Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 feb 2017 21:01

Sinds wanneer laat de UCI zich iets gelegen liggen aan renners?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 01 mar 2017 08:21

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het percentage schijfremfietsen onder de verkoop van nieuwe racefietsen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 mar 2017 09:53

Grote schijfremtopic beslissingsboom:
1. zijn ze veiliger?
a. niet volgens het peloton
b. wel volgens de wielertoerist.

2. maakt het uit dat het peloton schijfremmen bant?
a. niet voor de wielertoerist
b. wel voor de fabrikanten (geld)

3. maakt het dan uberhaupt uit?
wel voor de fabrikant, want zij willen dat de wielertoerist gaat zeggen op forums dat profs schijfremmen moeten gebruiken, want zo verkopen de fabrikanten automatisch ook meer schijfremfietsen aan de kuddetoeristen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 mar 2017 10:14

Ik begin al dat gezaag over schijfremmen een beetje beu te worden.
Juist eens zelf de test gedaan met een draaiend achterwiel en mijn duim.
Geen snee maar wel een vuile duim.
Tegen mij moet men dus niet zeggen dat schijven gevaarlijker zijn dan andere onderdelen van een fiets.
En die beroepsrenners die niet akoord gaan met schijfremmen op de fietsen in het peleton?
Dat ze gaan werken voor hun geld ipv fietsen.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 01 mar 2017 10:20

Ik denk dat een beroepswielrenner echt wel werkt voor zijn geld.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Lemony Freshness
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 jan 2017 18:46
Locatie: Ménerbes - (Vaucluse - France)

Gebruikersavatar Lemony Freshness 01 mar 2017 10:23


Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2017 10:28

Doe ik liever niet, mijn schijven zijn niet mooi afgerond.

Ik ben wel benieuwd of hij nog zo vrolijk kijkt als hij het bij een heet geremde schijf doet.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 01 mar 2017 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mar 2017 10:28

bikerke schreef:Ik begin al dat gezaag over schijfremmen een beetje beu te worden.
Juist eens zelf de test gedaan met een draaiend achterwiel en mijn duim.
Geen snee maar wel een vuile duim.
Tegen mij moet men dus niet zeggen dat schijven gevaarlijker zijn dan andere onderdelen van een fiets.
....
Dus afschaffen die schijfremmen.., heb je dat gezaag erover ook niet? ;)
Ik geloof dat nou juist hier heel vaak herhaald wordt dat naast de schijven, er meer gevaarlijke onderdelen op een fiets zitten.. dus die laatste opmerking kan ik niet zo goed plaatsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2017 10:39

Bospaadje schreef:Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het percentage schijfremfietsen onder de verkoop van nieuwe racefietsen.
Bij het "nieuwe racefiets kopen" topic wordt voornamelijk advies gevraagd over schijfremfietsen. Het zal niet lang meer duren en de grote meerderheid is om.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 mar 2017 11:59

het voelen aan een draaiende schijf is een nep argument.
Die schijf hoeft niet te draaien om zich in een been of arm te boren bij een botsing. Het is een uitstekend deel van de fiets.
Spaken zijn dat niet. Een ketting op groot tandwiel is dat niet. Er zijn heel weinig haken en uitsteeksels aan een fiets, en het is niet nodig er nog aan toe te voegen, tenzij het heel erg nodig is om beter te remmen. De renners zeggen zelf dat het niet nodig is in een peloton in koers. Ik ben geneigd, gezien de oorzaken van valpartijen (niet opletten, wegversmallingen, te hard remmen!), om de renners te volgen.

De wielertoerist lijkt het aan de profs te willen opleggen om met schijven te rijden... Gewoon om als wielertoerist de indruk te hebben dat men op hetzelfde materiaal rijdt?

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Schijfremmen kunnen prima, maar ze brengen weinig bij in een profkoers, ik wordt er zelf niet blij van als wielertoerist (velgremmen zijn zowat de meest onderhoudsloze dingen op mijn fiets, met schijven zit je met steekassen, niet-radiaal spaken, ontluchten,...), maar dat moet de pret niet drukken voor zij die een racefiets met schijven willen. Wellicht koop ik er binnen zoveel jaar ook eentje als slecht-weerfiets.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 01 mar 2017 13:07

Ik denk dat profs ook verschillende belangen hebben. Een uittredende Boonen zal er alles aan doen om schijven maar zo veel mogelijk te promoten. Dat vindt z'n baas (lees: Specialized) natuurlijk prettig, want daar is hij op het moment meer afhankelijk van dan van z'n resultaten.
Iemand als Barguil of Pinot, of welke andere willekeurige renner die middenin z'n prime zit, zal iets minder enthousiast zijn over schijven. Ik heb maar weinig renners gezien die zich ECHT openlijk positief uitspreken over een racefiets met schijfremmen. Een prof wil zo snel mogelijk van A naar B, met een zo efficient mogelijke materiaalwissel als het mis gaat tijdens de koers. Ik ben oprecht zeer benieuwd hoeveel schijfremmodellen we zien als we naar de heuvelachtige koersen gaan.
Ik ben toch wat skeptisch als het gaat om de mening van renners te volgen, want de oortjes zouden ook de koers een stuk veiliger maken. Nou, het enige wat er gebeurt is dat de koers meer gecontroleerd kan worden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 mar 2017 17:31

Die test zegt natuurlijk ook geen ruk. Een draaiend wiel in een stilstaande fiets heeft nauwelijks kinetische energie. Me dunkt dat je die veilig tot stilstand krijgt. Overigens moet je niet de fout maken per ongeluk je vinger tussen de "spaken" van de draaiende schijf te houden. Die zijn een stuk scherper dan wielspaken. Kostte mij laatst in ieder geval een flinke hap uit mijn duim :oops:

Ik ben ook niet per se tegen schijven (op mijn MTB ben ik er, ondanks zere duim, zelfs erg blij mee), ik ben wel erg tegen slechte argumenten. De technology push van de industrie irriteert me bovendien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie