Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 30 jan 2017 18:53

Maar dan kan je helemaal niet meer corrigeren. Althans, dat is wat ik meestal ervaar. Om eerlijk te zijn, de situaties waar ik mijn voorwiel niet meer onder controle kan houden, zijn heel schaars... gelukkig misschien.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
R3x
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13

Gebruikersavatar R3x 30 jan 2017 19:01

Een slippend voorwiel is IMHO lastiger te corrigeren dan een uitbrekend achterwiel.
Niet lullen maar fietsen!

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 30 jan 2017 21:49

Ik heb net een setje Conti AT ride 42 gemonteerd, kost weinig en verrassend fijne winter/bagger band. Valt wel wat smaller (38 mm op 17mm velg) maar is met 430gr niet zwaar en mooi soepel. Rolt met 4 bar ook nog goed op asfalt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jan 2017 22:12

svvander schreef:Maar dan kan je helemaal niet meer corrigeren. Althans, dat is wat ik meestal ervaar. Om eerlijk te zijn, de situaties waar ik mijn voorwiel niet meer onder controle kan houden, zijn heel schaars... gelukkig misschien.
Dan moet je harder insturen ;)

Achterwiel heb je altijd meer rolweerstand, omdat er meer gewicht om 't achterwiel rust. Als je ergens een band met minder profiel plaatst dan is het normaliter het achterwiel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

etienne
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 okt 2013 21:23

etienne 12 apr 2017 22:07

hoi

naar lang meegelezen te hebben ( waar ik veel aan heb gehad ) eindelijk de knoop doorgehakt en een paar weken terug mijn gravel bike besteld !!! het is uiteindelijk een Rose CDX Cross geworden gelijk Swalbe G-one banden in 40 mm er op gelegd en zondag de 1e tocht rondom Nijnsel ( Noord brabant ) gemaakt en ik moet toegeven ver boven verwachting zowel de fiets als de variatie echt een aanrader

Ik doe al ruim 20 jaar aan mtb en de laatste 8 jaar een racefiets erbij maar nu met de gravel bike wordt het denk toch N-1

met de Mei vakantie naar Oostenrijk eens kijken wat het daar brengt

Groet Etienne en bedank voor het vele advies wat er in dit topic te vinden is

Gebruikersavatar
Robdebruin
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 feb 2012 18:53
Locatie: Hilversum

Gebruikersavatar Robdebruin 13 apr 2017 09:57

Sinds twee weken in het bezit van een Merckx Eeklo 70. Volgens de specificaties van Merckx een 100% crosser. In de praktijk ervaar ik hem als een perfecte universele racefiets voor vele doeleinden. Ik gebruik hem voor 90% woon werk verkeer. De overige 10% slecht weer, winter heide ritjes en af en toe een beetje cross country. Er zit nu gewoon een 50/34 op met 32mm Conti bandjes. De fiets van toen twee dagen oud direct meegenomen voor de Ronde van Vlaanderen. Het bleek de perfecte fiets voor de kasseien! Totaal gewicht is 8.2 kilo. Hij blijft heerlijk op snelheid en is met de schijfremmen perfect af te remmen. Wel zo lekker aangezien ik door Amsterdam heen fiets om op mijn werk te komen. Nog geen moment vermoeid geraakt door de geometrie. Dat is op mijn Supersix met hoge carbon velgen soms wel anders. Resumé, ik kan een crosser/gravel zeker aanraden. Zo'n fiets is enorm universeel en je kan er echt nog lekker gang mee maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkAfbeelding
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 13 apr 2017 11:27

Denk je dat je nog veel op de Supersix gaat fietsen?

Of alleen als mooiweer karretje voor (korte) ritjes langs de terrassen ;-)

Gebruikersavatar
Robdebruin
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 feb 2012 18:53
Locatie: Hilversum

Gebruikersavatar Robdebruin 13 apr 2017 11:57

opperhoofd schreef:Denk je dat je nog veel op de Supersix gaat fietsen?

