Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Rox 10 GPS

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 feb 2017 09:21

Wel echt matig van sigma sport, dat ze dat fietspad tussen Kessel en Neer niet getest hebben...
Tot nu toe 1x hartslagmeter en 1x de sigma rox10 (in 12 jaar tijd), problemen gehad en gemeld bij Sigma Sport. Beide keren naar tevredenheid gewoon een nieuw exemplaar gekregen.

Dus dat heeft voor mij zeker wel geloont...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 27 feb 2017 10:42

Ik denk dat het aan de butler ligt.
Deze heb ik toen aan mijn stuur bevestigd:
Afbeelding
Is de originele van Sigma maar toch vloog hij eruit toen ik vorig jaar tussen Kessel en Neer over het fietspad reed.
Btw. Ik heb voor twee jaar terug bij ons in Blerick op het fietspad bij de Klingerbergpark een Sigma fietscomputer gevonden toen ik aan het wandelen was. Een deze fietspad is kaarsrecht en heel mooi zonder gaten of zo. Denk dat de houders niet al te best zijn.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 feb 2017 10:51

http://www.sigmasportstore.com/product-p/00457.htm

Nou staat er op de website van sigma sport vrij expliciet dat de rox 10.0 niet op deze houder gebruikt zou moeten worden.

Je had de variant met de rode inleg moeten nemen:
http://www.sigmasport.com/en/produkte/f ... bmenu=sets

Mijn rox is nu bijna 2 jaar oud, de gewone houder (niet de butler), is volgens mij in het najaar 2015 vervangen door het exemplaar met de rode inleg. Je kon die toen kosteloos toegestuurd krijgen, ter vervanging van het "orgineel" die dus inderdaad niet bleek te voldoen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 27 feb 2017 12:24

ook ik heb de omgeruilde houder in gebruik. en dat scheel nogal een boel. Want de oude gebruik(te) ik op de mtb maar inmiddels zit de sigma daar zo los in dat ik die nu echt afschrijf. nou wilde ik eigenlijk ook zo'n butler maar idd even zoeken naar eentje met rode inleg.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 feb 2017 12:34

Hier bijv:
https://www.athleteshop.nl/sigma-stuur- ... oCFXnw_wcB

Of bij Mantel, maar dan iets duurder.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 27 feb 2017 13:53

Thnx!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 27 feb 2017 14:29

Oké mijn fout dus met de houder. Maar hij is mij ja ook zo een keer uit de hand gevallen en op de terrastegels terecht gekomen.

Nou is het toch te laat.
Ghost Nivolet 6LC

Physics on Wheels
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mar 2017 10:01

Physics on Wheels 29 mar 2017 17:52

hey allemaal,

ik heb een tijdje geleden een sigma rox 10 gekocht (met sensoren) en heb hier een vraagje over:

ik vraag me af hoe het apparaat en de software (sigma datacenter) om gaat met 'conflicterende' data; wat doet hij als de snelheid die hij doorkrijgt van de sensor en de snelheid via de GPS niet bij elkaar passen?

Ik merk dat de gem. snelheid over de hele rit consequent hoger is als ik m'n rit bekijk in Sigma datacenter dan wanneer ik de rit upload naar Strava. Ik kan hier twee redenen voor bedenken:

1) sigma DC en strava gebruiken wellicht verschillende algoritmen om uit de meetpunten van de GPS een vloeiende lijn te maken.

2) m'n ingevoerde wielgrootte is misschien niet precies goed? wellicht dat sigma DC alleen kijkt naar de sensor data en strava alleen naar GPS (wat zou betekenen dat ik - helaas - minder hard zou fietsen dan ik denk maar in dit geval heeft de snelste sensor altijd gelijk toch ;) ? )

de twee beschreven punten sluiten elkaar natuurlijk niet uit, het zou ook een mix kunnen zijn. Over het algemeen vind ik het interessant om te weten hoe het apparaat dus omgaat met conflicting data.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 29 mar 2017 20:14

Uit mijn hoofd pakt de ROX altijd de snelheid van de sensor als die er is. Zonder sensor wordt de GPS gebruikt.
Ik merk ook dat bijv de hartslag anders is na upload naar Strava.
Het kan zijn dat Strava en Sigma een ander idee hebben over auto-pause als je bijv. bij het stoplicht staat, of hoe er wordt omgegaan met het afronding van waarden om pieken af te vlakken.

FYI: ik sync Strava met Runkeeper en die cijfers zijn weer anders. Tja...
Ach, zolang je al je metingen maar met hetzelfde gereedschap doet is een meetafwijking geen probleem toch?
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 31 mar 2017 08:30

Dit probleem doet zich niet alleen voor bij de Rox hoor. Ik gebruik tegenwoordig een app op m'n smartphone als fietscomputer omdat ik daarmee veel betere route begeleiding heb. Daarbij gebruik ik dezelfde sigma sensoren (samsung smartphone kan ant+ ontvangen) en ook hier heb ik een afwijking in afstand (en gemiddelde snelheid ) na upload naar strava.
Het vreemde is dan weer dat de calorieteller wel weer overeenkomt tussen m'n bikecomputer app en strava terwijl die op strava ca 50% is van wat de rox aangeeft.
Tis maar net welk algoritme er gebruikt wordt denk ik. En ach voor mij is het maar meer voor de fun anyway.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 31 mar 2017 10:01

@Fietser_1971 welke app gebruik je dan? Ik heb de Samsung Galaxy Grand NEO is nu bijna 3 jaar oud maar denk niet dat hij ant+ heeft.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060 met Tapatalk
Ghost Nivolet 6LC

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 02 apr 2017 10:04

Physics on Wheels schreef:hey allemaal,

ik heb een tijdje geleden een sigma rox 10 gekocht (met sensoren) en heb hier een vraagje over:

ik vraag me af hoe het apparaat en de software (sigma datacenter) om gaat met 'conflicterende' data; wat doet hij als de snelheid die hij doorkrijgt van de sensor en de snelheid via de GPS niet bij elkaar passen?
Wanneer de snelheid via GPS gemeten wordt door de Rox10, staat dit in het display vermeld.Het apparaat meet dus of via GPS of via de sensor, niet allebei.

Snelheid via GPS is in mijn optiek wat trager qua actuele meting, vooral onder bomen etc. Op de gehele afstand lijkt het me niet al te veel uit te maken Afstand/tijd= gem. lijkt me.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie