Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2016/2017

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 jan 2017 11:30

Fietsen?altijd schreef:Een bmx en een mtb hebben best belangrijke overeenkomsten voornamelijk het pumpen is belangrijk op een mtb.
Doen ze dat niet bij veldrijden meer dan bij MTB? Ik zie af en toe een wasbord in de cross.
Fietsen?altijd schreef:En oud mtb'ers op de weg zijn denk ik Hesjedal en Sagan wel goede voorbeelden maar veldrijden en wielrennen ligt wel dichter bij elkaar dan mtb.

Er is meer verloop van MTB naar weg dan van veldrijden naar weg. MTB'ers verteren de weg goed omdat ze veel inhoud hebben, veldrijders zijn gericht op 1u max. inspanning, en verteren de weg minder goed, en gebruiken deze vooral voor opbouw.
Fietsen?altijd schreef:Ook is in de mtb meer geld te verdienen dus is de overstap niet persé aantrekkelijk. Hoewel Sagan trouwens ook in het veld reed.
Is dat zo, dat je met de MTB meer verdient dan in het veld? Heb je daar voorbeelden / cijfers van?
Fietsen?altijd schreef:Mountainbiken is veel groter dan veldrijden. Cross leeft alleen in België net zoals schaatsen alleen in Nederland.
Mountainbiken is internationaler. Maar is het groter? Hoe meet je dat? Supportersaantallen? Startgeld? Hebben ze meer of minder supporters / startgeld bij MTB?

(je doet veel aannames, maar heb je ook feiten?)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 16 jan 2017 11:33

Als het op een weekendavond is met meerdere spoedgevallen en jij hebt ontzettend last van je schouders dan krijg je wat pijnstillers en is het wachten.
Maak joe woar

jawie
Forum-lid

jawie 16 jan 2017 12:40

Met supportersaantalllen zit het wel goed in het MTBen.

Afbeelding

i-mac

i-mac 16 jan 2017 12:45

Fietsen?altijd schreef:Als het op een weekendavond is met meerdere spoedgevallen en jij hebt ontzettend last van je schouders dan krijg je wat pijnstillers en is het wachten.
Bij ons kom je terecht bij een triage verpleegkundige. Hij mag dan beslissen, is samenspraak met een spoedarts, hoe dringend het is. In soortgelijke gevallen wordt je snel geholpen.
Met een omgeslagen voet van enkele dagen oud, zal je wel wat moeten wachten.

Karl66
Forum-lid

Karl66 16 jan 2017 12:46

Supportersaantallen bij het veldrijden zeggen natuurlijk niet zo veel. Grote aantallen zie je alleen in België en daar is het een vorm van plaatselijke kermis en folklore, waarbij het bier en het feestje belangrijker zijn dan die gasten die om het feestterrein heen fietsen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 jan 2017 13:03

Als (betalende) supportersaantallen niet veel zeggen, wat dan wel?
En maakt het uit of een sport groot is op een zakdoek grond, of wereldwijd?

Als die sport op die zakdoek meer volk weet te boeien dan een andere sport wereldwijd, is de zakdoeksport toch gewoon groter (en omgekeerd)?

Ik beweer niet dat veldrijden groter is, maar ik probeer hier wel even de vergelijking correct te maken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2017 13:06

i-mac schreef:
Fietsen?altijd schreef:Als het op een weekendavond is met meerdere spoedgevallen en jij hebt ontzettend last van je schouders dan krijg je wat pijnstillers en is het wachten.
Bij ons kom je terecht bij een triage verpleegkundige. Hij mag dan beslissen, is samenspraak met een spoedarts, hoe dringend het is. In soortgelijke gevallen wordt je snel geholpen.
In Nederland werkt dat niet zo, ambulance heeft bijvoorbeeld altijd prioriteit. Daarnaast is een zere schouder nu niet bepaald een levensbedreigend letsel. Iemand met een paar dagen verstuikte voet komt niet binnen bij de SEH, die mag naar de huisartsenpost.

Erg makkelijk om dat Italiaanse ziekenhuis af te maken op basis van 1 bericht eenzijdig bericht. We hebben geen idee wat er speelde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Karl66
Forum-lid

Karl66 16 jan 2017 13:16

de zwarten schreef:Als (betalende) supportersaantallen niet veel zeggen, wat dan wel?
En maakt het uit of een sport groot is op een zakdoek grond, of wereldwijd?

Als die sport op die zakdoek meer volk weet te boeien dan een andere sport wereldwijd, is de zakdoeksport toch gewoon groter (en omgekeerd)?

Ik beweer niet dat veldrijden groter is, maar ik probeer hier wel even de vergelijking correct te maken.
Als mensen betalen om naar een feestje en niet om naar een sportwedstrijd toe te gaan dan zegt dat niet zoveel, nee.

