Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - afmontering vragen

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 29 mar 2017 16:44

Rob71 schreef:Wat de hoogte van de velg en wind betreft... Heeft ook te maken met hoe zwaar en hoe groot je bent. Een hogere velg heeft inderdaad last van wind. Maar daar heb je een stuk meer last van als je zelf 55kg weegt of 80kg bijvoorbeeld.

Als je voor duurzame wielen gaat kun je beter alu nemen dan carbon. Alu is daarnaast ook goedkoper. Oh ja, ook zwaarder, maar dat is voor een tijdrit al minder belangrijk want door het gewicht krijg je ook meer een vliegwiel effect.

groeten,
Rob
Ik zit niet echt tegen de top aan anders had ik wel een gesponsorde fiets! Maar bij regionale wedstrijden hopelijk wel. Ik ben 72 kilo en 1.86m.

Ik zit eraan te denken om toch de Supra RCA 55 bij de fiets te nemen voor 499 euro. Voor die prijs zijn andere Carbon wielen met zon hoge velgrand niet te vinden en dan zijn de looks iig binnen en ze zullen ongetwijfeld niet heel slecht zijn. Dan maar hopen dat ik daarmee niet van de weg wordt geblazen en er gewoon lekker op kan trainen in Nederland!

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 29 mar 2017 17:07

Ik ken ze echt niet. Het zijn wel mooie wielen. Dat heb je dan in ieder geval al :)
Ik zou me ook niet zo druk maken over de wind. Je waait niet zo snel de berg af.

Maar je hebt wel gelijk. Als je hoge velgen wil dan ben je altijd veel geld kwijt en bij jou zit het toch ook nog in de benen. Mocht je over een jaar op het punt zijn dat de wielen het verschil maken tussen top 15 of top 10 dan krijg je alsnog van je sponsor, die je dan wel krijgt, wel wielen toch :)

groeten,
Rob

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 29 mar 2017 22:20

Die Cosmics Carbone SL hebben nogal eens kuren. Ik heb zelf ook een keer een setje op marktplaats gekocht, zag er piekfijn uit met normale slijtage en volgens de verkoper " weinig" gebruikt. Had zelfs een kenner (mecanicien) mee genomen om zeker te zijn van de aankoop. Na rit nummer 3 scheurde de spaak door de velg heen... Bleek een bekend probleem te zijn van de Cosmic velgen.

Inboedelverzekering (je moet soms creatief zijn) heeft de schade vergoed, en heb een nieuwe velg kunnen krijgen, maar voor mij geen Cosmics meer.

En met hoge velgen word je niet snel van de weg geblazen, alleen even rustig handjes van het stuur een banaantje pellen zit er niet meer bij ;)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 mar 2017 08:11

N.eelis schreef:Inboedelverzekering (je moet soms creatief zijn) heeft de schade vergoed
Compleet offtopic... maar ik wou toch even kwijt dat ik hier dus echt niet goed van word. Omdat jij pech hebt met een bewust genomen risico en voor een duppie op de eerste rang wil zitten(tweedehands kopen zonder garantie ipv nieuw) moet een ander dan maar voor de kosten opdraaien? Door dit soort fratsen lopen de verzekeringspremies dus op... er wordt veel meer geclaimd dan eigenlijk zou moeten.

Ontopic, kun je voor 499 een setje Supra RCA 55 er bij krijgen? Naast de standaard wielset? Of is het 499 bij betalen en dan wordt de standaard wielset vervangen door deze Supra's? In het eerste geval is het een mooie deal, in het tweede geval volgens mij niet een super deal. Deze wielen kosten los 620 euro namelijk.

Over hoge wielen en wind ben ik zelf overigens erg uitgesproken, voor mij een no go, zou dan zelf ook altijd naast hoge wielen nog lage wielen willen hebben. Niet dat ik van de weg waai, maar de controle houden bij wind(vlagen) is met mijn 64 kilo echt wel lastig bij een hoog wiel (5cm of hoger) en wind van onverwachte kanten. Rijdt niet prettig en zeker in groepjes, overig verkeer of in bergen is het risico mij gewoon te groot.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mar 2017 09:09

Bij Sensa kan je bijna alles samenstellen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 30 mar 2017 09:21

N.eelis schreef:Die Cosmics Carbone SL hebben nogal eens kuren. Ik heb zelf ook een keer een setje op marktplaats gekocht, zag er piekfijn uit met normale slijtage en volgens de verkoper " weinig" gebruikt. Had zelfs een kenner (mecanicien) mee genomen om zeker te zijn van de aankoop. Na rit nummer 3 scheurde de spaak door de velg heen... Bleek een bekend probleem te zijn van de Cosmic velgen.

Inboedelverzekering (je moet soms creatief zijn) heeft de schade vergoed, en heb een nieuwe velg kunnen krijgen, maar voor mij geen Cosmics meer.

En met hoge velgen word je niet snel van de weg geblazen, alleen even rustig handjes van het stuur een banaantje pellen zit er niet meer bij ;)
Die verhaaltjes kun je beter voor jezelf houden.
De verzekering oplichten is niet iets waar je bepaald fier op hoeft te zijn. :dislike:

Dennvdam
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016 17:26

Dennvdam 30 mar 2017 09:25

Remco83 schreef:ik ben Nederlands kampioen open water zwemmen .

De wielen als upgrade bij de fiets:
Sensa RCA 55 (alu remrand - 499 euro) en RFC 55 (Carbon remrand - 629 euro) zijn wel erg mooi, 55mm en bij de fiets nog redelijk goedkoop qua prijs. Ik lees er echter nergens goede reviews over en ze worden blijkbaar niet veel gebruikt. Maar ze zullen vast toch niet slecht zijn?
Ga je voor drafting of non-drafting wedstrijden? Bij drafting wedstrijden heb je voordeel met je zwemmen, maar moet je niet voor alles en iedereen uit het water komen. Beter energie te sparen en op de fiets proberen meegaan met de betere fietsers. Ik ben zelf ook een goede zwemmer, maar zal nooit als eerste uit het water proberen komen. Eerder in een groep om mee te rijden. Bij non-drafting is dit natuurlijk totaal anders.

Nu over die wielen: ik heb de Supra RC 58, voorganger van de RCA 55, en ik ben daar héél tevreden van. Hubs lopen goed en wielen bollen lekker. Als beginnende triatleet zijn dit echt wel goede wielen op prijs kwaliteit mee te starten. Daarnaast zou ik full carbon niet aanraden als je weinig ervaring hebt in fietsen. Laat dit geleidelijk aan groeien.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 mar 2017 11:33

Is het advies voor goede zwemmers dan niet om de focus naar non drafting wedstrijden te verleggen? ;).

Maar idd als je allround inzet wilt, pak je een goed (evt Aero) koersfiets... die is reeds gekozen.
Dan zou ik daarna investeren naar de mogelijkheden --> zie linkjes die ik eerder poste).
Wielen zijn relatief dure upgrade voor de tijdwinst die ze boeken. Maar zeker met dicht wiel en hoog voorwiel (non stayer wedstrijden), scheelt het wel aanzienlijk. Met gewone koerstfiets een omgekeerde zadelpen (setback naar voren) en triathlon zadel, kan je je houding een mooi eind naar voren brengen, voor die non stayer wedstrijden waarbij je een ligstuur monteert. Zo kan je dezelfde fiets vrij breed inzetten, ook al zal een echte triathlonfiets qua geo, (gewichtsverdeling) en aerodynamica wellicht beter zijn.., daar kan je geen stayer wedstrijden mee doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 31 mar 2017 10:53

buddo schreef:
N.eelis schreef:Inboedelverzekering (je moet soms creatief zijn) heeft de schade vergoed
Compleet offtopic... maar ik wou toch even kwijt dat ik hier dus echt niet goed van word. Omdat jij pech hebt met een bewust genomen risico en voor een duppie op de eerste rang wil zitten(tweedehands kopen zonder garantie ipv nieuw) moet een ander dan maar voor de kosten opdraaien? Door dit soort fratsen lopen de verzekeringspremies dus op... er wordt veel meer geclaimd dan eigenlijk zou moeten.
Ik heb bij de aankoop via MP de aankoop bon gekregen van de verkoper, heb in eerste instantie zelf geprobeerd via Mavic de kosten vergoed te krijgen maar zonder succes (dramatisch communicatie kanaal vind ik, gebaseerd op die ervaring) ondanks dat zij toegaven dat dit een bekend probleem is.

Volgens mij zeg ik niet dat ik de boel heb opgelicht. Ik heb, op aanraden van een fietsmaat die bij een verzekeringsmaatschappij zit, gewoon met mijn verzekeringsmaatschappij gebeld en verteld hoe het zit en wat we daar aan konden doen. C'est ca. Maar goed een forum is de ideale plek om aannames te doen blijkt maar weer.

Maar on-topic; vanwege de kuren met Mavic Cosmics zou ik niet snel daar voor kiezen, in iedergeval niet 2e hands, dat is de les die ik geleerd heb. Misschien dat de huidige versies inmiddels dit euvel niet meer hebben natuurlijk, dat zou heel goed kunnen maar die beoordeling laat ik over aan iemand die daar ervaring mee heeft.

Plaats reactie