Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen en wind/gebergte

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 jan 2017 08:48

jakkel schreef:Wat dus al heel snel in twijfel getrokken werd door enkelen hier.
euh. <Zonder> argumenten in twijfel getrokken (enkel 'ik geloof', 'ik denk toch dat' en andere).
jakkel schreef:Ik beklim een Alpe d'Huez tussen de 13 en 14 per uur gemiddeld.
Mooi!
jakkel schreef:Ik geloof ook in (zwaardere) aerodynamische wielen.
Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
jakkel schreef:Maar niet bij die toeristensnelheden op de cols.
Denk ook aan de tegenwind.
jakkel schreef:Profs (...lijken mij toch de referentie) doen niets anders dan grammetjes winnen voor grote rondes met bergetappes. Grammetjes aan de fiets en aan het lijf (kijk naar een Froome).
Dat doen ze al niet meer sedert Gilbert Simoni 15 jaar geleden een Cannondale in de Giro had van 6.8kg, en Cannondale T-shirts begon te maken met 'legalize my Cannondale'. Gewicht is écht wel uitontwikked. Alle bergfietsen wegen met gemakt 6.8kg, mét hoge wielen. Ze hangen er nu al lood aan om toch maar de 6.8 te halen. Zoals eerder gezegd kiezen ze hoge of lage wielen in de bergen ábsoluut niet omdat het meer of minder weegt, maar voor het sturen en windvlagen.
jakkel schreef:Als aerodynamica zulk een grote invloed heeft, dat het zelfs bij bergetappes het grammetjesgewin overstijgt, dan wordt het hoog tijd dat er veel meer in de aerodynamica van de wegfietsen geïnvesteerd wordt. Zodat we de conventionele wegfietsen zoals we die nu kennen binnenkort tot het verleden behoren. En dat de gewone wegfietsen qua uitzicht de tijdritfiets sterk gaan benaderen.
Dat is nét gebeurd de afgelopen 5 jaar. Ofwel heb je onder een steen geleefd en het allemaal gemist, maar er is ongelofelijk veel gebeurd de afgelopen 5-10 jaar op gebied van aërodynamica, allemaal binnen de UCI reglementen (ik hoop dat je dat begrijpt, en dat je daarom ook direct inziet dat het onnozel is om te verwachten dat een wegfiets nóg meer op een TT fiets gaat lijken. Kijk naar de Venge en de aeroad. Die zijn extremer dan vele tijdritframes van 5 jaar terug.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 jan 2017 09:07

Als ik op deze manier de Ventoux oprij, heb ik een serieus probleem veronderstel ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 jan 2017 11:08

de zwarten schreef:Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
Ah... het is gewoon zo. Nu snap ik het! :winkthumb:

En inderdaad, met gewicht zijn ze totaal niet meer bezig. Allemaal dikzakken op de fiets! :lol:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 08 jan 2017 11:35

Snap jij het concept van watt/kg, van de fiets kunnen ze het niet halen maar lichaamsgewicht wel. Het gewicht van een fiets is sowieso maar een heel klein deel daarin. En alle fietsen zijn gemaakt met aerodynamica in het achterhoofd. De klimfietsen ook.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 jan 2017 11:41

Fietsen?altijd schreef:Snap jij het concept van watt/kg, van de fiets kunnen ze het niet halen maar lichaamsgewicht wel. Het gewicht van een fiets is sowieso maar een heel klein deel daarin. En alle fietsen zijn gemaakt met aerodynamica in het achterhoofd. De klimfietsen ook.
Serieus? Nooit van gehoord.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 08 jan 2017 11:45

Met jouw is echt geen fatsoenlijke discussie te voeren....
Maak joe woar

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 jan 2017 11:48

Fietsen?altijd schreef:Met jouw is echt geen fatsoenlijke discussie te voeren....
Ja, met jou wel. :lol:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 jan 2017 12:17

Maar wat is het nut van 7 seconden op de Alpe d'Huez te winnen met aerodynamischere wielen, als je daarna met je handen bovenop het stuur gaat klimmen? Is dat de aero variant van 10 gram gewicht op je fiets besparen om dan met 10kg overgewicht aan de klim te beginnen?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2017 12:43

Het ging natuurlijk om het principe.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jan 2017 13:56

Karl66 schreef:Maar wat is het nut van 7 seconden op de Alpe d'Huez te winnen met aerodynamischere wielen, als je daarna met je handen bovenop het stuur gaat klimmen? Is dat de aero variant van 10 gram gewicht op je fiets besparen om dan met 10kg overgewicht aan de klim te beginnen?
Super reactie! :winkthumb:
Jij snapt het.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 jan 2017 14:29

Fietsen?altijd schreef:Met jouw is echt geen fatsoenlijke discussie te voeren....
Wees even reëel, je bent een jochie dat net uit de luiers is dat hier mensen wel even komt vertellen hoe de wereld in elkaar steekt, dat moet je niet zielig doen als hoongelach je ten deel valt.
Je post hier zaken alsof je er al jaren ervaring mee hebt terwijl je zelf weet dat je dat niet hebt.
Gewoon niet doen!

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 08 jan 2017 15:11

Ik lees hier niemand de les en het boeit geen fuck hoeveel ervaring je hebt in deze discussie. Sommige vragen zich af waarom het komt dat hier alleen maar 'ouwe zakken' zitten, nou denk maar na. Zielig doen is wat anders maar ik als jochie dat net uit de luiers komt is ten minste wel bereid om argumenten te geven en normaal te doen ongeacht iemands leeftijd. Ik praat toch ook niet alsof ik het tegen een stelletje seniele bejaarden heb. Ik ben niet slimmer dan de rest en weet de meeste dingen ook zeker niet beter, maar ik ben ook niet te dom om mn eigen reet af te vegen.
Maak joe woar

Plaats reactie