Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke Canyon voor "eerste" fiets?

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 05 mei 2017 14:53

In mijn hoofd staat het nog steeds vast dat ik de Endurace CF SL Disc 9.0 ga nemen, nog steeds voor zo'n 2.499€'tjes. Het enige wat me niet echt bevalt aan dit model, is de kleur maar voor mij zou dit "de top" zijn.

https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... c-9-0.html

Tenzij ik intressante promoties tegenkom, zoals kortingen met de Tour de France, of zoals nu eventueel met de Giro.
Momenteel rij ik dus met een Montana Mexico, van 7 jaar oud, ik schat zo'n 12 kg, bandjes van23mm, en een zadel zo hard als een plank :).

Ik ga er dan ook van uit, dat indien ik naar een ander model zou kijken zoals pakweg de Ultimate CF SL Disc 8.0 die nu aan 1799€ staat, dat deze veel comfortabeler zal rijden tenopzichte van mijn huidige "fiets"?

Wat zijn de grote verschillen eigenlijk tussen zo'n Ultimate en Endurace? Ik veronderstel dat de endurace nog comfortabeler zou rijden, maar ik vraag me af hoe ik dat verschil zou merken t.o.v. mijn huidige fiets? Deze heb ik indertijd gewoon op het internet gevonden, gewoon een maat genomen dat bij mijn lichaam zou passen, en that's it.

Het enige waar ik bang voor ben, is dat ik eenmaal een "mindere" fiets zou bestellen - die wel een fameuze verbetering zou zijn dan mijn huidge - en daarna mij ga beklagen dat ik geen Ultegra zou besteld hebben, tov een 105, dat hij zwaarder zou zijn, etc...

Enfin, het kan voor mij niet de bedoeling zijn, dat ik na een jaar (of 2) er weer een (groot) budget ga spenderen omdat ik andere wielen of een andere upgrade wens...

Dus, wachten tot er deftige promotie's zijn voor de 9.0, of toch de kans wagen als er zich een mooie promotie voorbij komt, en desnoods afwachten tot op het einde van het seizoen?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 05 mei 2017 16:11


riese
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2017 21:16

riese 08 mei 2017 21:39

Zelf heb ik voor een vergelijkbaar dilemma gestaan. Ik had een hybride fiets en wilde overstappen naar een racefiets. En zoals jij ook zegt, het dan meteen goed doen zodat je niet binnen 2 of 3 jaar weer opnieuw naar een nieuwe fiets gaat kijken. Om die reden ook direct voor carbon en ultegra gegaan en zo uitgekomen bij de Endurace 7.0 SL. En kan niet anders zeggen dan dat ik daar heel blij mee ben. Over 2 of 3 jaar wellicht een upgrade wat betreft wielen, verder is hij dik in orde. Is je budget wat hoger dan ben je met een 9.0 SL natuurlijk helemaal het mannetje. Zul je geen spijt van krijgen.
Ik denk dat de verschillen tussen Endurace en Ultimate beperkt zijn, in die zin dat ik heb begrepen dat de Endurace in vergelijking met andere endurance fietsen de meest sportieve houding zou hebben. Als je wat sportiever wil zitten, is de Ultimate ongetwijfeld ook een goede keuze.
Zoals je merkt, ik ben fan. Al moet ik wel toegeven dat de fietsen van Rose die hierboven genoemd worden ook heel netjes geprijsd zijn.

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 10 mei 2017 09:33

riese schreef:Zelf heb ik voor een vergelijkbaar dilemma gestaan. Ik had een hybride fiets en wilde overstappen naar een racefiets. En zoals jij ook zegt, het dan meteen goed doen zodat je niet binnen 2 of 3 jaar weer opnieuw naar een nieuwe fiets gaat kijken. Om die reden ook direct voor carbon en ultegra gegaan en zo uitgekomen bij de Endurace 7.0 SL. En kan niet anders zeggen dan dat ik daar heel blij mee ben. Over 2 of 3 jaar wellicht een upgrade wat betreft wielen, verder is hij dik in orde. Is je budget wat hoger dan ben je met een 9.0 SL natuurlijk helemaal het mannetje. Zul je geen spijt van krijgen.
Ik denk dat de verschillen tussen Endurace en Ultimate beperkt zijn, in die zin dat ik heb begrepen dat de Endurace in vergelijking met andere endurance fietsen de meest sportieve houding zou hebben. Als je wat sportiever wil zitten, is de Ultimate ongetwijfeld ook een goede keuze.
Zoals je merkt, ik ben fan. Al moet ik wel toegeven dat de fietsen van Rose die hierboven genoemd worden ook heel netjes geprijsd zijn.

Idd, die van Rose zijn idd mooi geprijsd, al gaat mijn voorkeur voorlopig uit naar Canyon.
Die Endurace 7.0 is idd al een zeer goed "laternatief", en bijna gelijkwaardig voor mij althans) dan de 9.0. Voor mij hoeft die disc uitvoering uiteraard niet, al vrees ik dat ik het mij gewoon ga beklagen binnen een jaar of 2-3, dat ik indertijd de stap niet heb gezet, en dat ik als 1 van de weinigen ga rondrijden zonder disc remmen. Dat heb ik immers ook voorgehad een jaar of 7 geleden bij aankoop van mijn mtb...
Langs de andere kant, remblokjes vervangen kan iedereen, ik zou begot niet weten hoe je dat met die discs moet doen. En wat bij valpartijen/beschadigingen, of verandering van wielset? Is dat dan niet weer een grotere kost etc? Enfin, allemaal nog zaken om nog eens (lang) over na te denken... :D

Gebruikersavatar
jepickx
Forum-lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 02 mar 2017 13:11

Gebruikersavatar jepickx 11 mei 2017 12:43

En wat is dan het verschil tussen de 7.0 en 9.0, en wat merk je daarvan behalve aan je portemonnee.
Is het verschil in prijs te rechtvaardigen?
Bianchi Intenso
Koppie Coppi

Gebruikersavatar
Black_64
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 mei 2016 08:58

Gebruikersavatar Black_64 11 mei 2017 20:46

Desperation schreef:... al vrees ik dat ik het mij gewoon ga beklagen binnen een jaar of 2-3, dat ik indertijd de stap niet heb gezet, en dat ik als 1 van de weinigen ga rondrijden zonder disc remmen.
Uw vrees is onterecht, je gaat binnen een jaar of 2-3 zeker niet de enigste zijn zonder schijfremmen.
Als je nu geen nood hebt aan schijfremmen, dan zal je dat ook niet achter een paar jaar hebben.
Tenzij je dan andere ritten gaat rijden, maar dan zal je waarschijnlijk een heel andere fiets willen.

Koop de fiets die je nodig hebt om je ding te doen.
Specialized Roubaix SL4 Sport 2017

Gebruikersavatar
jepickx
Forum-lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 02 mar 2017 13:11

Gebruikersavatar jepickx 15 mei 2017 22:57

jepickx schreef: 11 mei 2017 12:43 En wat is dan het verschil tussen de 7.0 en 9.0, en wat merk je daarvan behalve aan je portemonnee.
Is het verschil in prijs te rechtvaardigen?

Geen noemenswaardig verschil blijkbaar?!
Of item dood?
Bianchi Intenso
Koppie Coppi

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mei 2017 23:28

Desperation schreef: 10 mei 2017 09:33.................
Langs de andere kant, remblokjes vervangen kan iedereen, ik zou begot niet weten hoe je dat met die discs moet doen. En wat bij valpartijen/beschadigingen, of verandering van wielset? Is dat dan niet weer een grotere kost etc? Enfin, allemaal nog zaken om nog eens (lang) over na te denken... :D
Lees je nog eens goed in en open ergens in december nogmaals een topic over de aankoop van een nieuwe fiets. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
johan d
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 22 apr 2017 21:10

Gebruikersavatar johan d 16 mei 2017 13:57


Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 mei 2017 15:30

johan d schreef: 16 mei 2017 13:57 check hier eens...
http://www.lapierrebikes.com/select_language
Waar doel je op?
De link brengt mij een plaatje van een racefiets en een mountainbike. 2 klikken verderop staan 3 racefietsen. Allemaal zonder schijven en qua design totaal niet gelijkend aan de canyon modellen. Heb je een model cq uitvoering specifiek die zou aansluiten?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 18 mei 2017 14:24

jepickx schreef: 15 mei 2017 22:57
jepickx schreef: 11 mei 2017 12:43 En wat is dan het verschil tussen de 7.0 en 9.0, en wat merk je daarvan behalve aan je portemonnee.
Is het verschil in prijs te rechtvaardigen?

Geen noemenswaardig verschil blijkbaar?!
Of item dood?
De (of geen) schijfremmen, zadelpen en de tandwielen.
Maar zeker ook de wielen maken het prijsverschil. Dus het is vooral de EN, EN, EN...

Ik wil met veel plezier trouwens een paar 100€ minder betalen voor ongeveer dezelfde specs, alleen zie ik mezelf niet binnen een jaar of 2 upgraden naar een nieuwe wielset etc.. Zoals ik al zei, ik heb nog wat tijd om over na te denken. Waarschijnlijk gaat mijn keuze dan bepaald worden door eventule kortingen tegen het einde van het seizoen, maar dan ga ik me beginnen afvragen of het wel de moeite loont om nog een model van 2017 aan te schaffen, om er pas in 2018 mee beginnen te rijden, en kan ik daarvoor in december opnieuw een topic aanmalen zoals Lcsmet suggereert :D

bartrelou
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2017 16:12

bartrelou 18 mei 2017 16:33

bij canyon staan de getallen, zoals 7.0 8.0 en 9.0 voor de afmontage. Denk hierbij aan in ieder geval de groepset, soms de ketting en bv de stuurpen of een cockpit. Hoe hoger het getal, hoe beter de groepset en dus hoe meer je betaald.

Plaats reactie