Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond het meer van Annecy

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 29 jul 2017 23:20

Hoi Thijs,

Rit 1 heb je de D67 gekozen als toegang tot de heuvels bij Ugine. Dat is prima, is wat gematigder als de D71 (Ingang van de val d'Arly). Je moet alleen op de piste blijven rijden en even later de brug linksaf over de grote weg nemen. Je planner heeft er iets raars van gemaakt.

Rit 2, zoals gepland afdalen van de Arpetaz is prima te doen.

Rit 3, je zou van die andere opgang kunnen gebruikmaken (D71 ingang Arly) dan heb je niet een 2é keer de opgang van rit 1. Die D71A is ook een rammel-weg maar wel de kortste.

Rit 4, ben benieuwd of met dit schema iedereen die Forclaz gaat oprijden ;)

Rit 5, zoals gezegd deze kant van de semnoz is zwaarder maar veel in bos zonder uitzicht, die andere kant is mooier om te klimmen maar ook zeker niet vlak. Mocht het bewolkt zijn liever op een andere dag gaan want als het onbewolkt is heb je mooi uitzicht op de Mont Blanc en héél véél andere bergen.

Rit 6, je zou kunnen overwegen die col de Forclaz de la Queige achterwege te laten. Zo niet wel voor Queige bij VilaRiool route du plan nemen. Is een afkortingkje om de grote weg te vermijden.

Rit 7, mocht je denken 'makkie' dan zal dat wel tegenvallen na 7 dagen :). Wel waarschijnlijk de rustigste rit kwa tegenmoetkomende fietsers (behalve dat stukje col de Leschaux).
Mijn trainingen op bikeplanner.com

thijsreinen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:50

thijsreinen 31 jul 2017 21:06

Hallo Henk,

Bedankt maar weer voor je reactie. Daar hebben we wat aan.

Route-1:
In het begin begreep ik niet wat je bedoelde, maar al snel realiseerde ik me dat Piste het fietspad is van Annecy naar Albertville toch? Mijn routeplanner doet daar niet zo heel gek denk ik, of het verstandig is is een tweede, maar precies op het punt waar de spoorlijn de D-1212 kruist begint er ook een fietspad aan de andere kant van de weg. Dan moet je daar wel de weg oversteken een paar 100 m fietspad volgen dan een smal bruggetje over wat een richting voor auto's is maar wel met de fiets 2 richting verkeer. Of het verstandig is om daar de weg over te steken is een tweede.

Route-2
Mooi, dus gewoon doen de Col de l'arpetaz vanaf de westkant omhoog. Lees veel dat het een vd mooiste klimmen is in de omgeving.

Route-3
Opgang over D-71 ga ik inpassen. Qua km's maakt het geen verschil. Afdaling van de D-71a richting de D=109? Rammel weg, ok. maar wel te doen? Op streetview ziet het er nog wel redelijk uit maar dat zijn wel beelden van 2009!! Veel alternatieven zijn er niet denk ik zonder de route veel langer te maken. Wat ik al in mijn vorige post schreef laat ik deze route waarschijnlijk vallen ten faveure van route 7

Route-4
Haha, Waarschijnlijk niet. Zeker al ik ze informeer hoe stijl de laatste km's zijn. Of ze maar niet wijzer maken dan ze al zijn, met het risico van lichamelijk geweld na de rit....
Zal ze de mogelijkheid geven om via het meer terug te gaan.

Route-5
Inderdaad niet de mooiste kant van de Semnoz, maar wel een lange pittige. De andere kant, tenminste ik neem aan dat je die bedoeld, zit ook al in route-7 (tenminste het stuk tot de col de Leschaux) Qua uitzicht bedoel je zeker deze kant? Ik zal ook de mogelijkheid er in houden dat ze via de D-912 naar de col de Leschaux gaan en dan de rest van de route afmaken.

Route-6
Waarom de Col de Forclaz de la Queige achterwege laten? Niet interessant? Moest weer ff zoeken maar heb je route du plan vanaf VilaRiool gevonden. Geen streetview dus dan durf ik het meestal niet aan om het in een route in te plannen. Kan er van de D-67 beetje in kijken en het ziet er smal uit. Maar prima te fietsen dus? Met de 'grote" weg bedoel je de D-925? Ziet er niet zo groot uit, maar druk?

Route-7
Makkie niet maar minst zwaar denk ik. Let niet op de route nummers. Dit heeft geen relatie met de volgorde van onze fietsdagen. Route-1 kan net zo goed op dag 6 gereden worden.

Wat betreft lunch plekken etc. Tis geen Italië waar je op elke col wel een restaurant hebt wat ook open is, maar half september moet er toch nog voldoende open zijn neem ik aan, ook in wat minder dicht bevolkte plaatsen? Voor de meeste ritten zit ik aardig safe denk ik, maar voor rit 5 (boven op Semnoz) en 7 (in de buurt van Le Rocher en Le Pont zie ik wel wat?) vraag ik met het toch wel af.

Bedankt weer Henk en mocht je nog op en/of aanmerkingen hebben hoor ik het graag.

Gr Thijs

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 31 jul 2017 23:41

Die Queige rijd je toch al als je naar de Bisanne rijdt? Daarom hoeft dat niet persé.

Die Highway is inderdaad de weg van Beaufort naar Albertville. Voor 'alpse begrippen' is die gewoon druk in de zomer. Alles dat naar de Roselent / Saisies / Hauteluce gaat, gaat daar overheen.

En voor de rest gewoon gaan fietsen! Komt goed. Ze hebben zo hier en daar nog wat nieuw asfalt gestrooid dus misschien ook wel daar wat ik als 'rammelweg' bestempel. Ben er nog niet geweest dit jaar.

