Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel kan je verbeteren en tot welke leeftijd?

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 26 feb 2017 11:19

Ik ben nu 45 en heb altijd wel gefietst, vooral met de ATB met dikke banden gewoon op de weg hier in de polders. Daarna gewone banden erop gelegd, dat scheelde al veel. Kon ik in dezelfde tijd weer wat verder fietsen.
Maar dat ik dan nog iedere keer door oudere mannen met te dikke buiken op hun racefiets met groot gemak voorbij werd gestoken terwijl het zuur me de oren uitkwam werd me op een gegeven moment wel teveel van het goede :?
Ik weet wel dat je naar jezelf moet kijken en dat deed ik ook wel, ik had er ook veel plezier in verder, maar toen er wat budget vrijkwam om te kunnen investeren in een racefiets was de stap snel gezet.
Zodoende op mijn 42e mijn eerste racefiets gekocht, en ik geniet er volop van. Ik ben ook in betere shape dan zeg 10 jaar geleden gewoon omdat ik toch meer en effectiever kan fietsen.
Zo ga ik nu zodra het weer het toelaat 1 à 2 keer per week met de fiets naar m'n werk, ca 35 km enkele reis .
Met de ATB is dat dan toch net te ver/ kost teveel tijd voor mij om dat te doen. Moet ik te vroeg uit bed... :like:
Ik rijd geen wedstrijden maar voor mij is het belangrijk dat ik me goed in m'n vel voel en dat ik de kilo's serieus onder controle kan houden door lekker te fietsen.
Verder is het gewoon heerlijk om hier door de polders of in Zeeland langs de dijken en het water te fietsen!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 feb 2017 11:24

raven14 schreef:Toch een moeilijk moment, lijkt me, wanneer je beseft dat er geen weg terug is, dat het alleen maar minder wordt.
Dat valt mee hoor. Ik heb in okt 2015 de Stelvio opgefietst (toen 59) en de laatste 6 km kwamen de sneeuwschuivers omlaag want het had snachts gesneeuw.
In okt gaat daar nauwelijks nog iemand omhoog en ik was de eerste fietser die die dag bovenkwam. Prachtige bergen, gave foto's, frisse berglucht (behalve de sneeuwschuiver :mrgreen: ) lekker uren alleen (ik had een belangrijke beslissing genomen en er even een weekje alleen uit).......................dat is toch echt een veel, veel beter avontuur dan m'n top tijd op de Ventoux die ik 30 jaar eerder neerzetten.
Als je ouder wordt is het wel handig om het genieten te verleggen van de prestatie naar de beleving. Lukt dat niet dan is ouder worden 1 grote frustratie en dan helpt het beste trainingsschema niet.

Mijn inspiratie in ouder worden is Americo Severini. Een voormalig Italiaans cyclocross kampioen. Hij fietste op 87 (!!) nog de lange afstand van L'Eroica. 209 km bijna 4000 hm 112 strade bianche (niet bianchi zoals op de broek staat :D )

Links m'n Italiaanse vriend uit Modena die inmiddels 70 is en dit jaar gewoon weer meedoet aan onder andere Londen-Edinburgh-Londen.
Afbeelding

De 45 voorbij:
Focus je niet op je toptijden uit het verleden maar op de mooie avonturen van morgen!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 feb 2017 11:45

Op elk niveau kan je lol hebben, zelfs als hard rijden de insteek is....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 26 feb 2017 13:15

Als ik kijk naar mijn duurvermogen over de loop van het jaar dan zit er tussen top en minimum een procent of 20. In de winter het minimum, wegens minder km en minder sporttijd, in de zomer meer wegens meer uren en relatief wat meer fiets uren. Ik merk jaar over jaar nauwelijks verschil. Ben inmiddels 57. Wel merk ik veel verschil afhankelijk van trainingsomvang en intensiteit. Mijn eigen ervaring is dus: op elke leeftijd kun je verbeteren, maar dat vraagt om omvang en intensiteit. Natuurlijk is er een leeftijdseffect, maar dat valt in het niet bij het effect van meer of minder trainen. Als een jaar goed is voor minder dan een procent en veel of weinig trainen een effect heeft van tegen de 20% dan lijkt me duidelijkdat je op elke leeftijd kan verbeteren.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 feb 2017 13:40

Natuurlijk kan je door training op elke leeftijd verbeteren, als je op 50ste start met fietsen en nooit eerder gefietst heb zal je zeker verbeteren.

Maar op een gegeven moment zit je aan je plafond en houd het op.
Zelf doe ik tegenwoordig in de wintermaanden vanaf oktober niet zo gek veel meer, en afhankelijk van het weer pak ik eind januari de draad weer op, natuurlijk verbeter ik dan maar in mei heb ik dan gezien de "trainings"arbeid die ik erin stop mijn plafond wel bereikt. Training is bij mij overigens gewoon ritjes rijden en meer niet.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 feb 2017 13:58

eonderde schreef:Natuurlijk is er een leeftijdseffect, maar dat valt in het niet bij het effect van meer of minder trainen.
't Is simpel. Je VO2max (indicator voor je aerobisch potentieel) zakt statistisch gezien vanaf je 35e ongeveer met een half procent per jaar. Met andere woorden, wanneer je op je 35e je potentieel benut, is de terugweg ingezet. Wanneer dat potentieel niet wordt benut, is er nog ruimte op vooruitgang.
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 feb 2017 14:15

dwangarbeider schreef:Vroeger ging je gewoon fietsen en als je goed was reed je wat sneller en/of langer. Op een mindere dag reed je wat trager en draaide je wat eerder terug naar huis. Meer was er niet, punt.
Nu zijn er zoveel analysetools en meetdingetjes en kan je jezelf direct online vergelijken met anderen dat je nu veel harder met de neus op de feiten wordt gedrukt. Misschien is dat wel nefaster voor het fietsplezier op zich dan het feit dat je wat minder wordt bij het vorderen der jaren.

De "gewone" toerfietser moet weer leren dat het niet draait om prestaties maar om fietsgenot.
Wat mij betreft de spijker op de kop! :like:
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 26 feb 2017 14:21

Jans schreef:@djatwork69 Als je op je 35e al gaat zoeken naar verval, dan denk ik dat het best snel zou kunnen komen. ;) Kom op zeg, je komt net kijken.
Ik zal je gerust stellen, bijna 62 jaar en vandaag nog wat PR's gereden. Het is maar wat je zoekt, soms heb je de wind mee. ;) Soms letterlijk soms figuurlijk.
Maar jij bent me er dan ook een .... Jans :mrgreen:
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 26 feb 2017 20:04

Gastheerg schreef: De 45 voorbij:
Focus je niet op je toptijden uit het verleden maar op de mooie avonturen van morgen!
En na je 45ste pas beginnen....dan heb je geen flauw idee wat je allemaal hebt gemist.:) Elluk nadeel hep ze voordeel.
raven14 schreef: 't Is simpel. Je VO2max (indicator voor je aerobisch potentieel) zakt statistisch gezien vanaf je 35e ongeveer met een half procent per jaar. Met andere woorden, wanneer je op je 35e je potentieel benut, is de terugweg ingezet. Wanneer dat potentieel niet wordt benut, is er nog ruimte op vooruitgang.
Terugrekend moet ik rond die tijd dan een VO2max van rond de 70 gehad hebben. Lijkt me sterk. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 26 feb 2017 20:08

Nou moet ik wel zeggen,sinds ik een aantal keren per week aan het zwiften ben en af en toe een wedstrijdje probeer mee te rijden dat,ik toch wel wat makkelijker ga rijden.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 feb 2017 10:27

Ja, dat noemen we trainingseffect.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 feb 2017 14:16

dwangarbeider schreef:De "gewone" toerfietser moet weer leren dat het niet draait om prestaties maar om fietsgenot.
Zo is dat :winkthumb:
YFood !!!

Plaats reactie