Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Klapband op de Tacx

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 07 mar 2017 15:59

Vanochtend was ik bezig met een ritje op de Tacx toen plots met een knal mijn achterband kapot schoot. Ik gok dat het komt door een combinatie van te hard opgepompt en de warmte in m'n trainingsruimte en de warmte die gegenereerd wordt door het fietsen op de Tacx maar ik hoor graag jullie mening hierover.

Tweede vraag: is de buitenband nog bruikbaar of kan ik die als afgeschreven beschouwen gezien de schade?

Binnenband: Schwalbe No. 20 extra light 18/25 622/630
Buitenband: Schwalbe R Lugano 25-622 (28x1.00 - 700x25c)
Tacx: Satori

Eerder deze week heb ik voor een ritje buiten m'n achterband opgepompt tot zo'n 7,5-8 bar. De ruimte waar ik hem oppompte zal zo'n 18 graden zijn geweest. Vanochtend op de Tacx gaan zitten in de bijkeuken (zo'n 20 graden). Na 25 minuten fietsen (cadans van +/- 90) klapte de band. Zowel de roller van de Tacx als het vliegwiel waren warm (maar omdat ik nog niet zo lang aan het fietsen was niet heel erg heet). Hieronder een paar fotos van de klapband, direct ter hoogte van het ventiel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 07 mar 2017 16:08

Het lijkt wel of de onderrand van je buitenband ook beschadigt is. Weet je zeker dat de druk op de rol juist was/is?

Wanneer voor het laatst gecalibreerd met de Tacx Utility app?


Edit; ik denk dat het met die verschillende temperaturen op pompen niet zo veel uit maakt.
Laatst gewijzigd door dropje73 op 07 mar 2017 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 07 mar 2017 16:26

En weet je zeker dat de binnenband niet klem zat op dat punt? Klem tussen velg en buitenband. Of wellicht een slecht stuk van de velglint.

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 07 mar 2017 16:56

Ik gebruik een home trainer bandje van Rose, normale banden worden te warm en slijten erg snel..

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 07 mar 2017 17:08

Ik kijk er raar tegenaan, maar bij de eerste foto lijkt er echt een gat in te zitten. In dat geval zou ik zeggen weggooien en een trainerband monteren. Vooral omdat de band die je nu afschrijft vrij nieuw lijkt ben ik van mening dat dat zonde is.
T=100

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 07 mar 2017 17:31

@Dropje73: Klopt, in de buitenband zit op 2 plaatsen een scheur/gat. In de binnenband zat er een 1cm lange snee/gat ter hoogte van het ventiel. Of de druk op de rol juist was, geen idee. Het is geen smart trainer maar de afgelopen maanden heb ik zonder problemen gefietst op de Tacx, het enige dat veranderd is is de hogere bandenspanning. Ik denk ook niet dat het het zou komen door verschil in temperatuur bij het oppompen maar eerder dat de lucht in de band teveel uitzette door de hitte die door het gebruik op de Tacx gegenereerd wordt.

@Opperhoofd: Helemaal zeker weet ik dat niet, ik heb de band er destijds zo goed mogelijk opgelegd maar dat is geen garantie dat het goed was, ik ben nogal groen op dit gebied dus daar zit genoeg ruimte voor fouten ;)

De buitenband was inderdaad nieuw, paar honderd km op de Tacx en zo'n 100 buiten.

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 07 mar 2017 17:36

Is 8 bar met een 25mm band niet wat veel?

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 07 mar 2017 18:03

Zelf ook meestal op 8 bar, alleen met een oud bandje wat over is.
Druk de rol er zo strak tegenaan dat ie niet slipt.
Het draait niet licht, maar geen problemen, ook niet met intervallen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mar 2017 19:37

Het beste is een tacx wiel met speciale trainerband. Maakt niet zo veel uit welk merk dat is. Die zet ik juist niet op 8 bar, eerder iets tussen de 5.5 en 6. Ik heb dan het gevoel dat ik juist niet door slip en dan hoef je de fiets niet zo strak te klemmen. Mijn trainerband slijt nagenoeg niet eigenlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 07 mar 2017 19:38

Rootland schreef:@Dropje73: Klopt, in de buitenband zit op 2 plaatsen een scheur/gat. In de binnenband zat er een 1cm lange snee/gat ter hoogte van het ventiel. Of de druk op de rol juist was, geen idee. Het is geen smart trainer maar de afgelopen maanden heb ik zonder problemen gefietst op de Tacx, het enige dat veranderd is is de hogere bandenspanning. Ik denk ook niet dat het het zou komen door verschil in temperatuur bij het oppompen maar eerder dat de lucht in de band teveel uitzette door de hitte die door het gebruik op de Tacx gegenereerd wordt.

@Opperhoofd: Helemaal zeker weet ik dat niet, ik heb de band er destijds zo goed mogelijk opgelegd maar dat is geen garantie dat het goed was, ik ben nogal groen op dit gebied dus daar zit genoeg ruimte voor fouten ;)

De buitenband was inderdaad nieuw, paar honderd km op de Tacx en zo'n 100 buiten.
Tja, het zou geen problemen moeten geven, ik heb een buitenband achter er op zitten die ondertussen zowat helemaal plat gesleten is op de Tacx :lol:
En die zet ik ook vaak op 8 bar (is wel een 23 mm bandje)

Dus ik zou het niet weten, wellicht inderdaad niet helemaal goed gemonteerd.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 07 mar 2017 21:07

Sowieso een trainerband monteren, een gewone band slijt wel erg snel op een trainer.
Dat is toch zonde van een bijna nieuwe band. Maar goed, op zich lijkt dit geen oorzaak voor jouw klapband.
In ieder geval banden vervangen en maar weer door zou ik zeggen. Wel zorgen dat ie goed gemonteerd zit natuurlijk.

Ikzelf zet 'm ook op 8 bar met trainerband en volgens gebruiksaanwijzing de rol aangedrukt, in mijn geval de band op de rol en dan 2 slagen erbij. Ik heb gemerkt dat hij anders wel eens doorslipt bij een flinke heuvelklim (10% op kinomap).

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 07 mar 2017 21:11

Ik vind dat trainerband gebeuren maar een beetje overtrokken.

Geluid maakt geen reet uit, en zo heel erg goedkoop zijn die trainingsbandjes nu ook weer niet.

Ik bewaar gewoon de buitenbandjes die een beetje vierkant zijn geworden en rijd deze dan op op de Tacx
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Plaats reactie