jakkel schreef:Pagina 7 en 8 nog eens lezen, mijn beste de zwarten.
Het is al laat, even snel wat van jullie linkjes doorbladerd. Interessant leesvoer.
Deze quote vond ik alvast erg interessant in het linkje van onze de zwarten.
"Because let's face it, Unless you are literally climbing the Alpe d'Huez, aerodynamics always trump weight."
Op P7 en 8 ging het niet over 13 per uur.
Dus graag appelen met appelen vergelijken, want anders wordt het gewoon weer een vervelende discussie.
Dat jij af komt met 2 specifieke wielsets, waarbij de hoge variant beduidend zwaarder is, en dit voor 1 berg, waar het toevallig eens niet waait of gunstig waait, is 1 van duizenden mogelijkheden, en hoort in de categorie thuis van mensen die beweren dat je van roken niet ziek wordt, omdat hun grootvader toevallig 104 geworden is en iedere dag een sigaret opstak.
Alles is belangrijk in deze discussie, maar (ik en anderen hier kunnen er blijven over doorbomen): Aero trumps weight. 8 jaar geleden deden ze al dit soort testen:
http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html
Wat je daaruit kan halen is bvb. dat je weinig aero wint, als je wielen giga-hoog worden (bvb. van zipp 404 naar 808), maar je hebt dan wel meer gewicht. 808 zijn dus enkel interessant als voorwiel voor tijdritten, en bij snelle vlakke omlopen met niet al te veel moeilijke bochten.
Ik hoop dat duidelijk is dat aero wielen relatief onbelangrijk zijn in het grote geheel der dingen (conditie is veel belangrijker bvb.), maar gewicht is nóg onbelangrijker, en is al een tijd uitontwikkeld ...
jakkel schreef:de zwarten schreef:Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
Ah... het is gewoon zo. Nu snap ik het!
En inderdaad, met gewicht zijn ze totaal niet meer bezig. Allemaal dikzakken op de fiets!

Deze reactie op mijn reactie ivm gewicht bij profs, is dat om even te lachen?
En gezien deze twee zaken (aero wielen en lichte wielen) redelijk onbelangrijk zijn, kiezen renners nog altijd, in de eerste plaats, die wielen in functie van hun stuurgedrag.