Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen-advies-vraag

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 24 mar 2017 22:26

Ik ben mij aan het orienteren over een nieuwe / andere / snellere wielset.

De Mavic Axium (oid) wielen die onder mijn fiets zitten sinds de aankoop zijn mega-wiebelig. Dus goed voor de winter, minder voor de vlottere zomerritten.
Daarnaast heb ik nu drie jaar oude Rolf Echelon wielen. Die beginnen behoorlijk te slijten. Er zit vast nog 10.000 km in de velgen (die beginnen wat uit te hollen) maar het einde is wel in zicht. Ik wil graag met alu-velgrand zodat ik niet remblokjes hoef te wisselen zodra het weer om andere wielen vraagt.

Vorig jaar heb ik een maandje mogen genieten van een vriend zijn Mavic Cosmic, dat smaakte naar meer.

Het budget zal rond de 800 euro liggen en ik koop graag nieuw, voornamelijk gezien de garantie (En dus niet Chinees)

opties die ik links en rechts zo'n beetje zie zijn:

Mavic Cosmic .. die ken ik een beetje
Kuiper Racing AC55
Suppra RCA55
Infinito R5CA
… andere opties staan open, ik zag een Bullet van Campa, Shimano heeft RWS50

Zijn er belangrijke voors- of tegens voor bepaalde wielsets en zie ik nog goede opties volledig over het hoofd?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mar 2017 07:04

Flechtwerk!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 25 mar 2017 19:03

havana schreef:Flechtwerk!
Ja, dan is het wel zo'n beetje klaar.
https://www.bike-components.de/de/bc/Fl ... 17-p56206/



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 25 mar 2017 19:38

DavidvanDijk schreef:Ik ben mij aan het orienteren over een nieuwe / andere / snellere wielset.

De Mavic Axium (oid) wielen die onder mijn fiets zitten sinds de aankoop zijn mega-wiebelig.
En hoe manifesteert zich dat in de praktijk?!





DavidvanDijk schreef:Het budget zal rond de 800 euro liggen en ik koop graag nieuw, voornamelijk gezien de garantie (En dus niet Chinees)
Voor 800 euro koop je 2,5 Chinezen. Dan mag je al eens iets stuk rijden. :mrgreen:

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 25 mar 2017 22:39

jakkel schreef:
DavidvanDijk schreef:Ik ben mij aan het orienteren over een nieuwe / andere / snellere wielset.

De Mavic Axium (oid) wielen die onder mijn fiets zitten sinds de aankoop zijn mega-wiebelig.
En hoe manifesteert zich dat in de praktijk?!

in bochtenwerk en als ik op de pedalen ga staan ..

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 26 mar 2017 08:58

DavidvanDijk schreef:
in bochtenwerk en als ik op de pedalen ga staan ..
En wat voel je dan?

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 26 mar 2017 21:01

gezwabber en veel meegeven. Ik heb naast de Aksium (Aksia?) die onder de fiets zaten toen ik hem kocht, Rolf Echelon wielen. Die gebruik ik dus 's zomers maar die raken versleten. De Aksium wielen zijn zwabberig tot en met. Sturen niet direct (net alsof mijn fiets eerst nog even rechtdoor gaat bij scherp insturen) en als ik aanzet voel ik ze 'kromtrekken'. Bij de Echelon wielen heb ik dat gevoel niet.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 28 mar 2017 09:52

Als uw aksium wielen zwabberen en veel meegeven, dan zijn die wielen simpelweg stuk. Ik heb zelfs al profs weten trainen met aksiums, daar is absoluut niks mis mee.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 28 mar 2017 11:16

Heb zelf op een setje Cosmics gereden 2 seizoenen, rijdt prima maar ik had wat pech met de wielen.

Momenteel rijdend op de Infinito R5CA en tot dusver heel tevreden over. Alleen nog op het vlakke mee gereden maar voelt stijver aan dan de Cosmics en direct sturend. En het smoelt goed, ook mooi mee genomen.

Plaats reactie