Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2017

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2017 20:49

ericpeters schreef: 09 jul 2017 19:44 Volgens mij viel Martin op, de al glijdende, Porte waardoor de schade bij Martin meeviel en bij Porte des te erger. Is er al iets bekend hoe bet met hem is?
Ergens las ik dattie een gebroken sleutelbeer en iets aan z'n heup heeft en 4 tot 6 weken niet kan fietsen.
Lijkt dus nog mee te vallen als je zag hoe ie tegen de rotswand stuiterde als een crash test dummy.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jul 2017 21:08

dc schreef: 09 jul 2017 20:43
wasbeer2006 schreef: 09 jul 2017 20:32 Net als met alles, je maakt het zelf gevaarlijk. Je hoeft niet zo debiel naar beneden, dat doe je zelf.
ja, domme oenen, kunnen er niks van. Wasbeer, dat is een daler van formaat die in een groep ook op een natte gladde weg precies weet wat hij doet. Zo'n Porte, wat voor ervaring heeft die nou? Prutsers die profs, geen flauw idee hoe ze goed een bocht moeten aansnijden.

Dat zie je namelijk in elke bergetappe dat we ze van de muurtjes moeten krabben. Oh nee... dat is niet zo. Wacht ik weet het! Vandaag hadden al die profs last van acute dementie en vergaten ze hoe ze moesten dalen!

#Itcannotbethewetroads.
Blijkt iig dat jij er geen kijk op hebt, want je ziet gewoon dat ze verkeerde lijnen nemen. kan je zeggen dat het gevaarlijk is maar als je te laat remt heeft dat niets met het parcours te maken. Maar ik zeg het niet snel, maar ja ik kan goed dalen, daarom ben ik me ook zeer bewust dat je het zelf doet en dat het elk moment goed fout kan gaan en dus voorzichtig moet doen. Zoals de engelse mooi zeggen in het racen ze "overdriven" de fiets.

Paar jaar gelede ging de halve ploeg in de giro ttt op de plaat en dan zegt de ploeg we hadden pech, nee je had geen pech je reed met een tt fiets met banden op 9 bar over een natte putdeksel op een 8 meter brede weg, dat is geen pech dat is dom

Los daarvan is het een verschrikkelijke valpartij, die je niemand gunt.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 09 jul 2017 21:15

Vandaag was echt wel extreem gevaarlijk, maar zo zitten (en zaten) er altijd wat afdalingen bij. Elke tour, niet elke dag is zo. Misschien is het onterecht maar ik geniet er wel van.

Bij fietsen is het altijd nog geaccepteerd, een van de laatste bolwerken van machismo, paternisme, years gone by?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jul 2017 21:15

Fietsen?altijd schreef: 09 jul 2017 20:45 Ze gaan zelf naar beneden, kan ook wel wat rustiger als het moet.
Moeten er nu ook geen afdalingen meer komen want dat is gevaarlijk? Man ik heb geen valpartij gezien die kwam door een te gevaarlijke afdaling.
Porte maakt een fout die helaas keihard afgestraft werd.

Je overdrijft enorm met dat ze van de muur afgeschraapt moeten worden. Het gaat bijna altijd goed.
Het kenmerk van een gevaarlijke afdaling is juist dat je makkelijker een fout maakt en die fout wordt dan vaak ook nog eens harder afgestraft.

Ze gaan dan wel zelf naar beneden maar wel met de eeuwige roem en het bijbehorende geld dat een tourwinnaar opstrijkt in het achterhoofd. Bovendien zijn het bijna allemaal jongens die vanaf de pubertijd getraind worden om het verschil te maken tussen winst en verlies. Het allemaal op eigen verantwoordelijkheid afschuiven vind ik wat kort door de bocht.

Op zich ben ik niet echt tegen dit soort ritten maar als dit op korte termijn nog een paar keer gebeurt verdwijnt er wel veel maatschappelijk draagvlak voor dit vermaak.

Die Aru heeft nu bij mij ook verprutst. Eerst wegrijden terwijl Froome pech heeft (misschien niet netjes maar wel noodzakelijk als je wilt winnen) en vervolgens Sky traintje gaan spelen samen met Fuglsang. Nu zijn er voor mij niet veel meer over om voor te juichen.
Campagnolo Ultra Dork

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 09 jul 2017 21:18

hoe is het met die arme Manuele Mori ? Dat zag er echt niet prettig uit... :?