Als jullie willen eten onderweg zul je ook niets tekort komen. Wel een dikke beurs meenemen :).

Bij Ugine oversteken kan, maar wil je autoloos dan even doorrijden over de piste en over de brug.

Veel plezier!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

thijsreinen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:50

thijsreinen 02 aug 2017 21:02

Hallo Henk,

Wederom bedankt voor je input. Ga de laatste hand leggen aan de routes en daar gaan we het dan mee doen. Als er nog iets belangrijks te melden is qua evt wegafsluitingen etc dan hoor ik dat graag.

Gr Thijs

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 03 aug 2017 08:49

Een grote tip.... als het van de hotte is (32+°C) en je hebt 1 van de 2 bidons leeg en je ziet een punt om te vullen, doe dat dan ook punt. Ga niet wachten tot die 2é fles ook leeg is, tenzij je exact weet waar je volgende vulpunt is. Als je droog komt in een klim met die gele bol recht op je, ben je nog niet jarig. Gisteren was het ook weer van de hotte en ik reed de Montvernier en de col de Chaussy, rondje van 217 km vanaf thuis. (vanaf Doussard 185km). 7.5 liter naar binnen geslokt en nog aanzienlijk gewicht verloren. Bij 25 graden heb je wat meer speling.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 aug 2017 11:09

Hangt toch ook wel een beetje van de persoon af.
In 2014 maakte ik daar een rondje bij 35+ (zelfs de locals klaagden dat het in 30 jaar niet zo warm was geweest)
met 2 bidons van 105 km in 4,5 uur.
Voor de laatste klim (Leschaux vanuit het zuiden) was m'n water op en ik besloot toch door te gaan en kwam nog goed boven zonder krampen o.i.d. (is natuurlijk ook geen zware klim)
Met alleen nog 12 km afdalen voor de boeg (camping Joriot) besloot ik om op de top niet bij het restaurant te stoppen en kwam droog maar probleemloos thuis.
Het was natuurlijk niet verstandig maar ach......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 03 aug 2017 20:03

Alsof die cols hier niet zwaar genoeg zijn is het hier al heel de week 30+.
Van de week van 18.00/22.00 gefietst dat scheelt al een stuk maar dan is de afdaling van de colombiere in het donker toch iets lastiger.
Zaterdag de Madeleine s'ochtends vroeg maar eens proberen.
Specialized Diverge Axs

thijsreinen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:50

thijsreinen 03 aug 2017 20:34

Hallo Henk,

Bedankt voor de tip, maar ervaring genoeg, ook in negatieve zin. Eind juni met 35 graden 2x de Stelvio op gereden en de 2e keer vanaf Prato was toch iets teveel van het goede. Kon het niet aangedronken krijgen en zelden zoveel kramp gehad, (wat ik anders nooit heb). Zelfs van de fiets gemoeten op 8 km onder de top. Toch boven gekomen en 's avonds het bed bijna niet in kunnen komen. Was bang dat ik het voor de rest van de trip, dolomiti maratona week, verkloot had maar een lichaam hersteld gelukkig snel.

Gr Thijs

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 05 aug 2017 12:42

De weg van Ugine naar Flumet ( val d'Arly ) is weer open. Niet dat je die zou moeten pakken in die richting. Die is momenteel véééél te druk met vakantieverkeer. Eigen ervaring hedenochtend. Dus voor Ugine - Flumet blijft mijn advies over Cohenoz rijden. Als je echter moet afdalen kun je die Flumet - Ugine wél pakken. Dan heb je weinig last van en ben je weinig last voor het autoverkeer. Scheelt je een aardige inspanning als je niet via Hery naar Ugine hoeft.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 aug 2017 14:42

Heerlijke vakantie weken gehad - wat nieuwe klimmetjes gedaan :

* Col de plan Bois vanuit Les Clefs- gemeen ding
* Via Col de Forclaz de Quige naar Cohenoz en Crest - Voland - pittige rit via Flumet de Arravis gedaan - en daarna de Croix Fry en via de Marais terug naar het fietspad.
* Leschaux via Route de la Magne ( nog nooit gedaan in 5 jaar :) )

Al met al 14 ritjes ( kleine 1000 km ) gedaan in 3 weken tijd ( 3,5 dagen regen ) dus ik mag niet klagen. Op de voor mij bekende klimmetjes heb ik mijn Pr's verbeterd - sommige met 1 minuut, Forclaz de Montmin en Talloires beide kanten met 3 en 4 minuten.

Ook nog een tweetal ritten met Havana gedaan ( Semnoz vanaf Leschaux en de Arpettaz vanuit Ugine ).

Volgend jaar nieuwe ronde - nieuwe kansen om meer Pr's te rijden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 aug 2017 18:56

Leschaux via Route de la Magne: is volgens mij de mooiste route om de col de leschaux te beklimmen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

thijsreinen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:50

thijsreinen 02 sep 2017 21:18

Hallo,

Over een weekje gaan we dan naar Annecy voor onze fietsvakantie van een week. Alles is gereed en de routes zijn klaar. Toch heb ik nog 1 vraagje. Is de Col de L'Arpettaz nu wel of niet vanaf de Zuidwest kant vanuit Ugine met race fiets te beklimmen. Heb wel een verhaal gevonden van iemand http://www.cycling-challenge.com/col-de-larpettaz-3/ uit 2012 en daar lijkt het goed te doen. Maar als ik op YouTube kijk zie ik alleen maar motoren en auto's echt offroad omhoog gaan (geen idee of dit dezelfde weg is). Iemand deze Zuidwest kant, dus die met de vele herpins recent nog met racefiets bedwongen? Afdalen doen we via de Zuidoostkant, dus hetzelfde als in bovenstaande link.

Gr Thijs

Plaats reactie