Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hogere hartslag na 'lunchpauze'

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 26 mei 2014 19:31

Een pannenkoek met spek vind ik tijdens de lunch vaak ook wel lekker hoor... Daar heb ik dan niet eens last van, maar zo vaak lunch ik niet echt tijdens een fietstocht. Laatst wel met een retourtje Hoek v. Holland en wat fietsmaten een portie kibbeling naar binnen gewerkt. 75km heen toen weer terug, nergens last van... ;). Was wel lekker, maar zo'n vette hap zou ik normaal niet meer zo snel doen (incl. de knofloofsaus... :lol: )

Maar waar ik soms wel moeite mee heb is het wegwerken van een energiebar of Snelle Jelle tijdens het fietsen. Dan gaat mijn hartslag ook altijd omhoog en kost het veel moeite die bar weg te werken. Met bananen of gels heb ik daar geen last van...

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 26 mei 2014 19:35

Als je luncht te lang duurt, dan zul je natuurlijk opnieuw moeten opwarmen. Zelf voel ik altijd een punt na de warmingup waar mijn hartslag een 10 a 12 slagen zakt binnen 2 minuten en daarna ben ik dan warm en klaar om te vlammen.

Als jij langer dan 15 minuten stopt om te lunchen, dan vermindert de doorbloeding in de spieren en koel je dus af.

Gebruikersavatar
bnijssen
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:06

Gebruikersavatar bnijssen 26 mei 2014 19:59

klopt @Nijkie, was een gezellige avond ervoor ja. Lag er om 2:30 in, maar dat weerhield me er niet van op de fiets te springen.

En ja @GJEvK; ik schrok ook even toen ik 't bord eten aan zag komen, maar er gaat op dat soort (kater)momenten niks boven een goeie (vette) hap.

De lunch duurde inderdaad ook langer dan 15 minuten, wellicht heeft dat er ook mee te maken gehad. Ik ga er in de toekomst eens op letten.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 16 jul 2017 21:20

Ik worstel al ruim twee jaar met dit dilemma. Vaak heb ik na de pauze gewoon een keiharde dip die lijkt op hongerklop, pap in de benen, gewoon leeg. HF ligt 10-15 hoger dan voor de pauze. Heb echt van alles getest (thee ipv koffie, geen taart of andere zoetigheid) maar het blijft. Zaterdag na 70km een stop ingelast en dan gaat het op km75 mis. Vandaag na 36km al op terras, gaat het op km40 mis. Bloedwaarden allemaal in orde, geen suiker o.i.d.

Schiet mij maar lek, ik kan er geen vinger op leggen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jul 2017 21:33

Waarom neem je dan uberhaupt een pauze?
Ik pauzeer nooit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 16 jul 2017 21:37

misschien niet te hard van start na de pauze ?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 jul 2017 08:19

Het is toch een bekend fenomeen dat je na een stop lastig weer op gang komt? Daar heeft iedereen last van. Bij mij werkt het dan inderdaad om even rustig weer op gang te komen.
Overigens is de hogere hartslag ook wel te verklaren door de voeding die je lichaam dan gaat verwerken, dat kost ook energie.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jul 2017 09:33

Het is meer dan "lastig op gang komen". Gewoon volledig pap in de benen, hongerklopgevoel. In eerste aanleg dacht ik meer aan een suikerspiegel schommeling, via bloedtest echter niets op dat vlak kunnen duiden.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 17 jul 2017 09:58

Medisch is het prima uit te leggen. Simpel gezegd heeft je autonome zenuwstelsel heeft twee standen: adrenerg (actief) of cholinerg (passief). Het sporten activeert je adrenerge systeem, en zorgt er onder andere voor dat de bloedstroom naar je darmen op een laag pitje komt (vraag maar aan Dumoulin...). Na de maaltijd zorgen de prikkels in je maag ervoor dat het cholinerge systeem actiever wordt. Er gaat dan meer bloed naar je darmen, en minder naar je spieren. Als je toch dezelfde spieractiviteit wilt krijgen, zal je hartslag dus omhoog moeten om er evenveel bloed te brengen.

Verstandigste is dus om na de lunch heel rustig weer te beginnen, minstens een half uur, en niet binnen 5km te verwachten dat je weer kunt knallen. Andere oplossing is tussendoor gaan lunchen (en al helemaal geen vette hap, wat juist voor extra prikkeling van je maag zorgt), maar kleine beetjes tussendoor eten. Dit is ook de reden waarom direct na het avondeten sporten vaak zo slecht gaat.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 jul 2017 10:22

10 slagen verschil is toch niks? De wind of het wegdek kunnen al een groter verschil maken zonder naar de snelheid te kijken.

Bij mij is het doorgaans gewoon vermoeidheid, maar ook daar is geen pijl op te trekken. Soms stijgt de hartslag doordat ik de snelheid vast probeer te houden, soms wil mijn hartslag door vermoeidheid gewoon niet meer omhoog.
Zorro schreef: 24 mei 2014 20:36Vandaar dat ik persoonlijk verdomd weing waarde hecht aan een hartslagmeter aangezien je hartslag van zo veel factoren afhakelijk is. Ziekte, temperatuur, tijd van de dag, dehydratie, lengte van de inspanning (hartslag gaat geleidelijk omhoog naarmate de tijd verstrijkt)
An sich verteld de HR niet zoveel nee, maar doordat ik al 10 jaar elke rit met zo'n ding rijdt heb ik mijn lichaam wel beter leren kennen. Soms helpt het je wel even over een dood punt heen te komen (benen voelen goed, maar HR is laag). Ook weet ik bij het op kop rijden hoe lang en hoe hard ik rijden kan, of ik nog herstel en wanneer ik me even moet laten zakken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jul 2017 11:26

Als je voor een tocht van 100km onderweg moet stoppen en het nodig is om zoveel te eten, dan is je conditie niet heel erg goed. Of om het positief uit te drukken: er is ruimte voor verbetering. Waarschijnlijk ben je vermoeid geraakt. Koffie en cola zijn stimulerende dranken waar je hartslag van omhoog gaat. En je spijsvertering is met je spek aan de slag gegaan.
Als je weer 100km gaat fietsen, kun je eens proberen een andere aanpak te kiezen. Geen spek, of geen koffie, of geen cola, of geen suiker. En dan naar de verschillen te kijken.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jul 2017 13:54

Joseba schreef: 16 jul 2017 21:20 Heb echt van alles getest (thee ipv koffie, geen taart of andere zoetigheid) maar het blijft.
Dank voor je bijdrage NeeNee

Plaats reactie