Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tom Dumoulin

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2017 00:01

Natuurlijk kan ik dat niet voorrekenen maar ga eens kijken hoeveel pers er bij een Giro of Vuelta aanwezig is en bij de Tour. Het is die sponsor er vooral om te doen om zoveel mogelijk op tv te komen dus in de Tour wordt het grote geld verdiend.

Hoeveel World Tour ploegen zijn er ooit met de sterkst mogelijke bezetting naar de Giro of Vuelta gekomen?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 01 jun 2017 00:35

Had iemand deze al gespot ?

Afbeelding

Leuk werk altijd van Poly Peloton

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 jun 2017 09:54

Op procyclingstats is heel veel terug te vinden. Hinault en Indurain wonnen beiden 5x de tour maar je moet eens naar de ritten schema's van die rondes kijken.
Indurain heeft maar 1 tour gewonnen waar minder dan 100km Individuele tijdrit kms inzat. En in die tour zat weer een ploegentijdrit van 50+km. Hinault had tours erbij waar 4 individuele tijdritten inzaten. Ik weet nog dat er tijdritten inzaten van 70 en soms wel 90km lang. Indurain die won 3 minuten zo een beetje als minimum op zijn concurrenten per tijdrit. En nu wordt er geklaagd op sommige fora dat deze Giro teveel voor tijdrijders is was gemaakt. Ik had toch het idee dat er echt heel veel bergetappes inzaten,
Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 01 jun 2017 14:39

Jep deze Giro was voor meerdere renners goed. De echte klimmers in top vorm konden hoog eindigen (pozzovivo). Maar een goed klimmende tijdrijder ook (Jungels). Maar Dumoulin was één van de besten berg op en de allerbest in de tijdrit (na Jos dan). Hij kon zelfs nog even schijten.

Naar mijn mening is een goede tijdrit kunnen rijden onderdeel van het aspect ronde renner zijn.
Maak joe woar

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jun 2017 21:45

Er zijn gewoon geen enorme topklimmers meer of komt dat door iets anders...........
Quintana is wel een echte klimmer, maar hij is niet instaat om 5min op TD te pakken in een Giro met bizarre hoogtemeters.

Er zijn altijd mensen die vinden dat een grand tour in de bergen gewonnen moet worden, onzin. doe maar een keer 150km tijdrit in een tour en ook een keer 20km en ook een keer 3 klassiekers in Belgie. En ook 9 aankomsten bergop. Keer een tijdrit van 125km ook wel eems leuk, kijken wie dat wint.........

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 jun 2017 22:40

Dumoulin verloor 2"18 met zijn schijt incident etappe 16 en dan nog 15 seconden in etappe 20 door een domme onoplettendheid in het begin en dus zonder die pech en domme fout had zijn tijdrit op de laatste dag een 'trainingsritje' kunnen zijn.

Tom maakte idd het grote verschil in de eerste tijdrit gedurende etappe 10 maar stond tot die tijd, en dus na etappe 9, op slechts 30 seconden van Quitana.

Wat heeft Dumoulian nu eigenlijk puur verloren in de bergen uitgezonderd het schijt en onoplettendheid moment? Bijna NIETS!

Etappe 9 naat Blockhaus fietst Quitana zich het schompes en pakt slechts 24 seconden op Dumoulin.
In etappe 14 naar Utopia wint Dumoulin magistraal en pakt 15 seconden op Quintana.

De zogenaamde 'echte klimmers' a la Quintana, hebben echt hun kansen gehad maar konden of wilden niet.
Quintana ging nooit echt door na een 'punch' en was zonder Nibali zeker eerder afgehaakt.
Quintana was een slap bakkie Peruaanse koffie als hij zelf, en dus alleen, door moest trekken op een eerder geplaatste korte demarage.
Het werd snel lauwe zeik.

Dumoulin heeft door zijn grote stamina en geestelijke volharding zijn verliezen beperkt maar tevens laten zien in de bergen zeker niet de minste te zijn hetgeen hij al bewees in de Vuelta 2015 waar hij onwaarschijnlijk terug kwam op Froome.

Dumoulin wint idd behoorlijk wat tijd in de tijdrit en zijnde zijn specialiteit.
De klimmers daarentegen winnen niet genoeg in de bergen waar ze veel meer tijd mogenlijkheden kregen om vervolgens verzuimen.

Dumoulin heeft die tijdritten alleen maar nodig als eventuele mentale buffer maar zeker niet om een grote ronde nogmaals te winnen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 02 jun 2017 11:03

Volgens mij zijn 'echte' klimmers gewoon niet meer zo van deze tijd, vroeger vonden we iemand een echte klimmer één die iedere bocht staand aan de binnenkant het tempo omhoog gooide en daarmee de rest sloopte. Maar nu zie je dat wanneer iemand iets dergelijks probeert de rest gewoon niet reageert en zichzelf dus ook niet opblazen.

In de eerder beschreven mal van echte klimmer heb je nu eigenlijk alleen nog Contador die meer dan één of twee versnellingen durft, of kan plaatsen bergop. Dat levert een hele mooie etappe op in Paris - Nice, maar uiteindelijk gaat degene die de hele etappe op zijn eigen tempo heeft gereden met de bloemen naar huis.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 jun 2017 11:16

lb117 schreef: 31 mei 2017 23:42
Ernie C. schreef: 31 mei 2017 22:19 Dat is toch geen verwachting. Ik stel alleen dat er niet opeens een hoop geïnvesteerd moet worden in knechten voor Tom. Je mag van de Tour ook gerust de Giro of de Vuelta maken Maar commercieel gezien loont het niet om daar zo hoog op in te zetten, niet met de eigen goede klimmers als knecht maar net zo min met te dure knechten die nog gehaald moeten worden.

Kun je dit eens voorrekenen? ik ben niet zo bekend in de finaciele wielerwereld dus ben benieuwd?!
Dit is een beetje naar de bekende weg vragen. Ernie heeft natuurlijk ook geen zicht op de cijfers, maar het moge duidelijk zijn dat ploegen, tv zenders, sponsoren en het publiek wereldwijd inzetten op de Tour. De Giro en Vuelta zijn toch vooral een lokaal feestje die in Europa nog wel gewaardeerd wordt.

lb117
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 11 aug 2016 16:52

lb117 02 jun 2017 18:34

ypuh schreef: 02 jun 2017 11:16
lb117 schreef: 31 mei 2017 23:42
Ernie C. schreef: 31 mei 2017 22:19 Dat is toch geen verwachting. Ik stel alleen dat er niet opeens een hoop geïnvesteerd moet worden in knechten voor Tom. Je mag van de Tour ook gerust de Giro of de Vuelta maken Maar commercieel gezien loont het niet om daar zo hoog op in te zetten, niet met de eigen goede klimmers als knecht maar net zo min met te dure knechten die nog gehaald moeten worden.

Kun je dit eens voorrekenen? ik ben niet zo bekend in de finaciele wielerwereld dus ben benieuwd?!
Dit is een beetje naar de bekende weg vragen. Ernie heeft natuurlijk ook geen zicht op de cijfers, maar het moge duidelijk zijn dat ploegen, tv zenders, sponsoren en het publiek wereldwijd inzetten op de Tour. De Giro en Vuelta zijn toch vooral een lokaal feestje die in Europa nog wel gewaardeerd wordt.
ik stel de vraag omdat ik benieuwd was naar een antwoord, Sunweb en Movistar zetten nu toch ook hun beste ploegen in de Giro?
En heeft het winnen van de Giro (met behulp van een goede ploeg) niet meer waarde als een 5e plek in de tour?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jun 2017 19:09

Natuurlijk heeft dat winnen meer waarde maar zijn er niet naartoe gegaan met het idee dat ze hem even met twee vingers in de neus gingen winnen en dat zal ook bij alle volgende grote rondes het geval zijn.

Movistar kan nog een sterkere ploeg neer zetten en zoals ik eerder aangaf Sunweb ook. Sunweb is voornamelijk met oa Kelderman naar de Giro gekomen omdat het mede vanwege de TT kilometers een leuke eerste grote ronde was waarin Tom voor het eerst echt voor het klassement kon rijden. Neem maar van mij aan dat dat wel altijd is geweest met de Tour van volgend jaar in het achterhoofd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jun 2017 20:51

Dat is ook mijn idee. Hooguit nog afhankelijk van het aan km tijdrit volgend jaar. Dit jaar heel weinig, dus mogelijk 2018 wel 70-80km TT oid.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2017 10:24

Een goede ploeg helpt natuurlijk, maar meestal wint de besten gewoon.
Tom in de Vuelta kwam alleen te zitten waarom, hij was niet goed genoeg, tuurlijk kan een ploeg je dan juist helpen, maar je moet toch zelf trappen.

Het was een mooie Giro en dat is bijna altijd zo en hij wordt nog mooier met nederlamds succes.

Plaats reactie