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 09 jul 2017 21:22

Je kunt makkelijk zeggen dat ze wat rustiger aan moeten doen, maar de toppers gaan natuurlijk allemaal voor tourwinst. Als je rustig aan gaat doen ben je gelost en verlies je tijd. Er zal altijd iemand zijn die het risico neemt en hard afdaald, waarna de anderen dus feitelijk geen keuze hebben.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jul 2017 21:49

Ze hadden die streep gewoon bovenop die bult moeten trekken... Wel fijn als er een mooie klim gereden kan worden, en gevolg is dat je vaak ook weer omlaag moet. Droog of nat heb je niet voor het kiezen, als renner maar ook niet als parcoursbouwer. De breedte alleen indirect... Namelijk de bult niet in het parcours opnemen als de bijbehorende afdaling te smal zou zijn.

Andere opties, zelfde berg in een eenvoudigere etappe.. Met de hoop dat er niet veel harder gereden wordt, dus de vermoeidheid lager is, dus het risico op fouten kleiner.
Of dus, de bult als finishplaats gebruiken.

Anyhoe, afdalen hoort bij fietsen in de bergen. De ene afdaling is gevaarlijker dan de andere, maar het staat renners natuurlijk vrij om deze te verkennen. (en dit jaar zat dezelfde afdaling ook nog eens in een andere koers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2017 21:52

Er is maar 1 optie om risico's in afdalingen uit te sluiten/in te perken en dat is alle serieuze afdalingen geneutraliseerd af te leggen, maar wie wil dat ?
Zou toch wel een serieuze inbreuk zijn op het dramatisch gehalte van grote ronden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jul 2017 22:01

inderdaad, en de organisatie. waar valverde viel, waarom lagen daar geen strobalen oid?

Op een gegeven moment werd er op tv gezegt fugelsang daalt vierkant, dat deed ie helemaal niet want ze liepen geen meter uit. Hij daalde gecontroleerd en veilig en reed daardoor net zo hard en stuurde bochten wel goed in.

Mijn punt is niet dat fietsen zo,n veilig sport is, verre van dat. Maar om de schuld aan de omstandigheden te geven is niet terrecht. Daarbij ben ik van mening dat je veel meer kans op ongelukken hebt als je dat denkt. Wees je bewust van het gevaar.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2017 22:13

Nu stel je het voor alsof renners alles in de hand zouden kunnen houden maar dat is niet de realiteit.
Renners, ook de meest ervarenen maken voortdurend foutjes en worden geconfronteerd met omstandigheden die niet altijd en overal goed zijn in te schatten.
Vaak loopt zo'n foutje goed af en soms niet en bij hoge snelheden kunnen de gevolgen direct dramatisch worden, zo simpel is het.
Vanaf de camera achterop een motor is het wel heel makkelijk oordelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 jul 2017 23:08

Ja ik snap het ook niet, het is toch geen wedstrijd?


Mensen die het zo goed weten hebben volgens mij zelf nog nooit over dit soort wegen gefietst.
Volgens mij was het Mollema die er ook iets over zei, die hobbelwegen die maken dat je wieldruk steeds verandert en dus invloed heeft op het contact met de weg.
Neem daarnaast de kwaliteit van het wegdek en het feit dat je in dit soort bochten niet op moeten kijken als de bocht een verkeerd camber heeft en hup daar lig je met je goeie gedrag.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 09 jul 2017 23:08

Ik denk dat er met die (gevaarlijke) afdalingen een aantal zaken meespelen;
- het grote publiek wil spektakel, dus krijgen ze spektakel. Geef het volk brood en spelen.
- dramatiek hoort bij de sport.(alhoewel ik niet op dit soort valpartijen zit te wachten)
-ook al maak je de afdalingen veiliger, de kopgroep/ klassementsrenners dalen over het algemeen op het scherpst van de snede, op een dusdanige manier dat fouten keihard worden afgestraft. Uiteindelijk kan elke renner er voor kiezen om langzamer, lees veiliger naar beneden te gaan.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie