Nieuwe wielen voor mijn Benotto
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04 apr 2017 20:19
Ik heb onlangs een Benotto 800ex gekocht. Hij is shimano 600 afgemonteerd en er zitten wielen op die alleen geschikt zijn voor tubes. Ik wil andere wielen kopen voor deze fiets omdat ik bij een lekke band onderweg er gewoon een nieuw binnenbandje op wil kunnen doen. Maar welke wielen zijn hiervoor geschikt? Wie kan mij adviseren wat ik moet kopen? Welke informatie is nog meer nodig om mij van een advies te voorzien?
Vergeet bovenstaande 2 antwoorden, die lui snappen niet waar het hier om gaat.
Je hebt de volgende opties:
1-Wieklen ombouwen met draadvelgen. Niet heel goedkoop en alleen de moeite waard als je het zelf doet en de naven nog goed zijn (die kans is niet groot)
2-Setje zoeken op MP en (laten) opknappen, het wordt dan een set voor schroefpignon en w.s. breedte 126 mm
3-Achtervork uitbuigen naar 130 mm en een enigszins modern wielsetje naar smaak kopen.
Op een enigszins moderne body kan gewoon een 7 speed cassette
Je hebt de volgende opties:
1-Wieklen ombouwen met draadvelgen. Niet heel goedkoop en alleen de moeite waard als je het zelf doet en de naven nog goed zijn (die kans is niet groot)
2-Setje zoeken op MP en (laten) opknappen, het wordt dan een set voor schroefpignon en w.s. breedte 126 mm
3-Achtervork uitbuigen naar 130 mm en een enigszins modern wielsetje naar smaak kopen.
Op een enigszins moderne body kan gewoon een 7 speed cassette
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04 apr 2017 20:19
Ja shimano 600, is de voorloper van de ultegra als ik google mag geloven... maar het is een 5 speed. Geldt dan ook dat elke shimano compatible wielset zou moeten kunnen?
Nee, dat past niet zonder meer in het frame....
5 Speed had 120 mm achtervorkbreedte, 6 speed 126 mm, meet dat eerst maar eens op.
Voor een enigszins moderne set (laatste 20-25 jaar ) is 130 mm nodig.
Het frame uitbuigen naar 130 mm geeft de meeste mogelijkheden, tenzij je alles klassiek wil houden.
5 Speed had 120 mm achtervorkbreedte, 6 speed 126 mm, meet dat eerst maar eens op.
Voor een enigszins moderne set (laatste 20-25 jaar ) is 130 mm nodig.
Het frame uitbuigen naar 130 mm geeft de meeste mogelijkheden, tenzij je alles klassiek wil houden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
PieterNijn schreef:Ja shimano 600, is de voorloper van de ultegra als ik google mag geloven... maar het is een 5 speed. Geldt dan ook dat elke shimano compatible wielset zou moeten kunnen?
zoals keezx zegt , je moet kijken naar de inbouwbreedte van uw naaf , nu het zou mij verbazen dat er geen 6 speed zou inpassen , 5 speed is echt jaren 70 . Welke shimano 600 versie is het ? Nieuwe (moderne) wielen gaan er sowieso niet in passen , niet zonder het verbreden van uw frame
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16626
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Keezx, toch wel, ik dacht echter dat de 600 op het einde Ultegra/600 een 9 speed groep was, niet dus.Keezx schreef:Vergeet bovenstaande 2 antwoorden, die lui snappen niet waar het hier om gaat.
Hier meer info, had ik beter eerst naar gekeken in plaats van te snel te willen helpen.

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
In het deel over wielen op dit forum vind je een 100-tal bladzijden over tubes. Lees die nog eens door en je bent misschien overtuigd 

Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4803
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Optie 4: Lekker de beurzen af voor klassieke fietsen. Dat is wel vaak de plek om onderdelen te vinden voor dit soort juweeltjes.