Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mar 2017 19:15

Bredalp schreef:
Ik heb idd mechanische 105 schijfremmen. Maar ben de laatste paar pagina's het spoor een beetje kwijt met al die termen, ;) . Denk ook dat veel wat hier besproken wordt voor de massa niks uit maakt.

Die willen een nieuwe fiets, gaan naar fm, vragen het verschil, fm zegt schijven zijn nieuw: bam, aantal schijfremfietsen + 1.

Zo gaat dat denk ik.
Voor de massa maken details niks uit, maar waar het nu net wel uitmaakt zijn schijfremmen en eigenlijk ook velgremmen.
Details bepalen hoe een bepaalde setup presteert en niet stomweg de aanwezigheid van een schijfje op de naaf.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 30 mar 2017 22:41

wasbeer2006 schreef:@markveenstra


Toch vind ik het wel vreemd dat de hydraulisch velgrem niet meer doorbreekt bij racers. Het meergewicht tov schijven wordt met een halve kilo verlaag, de remprestatie is beter, zei het minder dan schijven.
Precies mijn mening. Rijd sinds vorig jaar met sRam Hydro velgremmen. Significante stap voorwaarts ten op zichtte van velgremmen. Weet niet hoe het verhoudt tot hydro schijfremmen (moet ik nog eens proberen), maar kan me niet voorstellen dat dat op de weg veel voordelen gaat geven.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 31 mar 2017 15:01

daniel1975 schreef:Verschil tussen mechanisch en hydro is enorm! Ook voor de massa ;-)
Ik hoorde dat pas ver nadat ik mijn fiets al had. Maar moet eerlijk zeggen dat de mechanische rem het goed doet hoor. Heb zelf nog nooit op een hydro systeem gezeten, dus kan ook niet vergelijken, ;-).

Maar dit is precies wat ik bedoel, mensen als ik, die (weer) beginnen met fietsen, gaan helemaal niet zo diep op de materie in. En dan heb ik nog, ruim voor aankoop fiets, mezelf laten informeren.

Nou... ik heb toen werkelijk niemand gehoord over dat er schijfremmen op zitten, dat dat een punt van discussie is, en dat het ook mechanisch was, dus minder dan hydro.

Helemaal niks over gezien. Totdat ik dit topic begon te lezen. En aangezien de massa vaak niet eens ff online checkt wat ze willen kopen, maakt het ook voor de massa geen reet uit of het mechanisch of hydro is, velg of schijf, omdat ze daar geen verstand van hebben, en dus ook niet weten van het verschil.

En ik weet bijna zeker dat als een fm beweert dat schijven nieuw zijn, dat de massa daar gewoon voor kiest. Of ze nu beter zijn of niet.



Kijk.... ik probeer zo goed als ik kan dit topic te volgen, en ik ben ook niet bepaald van achteren, haha. Maar als men mij nu vraagt wat remt er beter, een mechanische schijfrem of een hydraulische velgrem...

Echt geen idee.
Laatst gewijzigd door Bredalp op 31 mar 2017 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mar 2017 15:09

All over the world zijn er lui die een fiets gaan kopen en ze weten niks.
Nou ja niks, ze weten 1 ding: er moeten schijfremmen op zitten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 31 mar 2017 15:22

Ik denk dat je hierin de massa nog een beetje overschat Kees. Die weten er niet eens van. Komen bij een FM, die zegt, mooi modelleke hier, nieuwe schijfremmen zodat je velg niet beschadigd. En bam.... klant is overtuigd.

Gaat helemaal niet over mechanisch, hydraulisch, momenten en krachtenspel etc.

Althans, dat denk ik, ;-).

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 apr 2017 21:17

Iemand deze al gezien? http://www.fizik.com/r1disc/
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 apr 2017 21:35

ik vond het een goeie!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 apr 2017 22:42

raven14 schreef:Iemand deze al gezien? http://www.fizik.com/r1disc/
Moet je wel snel zijn. Morgen zijn ze niet meer te koop!
o'7o

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 02 apr 2017 12:14

gister de Ronde van Vlaanderen gereden, schijfremmen zie je nu echt steeds meer. Tijdens een paar afdalingen in de regen en met modder op de weg eens goed opgelet en het viel me toch op dat de Shimano remmen vrijwel niet aanliepen of aan het krijsen waren (niet veel Sram gezien overigens). Ik kwam overigens geen remkracht te kort met mijn carbon velgjes en swisstop maar kan me wel voorstellen dat je met schijven minder kracht hoeft te zetten om goed te doseren (af en toe zijn de kasseien en remmen beste vermoeiend voor de handen ;-) )

bianchi
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 jul 2014 15:01

bianchi 04 apr 2017 19:59

ik zit dit topic zo eens door te lezen, maar kom er nog niet echt uit.
Ik heb mij onlangs een racefiets gekocht met mechanische schijfremmen mede vanwege het "feit " dat een fiets met schijfremmen beter\krachtiger zou remmen als een fiets met velgremmn. je hebt immers meer remvlak als bij een velgrem. Mijn ervaring is echter dat een fiets met velgremmen\blokjes veel krachtiger remt dan een schijfrem !! met mijn vorige fiets met velgrem kon ik remmen met blokkerende wielen, iets wat mij met schijfremmen niet lukt !! volgens mijn fm kun je met een fits met mechanische schijfremmen nooit met blokkerende wielen remmen. vanwege het feit dat er teveel rek in de kabel zou zitten (beetje vreemd verhaal dat zou immers ook zo moeten zijn bij een fiets met velgremmen lijkt mij) wat is jullie mening hierover ? ik heb al wel geprobeerd de remmen bij te stellen, maar het houd een keer op want dan lopen de blokken tegen de schijf aan. zou het een optie zijn om de remkabel in te smeren met olie ? de kabel is immers kurkdroog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 apr 2017 20:18

@Bianchi, compressieloze buitenkabels monteren.
Je kan met mechanische schijfremmen perfect je wielen blokkeren als je dat al zou willen.
Ik heb deze gehad op mijn Diverge.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 04 apr 2017 21:41

Een andere FM zoeken.
Maak joe woar

Plaats reactie