basis en men vroeg alleen maar na info, die ik uiteraard leverde....op een gegeven moment was ik er klaar mee.

Ja en voor alles is een work around ga je nu vertellen maar bij andere apparaten is er geen work around en werkt het gewoon :-)
Laatst gewijzigd door csteenbe op 15 aug 2017 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.
YFood !!!

chinook
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2014 20:18

chinook 14 aug 2017 23:00

Hallo,

Sind een paar dagen in het bezit van een Elemnt Bolt.

Tot nu toe bevalt het apparaatje goed.

Er zijn echter een paar dingen waar jullie me mee kunnen helpen.

1) Mijn gemiddelde Cadans per rit is altijd veel te laag, tijdens het uitlezen in Golden Cheetha en Strava klopt het wel. Ik heb het schuifje Zero's als gemiddelde aan en uit gehad maar het lijkt niet te helpen.. Iemand een idee?
2) Als ik een ronde activeer klopt mijn gemiddelde vermogen voor die ronde niet. Iemand hier ook last van?

Tipje van mij, de Bolt maakt gebruik van Fit 2 files. Die zijn vrij nieuw en niet elk programma kan hier nog mee overweg. WKO4 accepteert ze bij mij niet en ook Garmin connect niet. Nu kan je de files met Golden Cheetha exporteren in trainingpeaks en garmin files en dan kun je de files wel in die programma's importeren.

Chinook

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 15 aug 2017 10:51

mag me ook melden in dit topic, vandaag ook de Bolt gekocht. Is (vandaag) een goede aanbieding bij Futuremshop.
40 euro korting (199.99) lijkt me een erg nette prijs voor dit toestel.
Mijn mio 315 HC gisteren goed kunnen verkopen op marktplaats, zo voor een paar tientjes een nieuwe fietscomputer :)

deblaauwesigaar
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2010 10:39

deblaauwesigaar 15 aug 2017 20:40

Ik heb ook de wahoo element, ben over het algemeen zeer tevreden, alleen het meten van hellingen is echt super slecht. Zelfs bij een helling tegen de 20% stond er 0% in mijn display. Frustrerend. Afgelopen zaterdag in Luik gaf hij aan 600Hm totaal. Daarna in Strava gezet, blijkt het 2200Hm te zijn, exact wat de organisatie ook aangaf. Erg jammer dat dat slecht werkt

Plaats reactie