Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

Dennis1987
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18

Dennis1987 08 jun 2017 22:50

Ik heb zelf ook een fietshelm alleen draag ik hem bij echt warm weer niet. Erin zweten wil ik vermijden want dat vind ik niet zo fris. Was ook geen goedkope helm. Verder is het ook wel zo dat het veiliger is wanneer je valt en je hebt wel een helm op.... maarja als ik op m'n snorbrommer 25kmph rijd dan draag ik ook geen helm. En om dan wel strikt op de fiets altijd een helm te dragen maar op de snorbrommer weer niet is ook onzin. Dus ik zet als ik fiets alleen de helm op wanneer het weer mee zit :)
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 08 jun 2017 22:54

Je helm niet opzetten omdat je bang bent dat die vies wordt komt niet heel snugger over. Bij warm weer kan je niet vallen? Wil niet de moraalridder uithangen maar wat heb je aan die mooie frisse helm in de kast als je op het wegdek ligt met een schedelbasisfractuur? Je kan hem toch schoonmaken?

Dennis1987
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18

Dennis1987 08 jun 2017 23:05

Ja ik heb hem ook eigenlijk voor de heb gekocht omdat ik hem mooi vond. Op de snorbrommer draag ik toch ook geen helm. Daarmee maak ik veel kilometers. Ik pak de fiets 1-2x per maand om een ritje te fietsen
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 08 jun 2017 23:09

Dennis1987 schreef: 08 jun 2017 22:50 Ik heb zelf ook een fietshelm alleen draag ik hem bij echt warm weer niet. Erin zweten wil ik vermijden want dat vind ik niet zo fris. Was ook geen goedkope helm. Verder is het ook wel zo dat het veiliger is wanneer je valt en je hebt wel een helm op.... maarja als ik op m'n snorbrommer 25kmph rijd dan draag ik ook geen helm. En om dan wel strikt op de fiets altijd een helm te dragen maar op de snorbrommer weer niet is ook onzin. Dus ik zet als ik fiets alleen de helm op wanneer het weer mee zit :)
Is toch geen onzin! Vallen kun je op zowel een snorfiets als op een racefiets. Maar op de fiets zit je aanzienlijk hoger (je hoofd heeft een grotere valhoogte) en een val ligt eerder op de loer. Als voorbeeld neem ik de snelheid in bochten. Snorfietsers gaan daar steevast veel langzamer door heen dan de gemiddelde wielrenner. Maar ook op de snorfiets zou een helm niet onverstandig zijn.
En wat betreft de hygiëne; de pads in je helm kun je toch wassen en de helm zelf kun je toch ook afspoelen? Ik zou het dragen van een helm tot een gewoonte maken!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jun 2017 00:07

Karl66 schreef: 08 jun 2017 22:27 Wat mij de laatste tijd opeens opvalt is het behoorlijke aantal ouderen die met een helm op fietsen. Vorig jaar was het nog een uitzondering en nu zie ik het regelmatig. Een goede zaak wat mij betreft. Als je in een hogere risicogroep zit, dan is het verstandig om de risico's te verkleinen.


Over welke soort(en) fietsers heb je het dan?
Ik zie af en toe mensen op racefietsen zonder helm en een enkele Ebike piloot met, maar geen significante veranderingen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 09 jun 2017 09:15

Ik fiets altijd met helm. Zonder mag ik van de vrouw niet fietsen. Op de racefiets ben je ontzettend kwetsbaar. Bij elke tocht heb je wel zo'n momentje. Of dat automobilisten je over het hoofd zien, onachtzaamheid mede fietsers of dat je zelf door de adrenaline een inschattingsfout maakt.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 09 jun 2017 12:18

Kees, ik heb het afgelopen weekend een stuk of zes, zeven oudere mensen met een helm gezien. Allemaal op gewone fietsen. Een deel daarvan zullen wel e-bikes zijn geweest, maar daar heb ik niet echt op gelet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 09 jun 2017 13:22

Toeristen. Viel me afgelopen weekeinde in Zeeland ook op.
Vorsprung durch Pedantik

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 09 jun 2017 22:55

alien schreef: 09 jun 2017 13:22 Toeristen. Viel me afgelopen weekeinde in Zeeland ook op.
Inderdaad, ik vertoef heel vaak in Zeeland en het zijn steevast de (Duitse) toeristen die consequent een helm dragen. Goed bezig die mensen.

Vorig jaar nog getuige geweest hoe een mannetje van een jaar of 3 à 4 op z'n gezicht ging en met z'n hoofd op een stoeprand landde.
Zonder helm. Gelukkig jankte hij als de ziekte dus was alles oké.
Vader uit z'n stekker tegen mij terwijl ik er totaal niets mee te maken had.
Dat heb ik 'm ook duidelijk gemaakt, en ook dat ie even voor een paar tientjes een helm voor z'n mannetje moest scoren. Eikel. Had totaal anders af kunnen lopen.

Eigenlijk is het vreemd, op m'n racefiets draag ik wel een helm maar op m'n stads fiets nooit... En dat terwijl m'n helm me echt geholpen heeft bij een ongeval met m'n racefiets (buiten mijn schuld om).
Maar goed een paar jaar geleden zag je op de skipiste ook maar een enkele helm, moet je nu eens kijken. En ook hier heeft een helm me behoed voor serieus letsel (wel
eigen schuld :) ).

Ik denk dat het toch meer die kant opgaat, ook als ervaren fietser kun je met je koppie verkeerd terecht komen, ook buiten je eigen schuld om. Maar je zit er wel mee vervolgens.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jun 2017 23:22

Karl66 schreef: 09 jun 2017 12:18 Kees, ik heb het afgelopen weekend een stuk of zes, zeven oudere mensen met een helm gezien. Allemaal op gewone fietsen. Een deel daarvan zullen wel e-bikes zijn geweest, maar daar heb ik niet echt op gelet.
Mogelijk heeft de komende? helmplicht voor snelle Ebikes daarin invloed.
Mij is het overigens niet opgevallen, het zijn nog steeds enkelingen en dat mag van mij blijven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 10 jun 2017 00:11

Ik fiets veel in Duitsland en buiten de kinderen zie ik daar toch echt weinig helmen. Ik had ook niet de indruk dat het toeristen waren. Ik zag gewoon een aantal oudere mensen (volgens mijn inschatting 70+) met helmen en dat een keer of drie achter elkaar.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 10 jun 2017 10:14

Ik kom veel in Aken (studentenstad). Vrijwel iedereen, jong / oud, racefiets / gewone fiets, fietst hier met een helm op.

Plaats reactie