Dat het verder een kleine sport is vind ik niet zo relevant, Ik vind het leuk om te kijken en daarom kijk ik en dat de renners waar ik naar kijk maar uit een paar landen komen en België er met kop en schouders boven uitsteekt vind ik niet zo belangrijk, ik kijk naar een wedstrijd tussen renners en niet naar een wedstrijd tussen nationaliteiten. Maar dat verandert er niks aan dat het een kleine, niet internationale sport is, die op het lokale feestterrein beoefend wordt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 jan 2017 13:42

Daar gaat het mij ook allemaal niet om, Karl.

Het gaat er mij om:
1. hoeveel betalende bezoekers er op afkomen;
2. hoeveel kijkers er thuis voor de buis zitten;
3. hoeveel de top-5 of top-10 betaald wordt;
4. hoeveel omzet / geld er in de sport omgaat.

Dat lijkt mij de basis om te vergelijken of MTB groter of kleiner is als competitiesport dan veldrijden. En voorlopig hebben we er eentje (fietsen?altijd!) die beweert dat MTB groter is, en mijzelf die daar aan twijfelt.

Wie er iets zinnigs kan over zeggen (met cijfers), wees welkom!
Afbeelding©®

i-mac

i-mac 16 jan 2017 13:50

amclassic-fan schreef:
i-mac schreef:
In Nederland werkt dat niet zo, ambulance heeft bijvoorbeeld altijd prioriteit. Daarnaast is een zere schouder nu niet bepaald een levensbedreigend letsel. Iemand met een paar dagen verstuikte voet komt niet binnen bij de SEH, die mag naar de huisartsenpost.

Erg makkelijk om dat Italiaanse ziekenhuis af te maken op basis van 1 bericht eenzijdig bericht. We hebben geen idee wat er speelde.
Hmmm, ik wordt een beetje verkeerd begrepen. Ook bij ons krijgt een patiënt die met een ambulance binnenkomt ook voorrang. Maar, ambulanciers hebben meer dan genoeg opleiding gehad om in te schatten hoe ernstig de patiënt er aan toe is. Indien de situatie te ernstig is, wordt er in België een MUG team (medische urgentie groep) naar de ambulance of de plaats des onheils gestuurd.

Als de ambulanciers met een patiënt bij ons op spoed komen, dan blijven zij bij het slachtoffer tot de triage verpleegkundige zich kan vrij maken.

Mensen die zelf naar spoed komen, kunnen ofwel zelf binnen komen, of met de auto de garage binnen rijden. In het laatste geval gaat er zo snel als mogelijk iemand die op dat moment vrij is gaan helpen. Als je via de gewone ingang binnenkomt, luistert de (medisch) secretaresse naar je klachten. Zij roept dan in geval het dringend is wel de triage verpleegkundige erbij.

Maak je geen zorgen, we zorgen goed voor iedereen. Alleen wordt de ernst van je zaak goed afgewogen.

Om je een idee te geven, we hebben plaats voor 3 levensbedreigende patiënten, en we hebben plaats voor nog eens maximaal 20 patiënten. Er zijn een 6-tal triage boxen. Die mensen moeten soms wel wat geduld hebben. Je wordt nu eenmaal sneller geholpen volgens de ernst van je zaak.

En dezer dagen wordt dit jammer genoeg niet altijd goed begrepen. Mensen kijken nogal vlug naar het moment dat ze zijn binnen gekomen. En willen ook in die volgorde worden geholpen. Zo werkt het echter niet.

Enfin, om terug on-topic te komen. Ik verwijt het Italiaanse ziekenhuis niets. Ook wij hebben geen extra mensen op dienst als er iets wordt georganiseerd in de nabije omgeving. Voor hetzelfde geld gebeurt er niets, en personeel kost nu eenmaal veel geld.

En nu maar hopen dat Toon snel herstelt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2017 14:17

http://mtblily.be/uci-world-cup-kijkcijfers/ Gedurende het complete seizoen 1.000.000 live kijker maar ik weet niet of het ook nog ergens live op tv is. Wel zijn dit alle disciplines je zou eigenlijk alleen de cijfers van xc moeten hebben.

http://www.sport.be/nl/wielrennen/veldr ... _ID=752664 ongeveer hetzelfde maar dan per wedstrijd alleen in België. De live steams worden ook nog goed bekeken.

Heel veel zal er dus niet tussen zitten gok ik, tenzij al die Belgische kijkers alleen maar inschakelen om bier te drinken, vette hap te eten en glazen bier naar de tv te gooien als er een Nederlander in beeld is.

Sowieso is een cyclocross wedstrijd veel beter in beeld te brengen dan xc.
Campagnolo Ultra Dork

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 16 jan 2017 14:28

https://www.google.nl/amp/vancouversun. ... ent=safari Dit is ook nog in andere landen maar dit is wel de grootste.

Waarom alleen xc? Downhill is ontzettend populair alleen niet in Nederland.
Maak joe woar

Plaats reactie