Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Einde Fulcrum's R7 LG

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 jan 2017 12:20

Ik begrijp even niet goed wat voor setje je nu zoekt?

Moet het een high end alu reserveset zijn die ook in de winter mee kan? Of een el cheapo bomb-proof wintersetje?

Volgens ben jij redelijk handig (las ooit iets van sleutelen aan deeltjesversnellers) dus als ik jou was zou ik gewoon een wielenrichter + centreerboog kopen en zelf iets in elkaar klussen. Kees heeft al een goede suggestie gedaan.

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 21 jan 2017 12:39

Zo. Net even een rondje door de wijk gedaan met de carbon wielen.
Deze keer geen kraakje of kaarsje of piepje.
Kan dus wel stellen dat het echt de wiellagers waren. Wel wonderbaarlijk dat wiellagers zoveel geluid kunnen produceren door het hele frame dat je niet kan horen waar het vandaan komt.
Nu nog beslissen wat ik doe. Nieuwe wielen of nog een keer de oude oplappen.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 21 jan 2017 14:47

Ik rij al 10 winters met een set record naven + open pro ceramic velgen, en heb nog niets moeten vervangen.

Dat kost dan rond de 400 euro nieuw, maar je krijgt het gewoonweg niet kapot en met een goede wielbouwer lopen ze recht tot je eens een hele diepe put inrijdt. Ze rijden trouwens ook gewoon heel aangenaam. Ik kan me niet inbeelden dat ik ook maar 1 km met slecht materiaal wil rijden, als ik mij goed materiaal kan permitteren. Daar is het leven te kort voor. Je moet natuurlijk geen goed materiaal nodeloos opofferen aan slecht weer, waar het vaak niet goed tegen bestand is, maar in het geval van wat ik net vernoemde is dat niet het geval.

Verder heeft Kees het wel goed uitgelegd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 21 jan 2017 15:03

Keezx schreef:Ik snap zulke dingen toch nooit zo heel goed.
Mijn winterwielen bestaan o.a. uit Chinese Quando naven die ik 2e hands kocht voor 15€ , nu de 3e winter daarmee en nog geen enkel lager hoeven te vervangen.....
Ik spuit mijn winterfiets nooit af met water, dat neemt pekel mee naar de plekken waar je het absoluut niet wil, hooguit borstel ik de wielen eens af met een sopje, maar de naven blijven droog...
Ik zou als ik nu een winterset moest bouwen de volgende onderdelen bestellen:
Miche Primato naven, 55€ of zoiets
DT Swiss R460 velgen 66€ of zoiets
64 Sapim Race spaken 30€
Materiaalkosten < 150€ , kan ja jaren mee voort.

Zonda's zou ik nimmer als winterset inzetten.
Een Potenza groep als wiel voldoet even goed als vierkante wielen.
Ik ben van plan binnenkort een dergelijk setje te bouwen aangezien m'n winterwielen op zijn. Enig idee hoe die Miche naven zich verhouden t.o.v. 5800 (of Tiagra) naven?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 21 jan 2017 15:30

Voor naven < 100€ is er voor mij maar 1 goede keuze: Miche Primato.
Het enige twijfelpunt is de body , ik weet niet of de Shimano body staal of alu is. (ik heb ze zelf met Campa body)
Verder grote lagers , stalen assen en een goedwerkend systeem om alles op de as op te sluiten.
Niet het lichtste, maar 100% probleemloos.
Onderhoudsvrij tot er een lager vervangen moet worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jo O.
Forum-lid

Jo O. 21 jan 2017 16:16

Heb je dezelfde snelspanners gebruikt?
Bij mij zat de kraak in een droge snelspanner. Likje vet aan de snelspanner en de kraak was weg.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 21 jan 2017 16:51

Dan is de 5800 naaf misschien te verkiezen, zijn vaak ook wel ergens in de aanbieding.
Herhaal dit niet onnodig

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 21 jan 2017 17:10

De body van de 5800 is van staal als ik het goed heb. Geen idee waar de Tiagra body van gemaakt is. Bij Ribble zijn ze voor iets van 55 / 35 euro te krijgen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 21 jan 2017 17:16

Shimano body's zijn altijd staal of titanium (Dura Ace) voorzover Shimano ze zelf maakt.
Herhaal dit niet onnodig

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 21 jan 2017 20:17

mackersv2.0 schreef:De miche body is van aluminium en boterzacht.
Dat kan ik beamen, erg lastig om een cassette af te krijgen na 10.000km :cry:
Afbeelding

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 22 jan 2017 13:01

Iedereen bedankt voor de goedbedoelde adviezen, maar zoals ik al eerder had aangegeven zal het een kant en klaar setje worden.
Ik heb simpelweg gewoon geen tijd om te wachten op een handgebouwde set op bestelling, en ben niet zo handig dat ik het zelf kan.
Blijft over de Fulcrum 4LG CX, Vision Trimax 30, DT Swiss R23/32 (misschien nog wat vergeten).
De eerste twee hebben wielnaven met systemen om speling uit industrielagers te kunnen stellen. Heel discutabel.
De Visions hebben daarbij een zwarte remrand (wat ik wel heel mooi vind), maar deze schijnt weg te slijten waardoor een alu kleur overblijft. Lijkt mij niet heel fraai.
Vann de DT Swiss weet ik niet hoe de naven zijn, maar de R32 hebben tot op heden mijn voorkeur.

marsel
Forum-lid

marsel 22 jan 2017 15:59

Ik heb de DT Swiss Spline R23 en de Racing Quattro LG. De R23 vind ik erg comfortabel. Staat al wel heel lang klaar om de body te vervangen omdat de cassette ingevreten was in het aluminium.. (kleine 3000km, wel P-R en 2x RVV..). De Quattro's zijn wel totaal andere wielen, maar wel het setje wat ik standaard gebruik voor snelle rondjes - veel strakker. Hangt er beetje vanaf wat voor wielen je zoekt; licht en comfortabel vs. wat zwaarder en strak. Aangezien ze beide industrielagers hebben zal dat niet veel uitmaken lijkt me.
Gezien het prijsverschil zou ik voor de Quattro's gaan; http://www.wiggle.nl/fulcrum-racing-qua ... nden-2016/

Plaats reactie