Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen budget € 500,-

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 dec 2016 10:21

de zwarten schreef: Laterale belasting heb je in iedere bocht, trouwens.
Bij een vierwieler, ja, bij een tweewieler zo goed als niet.
Mocht het optreden, dan nemen groefkogellagers de belasting in 2 richtingen op.

Definieer mooier kopen.
Worldwide wordt dat meestal gedaan door een vrijhangend wiel een zwieper te geven en dan de tijd meten dattie blijft draaien.
Als iemand daarmee op de proppen komt weet ik genoeg: weet niet waar ie het over heeft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 17 dec 2016 18:59

Alles wat de industire op de markt gooit is beslist niet beter haal met bb30 lagers door weer en wind geen 5000 km.
Het zelfde met industrie lagers haal ik ook geen 5000 km mee
Met mijn titanium fiets met cup conus en bsa trapas geen probleem
Wil een fiets die kan rijden in weer en wind en in pekel en 10000 km rijdt die een keer per jaar uit elkaar gaat voor vervangen van onderdelen en vet
Mijn roubaix fiets gebruik ik alleen nog maar bij mooi weer zit al drie keer een nieuwe trapas in in twee jaar
Nu geen problemen meer maar gebruik hem alleen bij droog weer
Al dat moderne materiaal is niet te gebruiken bij in allee weer rijden
Bsa en cup conus blijven heel ook na 30000 km de fietsindustirie moet zich dood schamem

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 dec 2016 19:11

ridley orion schreef: Het zelfde met industrie lagers haal ik ook geen 5000 km mee
Iets doe je heel erg verkeerd, of het is gewoon kletspraat.
Overigens doet voor levensduur het modelletje niet erg terzake, het is fabricagekwaliteit + afdichting.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 17 dec 2016 21:42

Dat bedoel ik mijn cup conus hebben er al 30000 kmop zitten zonder problemen kun je van industrie lagers niet zeggen zeker als je in weer enwind rijdt want de afdichting is gewoon bar slecht

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 18 dec 2016 18:53

swannie schreef:maar als uwe cup conus versleten is, is uwe naaf toch voor de vuilbak?
Terwijl je een naaf met industrielagers hebt, je enkel de lagers dient te vervangen.
Bij 't juiste onderhoud gaat een naaf langer mee dan een velg, m.a.w. tegen de tijd dat de naaf versleten is heb jij al twee velgen doormidden geremd

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 dec 2016 19:42

Lang mee met onderhoud is mooi, maar redelijk lang zonder onderhoud (en dan heb ik het over enkele jaren minimaal) is nog beter.
8 speed Campagnolo naven heb ik af moeten danken wegens niet te krijgen onderdelen of idioot duur, terwijl een ordinaire industiegelagerde Veloce 9 speed naaf nog altijd in gebruik is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 18 dec 2016 19:53

mackersv2.0 schreef:En dat gaat anders met industrielagers?

Feit is dat als er iets met je cups en/of cones gebeurt, je naaf waardeloos is geworden, of voor een dure reparatie staat.

BIj industrielagers vervang je gewoon de lagers.
Bij Campa (oa Zonda/Shamal), en Fulcrum (oa R0/1/3) kun je zowel de Cup als de Conus vervangen.


Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 dec 2016 21:30

Dat is zo ongeveer de enige uitzondering, en het is 5 keer zo duur als 2 industrielagers.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 19 dec 2016 06:34

Jammer dat ik niet zo van de wegwerp maatschapij maar voor duurzaam ben dus cup conus en als velg dun is gewoon laten vervangen

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 19 dec 2016 10:19

En dat ligt dan aan de naaf?
Of aan diegene die ze heeft (of beter: niet heeft) afgesteld?
Je weet het antwoord denk ik zelf!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 dec 2016 10:49

Da's wel heel kras, dat moet een productiefout geweest zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 dec 2016 16:48

Zelfs al gooi ik opzettelijk een handvol zand in een nieuwe Campagnolo naaf dan zie ie er na 1000 km beter uit dan op die foto.
Een paar jaar geleden kocht ik een wielset met Chorus naven van 15 jaat oud waarvan ik weet dat die vent er in die 15 jaar helemaal niks aan onderhoud heeft gedaan, de voornaaf was 100% en van de achternaaf was de rechter conus netaan versleten., die naaf was dus nog 75% goed en die set is flink gebruikt in die 15 jaar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie