Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

cyclo cross voor touren in herfst/winter seizoen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 nov 2016 10:34

Ik gebruik mijn crosser nu 1,5 jaar om te forensen. Eerst met 33mm Challenge Grifo XS (alleen minimale nopjes op de zijkant maar met een diamantjes loopvlak), daarna 30mm Challenge Strade Bianche (race loopvlak) en nu met 32mm Continental SportContact (ruw loopvlak) en ik moet zeggen: ook al zijn ze lang niet zo soepel als de Challenge banden, de Conti's voldoen voor mij veruit het beste op asfalt qua contact houden in bochten maar vooral qua lekbestendigheid (en dat was bij beide Challenge typen echt een probleem en voor mij een deal breaker voor woon-werk).

Wat ik wel mis is het remvermogen van normale dual pivot wegremmen. De Campagnolo CX cantilevers voldoen prima in de bossen, op gravel en buiten de stad of asfalt maar als ik Amsterdam nog niet uit ben (en terug als ik weer in de stad ben) in de massa andere fietsers en snorscooters heb ik met name in de regen niet de gewenste "noodstop". Dan is een wegfiets gewoon beter, of als je toch voor een crosser gaat dan toch echt schrijfremmen.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 nov 2016 11:48

Wat betreft remmen kun je toch ook voor (mini-) V-brakes of extra lange road remhoeven kiezen? Ook schijnt er nog wel wat winst te behalen zijn met goede remblokken en toe-in afstelling.

Geen ervaring, maar dat is de gemiddelde tendens die je leest op fora. Zelf heb ik ook een setje cantis gekocht voor mijn nieuwe fiets, al is het maar omdat ze er tof uitzien.

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 07 nov 2016 12:02

Om precies dezelfde reden als ts, heb ik dit najaar een gebruikte Ridley X-ride gekocht. Met name voor voor de weg. Echter kun je ook heerlijk een bospad mee of gravelpad mee rijden. Voorheen reed dit soort ritjes altijd op de mtb, maar op de cyclo gaat dat leuker en makkelijker.
Wel even rekening houden met de remkracht van de canti's, maar dat went snel. Trouwens met nopjes op de weg vind ik prima rijden, en merk niet veel van verminderde grip op natte wegen.
Bliede met mien fietse

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 07 nov 2016 12:59

Je moet dan wel de Tektro 928 hebben.
Die zijn net iets kleiner dan de TRP. Advies is wel om cable adjusters te nemen anders is afstellen een ramp is mijn ervaring.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

hayes

hayes 07 nov 2016 14:45

Ik ben wel nog op zoek naar geschikte banden.
Ik zal zo'n 50-60 % woon-werk doen, 20 % gravel en 20% bos-lichte modder.

Dus een variant met semi-slick middenvlak en noppen opzij.
Ik kwam bij Schwalbe CX Comp, tegen heel schappelijke prijs. Reviews positief tot semi-positief.
Ik vind ze voor nog geen 12 euro.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 nov 2016 15:14

timo2.0 schreef:Wat ik wel mis is het remvermogen van normale dual pivot wegremmen
Tektro's RX5 doen het best goed.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 07 nov 2016 16:27

Als de hefboom maar 80mm is dan remmen ze goed.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

hayes

hayes 09 dec 2016 09:11

Ik heb me voor woon werk op de crosser een extra setje wielen gekocht en Conti SportContact 2 banden. Op crossbanden rijden is wel te doen, maar het rijdt toch zwaar. Telkens in het weekend de bandjes switchen om in het bo ste rijden zag ik niet zitten.
Voor 165 euro bij Rose Shimano Wh-r501 wielsetje, 105 cassette en 2 SportContact 2 bandjes gekocht. Vond ik heel schappelijk.

Plaats reactie