Of alleen als mooiweer karretje voor (korte) ritjes langs de terrassen ;-)
Ha ha, dat is idd een goede vraag. De Supersix gaat zeker zijn dienst bewijzen bij de clubritjes. En idd bij mooi weer. Het verbaast hoe veelzijdig zo'n dikke Banden fiets is. Zelfs met 5 bar rolt zo'n 32 MM heerlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 13 apr 2017 13:08

Robdebruin schreef:Sinds twee weken in het bezit van een Merckx Eeklo 70. Volgens de specificaties van Merckx een 100% crosser. In de praktijk ervaar ik hem als een perfecte universele racefiets voor vele doeleinden. Ik gebruik hem voor 90% woon werk verkeer. De overige 10% slecht weer, winter heide ritjes en af en toe een beetje cross country. Er zit nu gewoon een 50/34 op met 32mm Conti bandjes. De fiets van toen twee dagen oud direct meegenomen voor de Ronde van Vlaanderen. Het bleek de perfecte fiets voor de kasseien! Totaal gewicht is 8.2 kilo. Hij blijft heerlijk op snelheid en is met de schijfremmen perfect af te remmen. Wel zo lekker aangezien ik door Amsterdam heen fiets om op mijn werk te komen. Nog geen moment vermoeid geraakt door de geometrie. Dat is op mijn Supersix met hoge carbon velgen soms wel anders. Resumé, ik kan een crosser/gravel zeker aanraden. Zo'n fiets is enorm universeel en je kan er echt nog lekker gang mee maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkAfbeelding
Mooi ding, complimenten.

Ik kan je ook aanraden om er eens een keer wat MTB routes mee te pakken, heel goed te doen in NL. Of misschien bedoelde je dat al met "cross country"...
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 apr 2017 14:21

Ik ben een beetje aan het kijken naar een gravelfiets (zoiets waar je alle kanten mee uit kan, in de winter op de weg, light-MTB, crossen, parijs-Roubaix,...)

Mijn oog is gevallen op de Mango Point AR (moet schijfremmen hebben)

Nu heb ik een vraagje naar de geo toe. Op mijn TCR zit ik perfect, dus ik ga uit van die maten.

De TCR heeft een stack van 581 + conische spacer van 1.5mcm, dat geeft 596mm, de Mango komt op 610mm. Iets hoger dus, dat gaat geen problemen geven (indien wel kan een -17° pen dat wel oplossen)

De reach is iets lastiger, de TCR heeft 402mm (met een 13cm stuurpen) en de Mango slechts 389mm, zou die cm korter een probleem geven (een 14cm pen zou wat overkill zijn, denk ik)
Ik raak nu wanneer ik uit het zadel klim soms al (lichtjes) het stuur met mijn knieën (op steile puisten waar je aan het stuur moet trekken)

Dus, zou het gaan met deze reach?

Tweede vraag: zou ik een gaatje kunnen boren in het frame om DI2 te plaatsen? Volgend jaar (of zo) komt er een nieuwe Ultegra DI2 voor mijn Giant en de huidige DI2 gaat dan naar de winerfiets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2017 16:25

Als 1,5 cm minder diep komt te zitten dan kan die 13mm minder reach waarschijnlijk wel. Het is ook wel prettig om niet te diep te zitten op een gravelracer. Sowieso bestaan er bijna geen lange, lage gravelracers.

Een 13cm stuurpen is nog steeds niet ideaal op de wat meer technische stroken. Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan van een nog wat langer frame. Een Pinnacle Arkose in maat L is nog wat langer en hoger (voor de headset is in ieder geval een 10mm conische spacer te krijgen).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 15 apr 2017 17:24

Je kan, zoals al gezegd beter langer zitten (grote wielbasis) en een kortere stuurpen pakken. 130mm vind ik wel een erg lange stuurpen, weet je zeker dat je een gravelracer wil? ;-)

Plaats reactie