Nieuwe wielen budget € 500,-
Daar ging mijn opmerking over t.a.v. de bouwkwaliteit van DT Swiss.
Mij zou het niet weerhouden, ik fix dat zelf wel maar ik ben geen mainstream gebruiker.
Met DT Swiss naven en velgen kan je fijne wielen bouwen maar daar heeft men zelf kennelijk wel eens problemen mee....
Mij zou het niet weerhouden, ik fix dat zelf wel maar ik ben geen mainstream gebruiker.
Met DT Swiss naven en velgen kan je fijne wielen bouwen maar daar heeft men zelf kennelijk wel eens problemen mee....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Voor €500,- zou ik zelf een setje bouwen. Bij www.vlechtservice.nl kan je mooie velgen met een bescheiden ruggetje kopen in 36, 32 en 28 gats. Ze verkopen ook butted spaken per stuk voor een goede prijs.Bome schreef:hallo allemaal
Ik ben opzoek naar nieuwe goede wielen. Momenteel heb ik alleen full carbon wielen van Supra, en deze wil ik niet in de winter en in de bergen gebruiken.
Wat ik dus zoek in de nieuwe wielen:
(redelijk) laag gewicht.
Brede velg
niet te hoog
als het kan goede afdichting van de lagers. Cup conus lagers schijnen beter te zijn dan industrie lagers?
En ja, cup-conus naven zijn veel beter dan die met industrie lagers. Met 't juiste onderhoud en de juiste afstelling zijn die bijna onverslijtbaar.
Jammer dat er nog steeds zulke nonsens gedebiteerd wordt.theodorocampagnolo schreef: En ja, cup-conus naven zijn veel beter dan die met industrie lagers. Met 't juiste onderhoud en de juiste afstelling zijn die bijna onverslijtbaar.
Naven met industrielagers zijn zelfs zonder onderhoud en afstelling onverslijtbaar.
Ik kan wat de TS wil bouwen voor 200€ , maar zover is tie zelf nog niet, anders vraag je niet naar systeemwielen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 09 nov 2016 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dus 95% van alle wielen worden geleverd met ongeschikte lagers.....
Het zijn "deep groove" lagers die laterale belasting prima aankunnen (2 kanten op zelfs), bovendien komen er op fietswielen vrijwel geen laterale belastingen....
De enige laterale belasting in een cup en cone lager in een fietswiel komt door de geometrie van de loopbanen.
Ingebouwde permanente ongunstige belasting.
De reden waarom er cup+cone lagers zijn die het lang uithouden, is dat diegenen die het maken de beste materialen gebruiken.
Bouw eens een setje met Chinese cup+cone lagernaven , die zijn na een paar 1000 km al ingelopen.
Dingetje van Theo's faceboekpagina:

Hoef je echt niet open te maken, is 100% zeker EOL
Het zijn "deep groove" lagers die laterale belasting prima aankunnen (2 kanten op zelfs), bovendien komen er op fietswielen vrijwel geen laterale belastingen....
De enige laterale belasting in een cup en cone lager in een fietswiel komt door de geometrie van de loopbanen.
Ingebouwde permanente ongunstige belasting.
De reden waarom er cup+cone lagers zijn die het lang uithouden, is dat diegenen die het maken de beste materialen gebruiken.
Bouw eens een setje met Chinese cup+cone lagernaven , die zijn na een paar 1000 km al ingelopen.
Dingetje van Theo's faceboekpagina:

Hoef je echt niet open te maken, is 100% zeker EOL
Laatst gewijzigd door Keezx op 09 nov 2016 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik rij nu al jaren met zowel Campagnolo Chorus naven als simpele industrielagernaven en alleen aan die Chorus naven heb ik wat moeten vervangen (duur ook) , ik krijg ze niet kapot en zo ja wissel in in een kwartiertje voor nieuwe voor een luttel paar Euro's.
Ik ben van de ouwe stempel, dacht er vroeger ook anders over maar de ervaring heeft me wijzer gemaakt.
Ik ben van de ouwe stempel, dacht er vroeger ook anders over maar de ervaring heeft me wijzer gemaakt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Die ervaring heb ik inderdaad ook. Mìts goed afgesteld en goed onderhouden dus zeker 1 keer per jaar schoonmaken en nieuw vetchrissiewizzie schreef: Voor een fietswiel is cup-conus de beste oplossing.
Voor een budget € 500,- kun je ook een setje laten bouwen. Ik was net iets meer dan dat kwijt en heb een setje van 1410 gram voor die prijs, speciaal bedoeld om mee in de bergen te rijden. Ben er uitermate tevreden over.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik krijg mijn cup cone niet kapot, en ze lopen mooier met de jaren.swannie schreef:maar als uwe cup conus versleten is, is uwe naaf toch voor de vuilbak?
Terwijl je een naaf met industrielagers hebt, je enkel de lagers dient te vervangen.
@Kees: Schermen met afbeeldingen van slecht onderhouden naven is geen argument.
Laterale belasting heb je in iedere bocht, trouwens.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
