Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 aug 2017 19:22

Sinds twee weken een Wahoo Bolt Elemnt en stond te dubben om de bundel met sensoren te bestellen. Aangezien ik al een Cateye Stealth Evo+ CC-GL51 met ISC-11 (ANT+) die op de 29er zaten had daar eerst maar eens mee getest.

Ik wilde die bundel Wahoo sensoren ook eigelijk niet ivm wisselen tussen twee wielsets en de bundel snelheidssensor gaat om de naaf van het achterwiel.
Dan de candanssensor magneet op de linker schoen vond ik ook niets.

Alternatief zou dan de Wahoo Blue SC Speed and Cadence Sensor ANT+ en Bluetooth zijn (zowel Bluetooth als ANT+) maar die vond ik nergens in Nederland zo snel te bestellen.


Afbeelding

Zoals gezegd een Cateye Sensor ISC-11 Cadence / Speed (ANT+) extra besteld bij Athleteshop a 39,75 Euro (zonder 7,95 Euro verzendkosten maar je krijgt wel 2,50 Euro korting. Vreemd dat ze als pakket verstuurden aangezien dat zeker in een envelop door de brievenbus had gekund.

Lijkt qua vorm op de Wahoo Blue SC Speed and Cadence Sensor:

Afbeelding

Cateye Stealth Evo+ CC-GL51 met ISC-11 (ANT+) op de MTB 29er en Wahoo Elemnt Bolt en ISC-11 (ANT+) op de wegfiets.
MIsschien komt er later nog eens een Wahoo Elemnt Bolt voor de 29er ivm de zeer uitgebreide menu opties qua vermogen en aantal velden. Navigatie is niet primair belangrijk voor me maar kan altijd handig zijn.

Erg prettig met de Wahoo Bolt is na een rit eenvoudig de data automatisch naar Strava en RidewitfGPS te laten uploaden. Dan even de .FIT file naar mijn Dropbox die ik op mijn Laptop synchroniseer en ik kan het direct laden in GoldenCheetah.



Ik merk wel dat de Wahoo GPS wat beter signaal houdt dan de Cateye Stealth Evo+ CC-GL51. Met beide rijdend op een stuk waarbij de Cateye het signaal als diverse keren had verloren gaf de Wahoo Bol Elemnt geen krimp.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 10 aug 2017 20:28

Zorro schreef: 10 aug 2017 19:22 MIsschien komt er later nog eens een Wahoo Elemnt Bolt voor de 29er
Waarom niet 1 Elemnt Bolt voor 2 fietsen gebruiken?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 aug 2017 20:34

Ervaring met de Bolt vergeleken met de Edge 800 hier in de Vercors zijn positief kwa gps drift.
Waar ik met mijn edge 800 regelmatig klimmetjes had die achteraf door gps drift niet op strava kwamen heb ik daar met de Bolt totaal geen last van, terwijl je dus onder tunneltjes en overhangende rotsen doorfietst.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 10 aug 2017 20:53

Zorro schreef: 10 aug 2017 19:22 Ik wilde die bundel Wahoo sensoren ook eigelijk niet ivm wisselen tussen twee wielsets en de bundel snelheidssensor gaat om de naaf van het achterwiel.
Dan de candanssensor magneet op de linker schoen vond ik ook niets.
Ik heb die cadanssensor gewoon aan de crank zitten
(met meegeleverde dubbelzijdige tape, zat volgens mij ook wat bij om met kabelbindertje vast te zetten).

Snelheidssensor zit in het voorwiel met zo'n rubber bandje, overzetten naar een ander wiel is volgens mij niet heel veel meerwerk bij een wielwissel.

Grote voordeel van deze sensoren voor mij is dat je van de magneetjes (en afstelling daarvan) af bent.
Was bij mijn oude TomTom combosensor een bron van storing (en ergernis...)

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 10 aug 2017 21:11

De Blue Sc o.a. bij Fonq nog leverbaar en met de magneetjes op de pedaalas super makkelijk ook met het gebruik op meerdere fietsen.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 aug 2017 21:57

alliance_0 schreef: 10 aug 2017 21:11 De Blue Sc o.a. bij Fonq nog leverbaar en met de magneetjes op de pedaalas super makkelijk ook met het gebruik op meerdere fietsen.
Vond ik later idd. Voor de volledigheid: https://www.fonq.nl/product/wahoo-fitne ... lsrc=aw.ds

Maakt me verder niet uit aangezien de Cateye ISC-11 ook perfect werkt en doet wat ik wil,

knutmo schreef: 10 aug 2017 20:28
Zorro schreef: 10 aug 2017 19:22 MIsschien komt er later nog eens een Wahoo Elemnt Bolt voor de 29er
Waarom niet 1 Elemnt Bolt voor 2 fietsen gebruiken?
Kan maar aangezien de Wahoo Elemnt Bolt op dit moment geen diverse fietsprofielen toelaat. Niet handig.

RKN schreef: 10 aug 2017 20:53
Zorro schreef: 10 aug 2017 19:22 Ik wilde die bundel Wahoo sensoren ook eigelijk niet ivm wisselen tussen twee wielsets en de bundel snelheidssensor gaat om de naaf van het achterwiel.
Dan de candanssensor magneet op de linker schoen vond ik ook niets.
Ik heb die cadanssensor gewoon aan de crank zitten
(met meegeleverde dubbelzijdige tape, zat volgens mij ook wat bij om met kabelbindertje vast te zetten).

Snelheidssensor zit in het voorwiel met zo'n rubber bandje, overzetten naar een ander wiel is volgens mij niet heel veel meerwerk bij een wielwissel.

Grote voordeel van deze sensoren voor mij is dat je van de magneetjes (en afstelling daarvan) af bent.
Was bij mijn oude TomTom combosensor een bron van storing (en ergernis...)
Ik dacht dat die cadenssensor echt alleen maar op de schoen kon. Wahoo schittert niet qua documentatie. Wat filmpjes bekeken en ik dacht echt dat die sensor op de schoen moest.

Geen groot probleem om de snelheidssensor bij wisselen wielset om te zetten maar ik heb dat liever niet en alles op het frame. zodat ik nooit op hoef te letten.

Magneten heb ik op beide wieltsets (race) afgesteld en dat is dus een eenmalige actie.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 11 aug 2017 06:55

Ik kreeg het altijd voor elkaar om tegen dat kastje aan te tikken bij vervoeren fiets, waardoor de afstand th magneetje niet meer klopt...
(had ook met de vorm vd chainstays van mijn vorige fiets te maken, kastje helemaal stabiel vastzetten lukte niet)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 11 aug 2017 11:40

Dat zou idd kunnen @RKN maar ik heb daar geen last vaan aangezien ik mijn fiets nooit per auto vervoer.

Even een andere vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden: GPS accuracy.
Het nummer in de display geeft aan het aantal meters mogelijk fout van de daadwerkelijke coordinaten of iets anders zoals een schaal van 1-10?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 aug 2017 11:20

Gisteren tijdens een ritje alleen even geprobeerd om de navigatie functie te gebruiken. Dus niet een route rijden, maar instellen met "breng me naar.....".
Het inladen van de navigatie gaat prima, maar is er ook een manier om de route te laten herberekenen, net als in de auto?
Of kun je direct met instellen al "via punten" instellen in de app? Soms wil ik nl. een andere route rijden dan de kortste die het appje kiest.
Nu moet ik soms onderweg stoppen om de te navigeren route te wijzigen. In de lijst met instructies wordt alleen aangegeven hoeveel km het is terug naar de ingestelde route, en op het kaartje wordt niets weergegeven.
Verder wel tevreden over de weergave en het functioneren. Als je op de route blijft is het kruimelspoor duidelijk zichtbaar, en de tekst instructies duidelijk.
Alleen onder veel bomen kreeg hij het een beetje moeilijk, maar dat is eigenlijk wel logisch.

nvdb92
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2017 12:19

nvdb92 12 aug 2017 11:35

Volgens de Wahoo site ondersteund de BOLT zowel ANT+ als Bluetooth Smart. Ik heb een TomTom Runner sporthorloge met een Bluetooth Smart hartslagband maar deze word niet herkent. Er zit ook geen knopje o.i.d op de band. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 aug 2017 11:44

Even voor de goede orde. Je hebt de hartslagband wel om? Als ik mijn ANT+ hartslagband gewoon op tafel naast de Wahoo leg dan vindt die zoals te verwachten niets idd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 12 aug 2017 23:31

Ik blijf klooien met snelheids en afstands verschil tussen de Wahoo en Strava. Gemiddeld genomen 0.8 km p/u en 2,5 km op een ritje van 60km. Meerdere keren opnieuw ingesteld en dat lijkt goed te staan. Ik laad de rit via Wahoo automatisch naar Strava, heb Strava er dus niet apart naast lopen.

Iemand enige ervaring mee hoe dit op te lossen?

Plaats reactie