Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuw wielset zorgt voor disc rub.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 feb 2017 12:21

Ik heb ook twee wielsets voor mijn gravelracer. Ook bij deze sets is er een verschil in breedte van de naven. Maar wel is het zo dat er voldoende met de positie van de klauw kan worden gespeeld om ze allebei passend te krijgen. Dan is de oplossing te zorgen dat je remklauw wordt afgesteld op basis van het wiel met de breedste naaf, en dan op het andere wiel een fijnafstelling te doen met die shims. Ik heb 1 shim moeten plaatsen van 0.2mm.

Bovenstaande laat me toch vermoeden dat bij jou de tolerantienormen mbt naafbreedte in het probleemwiel toch wel echt overschreden zijn, en dat je verhaal moet kunnen halen bij de leverancier.
Afbeelding

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 07 feb 2017 11:05

Okay, ik werd gisteren even niet goed.
Mechanicien pakt mijn fiets, ploft die 2 nieuwe wielen erin. Draait wat met de boutjes onder remklauw en klaar.
Weg 'discrub'.

Straf... wat is nu het probleem: https://www.dropbox.com/s/t0ow5q8dw2if5 ... I.jpg?dl=0
De 2 gaten (achterrem) waardoor de boutjes van de klauw zitten, dat zijn sleufgaten.
Ik heb, na dat de mechanicien het wel klaar kreeg, dat allemaal nog is goed bekeken en nagemeten.
Wat blijkt, die sleuven lopen niet perfect evenwijdig van elkaar.
Dus, als je de klauw een beetje scheef monteert, dan schuurt de schijf nergens tegen.
Tracht je de klauw netjes recht te zetten, dan loopt de schijf tegen de klauw aan.

Wat kan ik er aan doen, met een handfreesje of fijne ronde vijl die gaten bijwerken.
Het scheelt ongeveer 0.4mm in de lengte en 0.3mm in de breedte.
Als ik dat corrigeer, daardoor gaat mijn frame zeker niet breken of scheuren ;-) , dan kan de klauw perfect recht over de schijf van het nieuwe wielset.

Dan zoek ik nog wel shims, als ze al bestaan (volgen fm niet voor centerlock) om het oude wielset op te vullen zodat die schijven 'even ver' staan als het nieuwe set wielen.

Misschien stom dat ik dit niet eerder gezien heb maar ik gebruik mijn schuifmaat normaal gezien enkel voor mijn werk en niet voor mijn fiets.

@Vincent75: Het kan goed zijn dat jou frame iets minder afwijkende montagepunten heeft als de mijne en dan loop je vast niet tegen dat probleem aan.

Alleszins iedereen bedankt voor tips.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 07 feb 2017 11:58

Gelukkig lijkt het dus mee te vallen.
Waarom zou je de klauw recht t.o.v. je frame willen monteren? Remklauw uitlijnen doe je t.o.v. je schijf, vandaar ook de sleufgaten met speling voor de bout in de breedte van de sleuf.
Als er geen shim voorhanden is zou ik gewoon een stukje latoenkoper op maat knippen en dit tussen de schijf en opnemer v.d. naaf plaatsen. Zelfs een stukje papieren pakking materiaal o.i.d. zou gebruikt kunnen worden.

Hoeveel mm moet je opvangen?
Er zit natuurlijk ook nog wel enige speling tussen de blokken en de schijf.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 07 feb 2017 13:05

De klauw zou wel degelijk recht ten opzichte van de remschijf moeten komen.
Nu staat ze een klein beetje scheef over de schijf gemonteerd. Zo schuurt de schijf er niet tegen maar ideaal is dat toch ook niet.

Ik zou, wil ik zonder vijzen mijn wielen kunnen wisselen, een kleine mm moeten opvullen.

Plaats reactie