mijn achterderailleur hapert soms bij schakelen, met name naar een lichter verzet. ik moet dan 1 verder schakelen, en dan weer 1 verzet terug anders staat de derailleur scheef. het gaat om een ultegra triple.
ik heb al geprobeerd om er meer spanning op te zetten, maar op een gegeven moment schakelt ie niet lekker meer op (naar rechts).
kan het zijn dat mijn kabels te veel wrijving hebben? deze zijn nooit vervangen, +/- 5 jr oud en ik weet niet hoe vaak je deze moet vervangen.
achterderailleur hapert bij schakelen - kabelprobleem?
Oke, ik kom uit de ATB, maar dit kan enkele oorzaken hebben
- kabels gaan idd erg stroef (ik weet niet of je ze verder ooit verzorgd)
- kabels staan wat slap
- veer in der. gaat niet meer lekker
Iig klinkt het als een grote beurt voor je der.
- kabels gaan idd erg stroef (ik weet niet of je ze verder ooit verzorgd)
- kabels staan wat slap
- veer in der. gaat niet meer lekker
Iig klinkt het als een grote beurt voor je der.
-
- Forum-lid
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15
Is je achter derrie wel goed afgetsled ???
Als je de kabels al 5 jaar niet vervangen hebt , en er ook in weer&wind mee hebt gereden zal het daar waarschijnlijk aan liggen.
Het gaat het meest fout in de laatste kabelbocht boven je derailleur.
Zowel binnen/buitenkabel maken hier de scherpste draai en ondervinden de meeste wrijving.
Kwestie van vervangen dus. Gaat het dan nog niet lekker, dan zal het aan de afstelling liggen. Als je drivetrain niet versleten is natuurlijk.
Het gaat het meest fout in de laatste kabelbocht boven je derailleur.
Zowel binnen/buitenkabel maken hier de scherpste draai en ondervinden de meeste wrijving.
Kwestie van vervangen dus. Gaat het dan nog niet lekker, dan zal het aan de afstelling liggen. Als je drivetrain niet versleten is natuurlijk.
Onderhoud van de kabel beperkt zich tot het smeren hiervan.
Bij montage, maar ook om de zoveel tijd. Ik gebruik zelf bij gebrek aan voorvorkdeo vaak wd40, voorkomt roest en heeft een lage wrijvingscoëfficiënt.
Hier een how-to voor bovenstaande:
http://www.youtube.com/watch?v=b080ppT7D1g
Bij montage, maar ook om de zoveel tijd. Ik gebruik zelf bij gebrek aan voorvorkdeo vaak wd40, voorkomt roest en heeft een lage wrijvingscoëfficiënt.
Hier een how-to voor bovenstaande:
http://www.youtube.com/watch?v=b080ppT7D1g
Een klein foutje wat ook tot dit soort schakelproblemen kan leiden, is dat de kabeltoevoer naar je derailleur net niet goed is. De binnenkabel gaat dan net aan de verkeerde kant van het "nokje" de bevestiging aan je derailleur in. Het schakelt dan bijna goed, maar net niet helemaal lekker.
Ik weet het zeker denk ik