Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Speling Fulcrum Racing Quattro Carbon

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 14 okt 2016 21:04

Hoeft echt niet voor iedere naaf op maat gemaakt te worden. Voor zover ik weet hadden de oude Racing 7 ook zo'n bus. In het voorwiel van mijn motor ook trouwens. Zie je vaak zo'n bus. Als hij iets te lang is heb je de speling aan de buitenring met de naaf. Daar heb je een vaste passing en merk je het niet. Moet je wel de lagers er in persen met gereedschap dat zowel op de binnen- als de buitenring perst. Ik vermoed dat ze het doen om een wiel 20 gram lichter te maken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 okt 2016 13:42

Die bussen zijn simpelweg overbodig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 16 okt 2016 15:57

Gezien het aantal vragen en topics hier over, denk ik daar anders over. Ze zijn nu gewoon niet echt lekker af te stellen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 okt 2016 16:26

Er hoeft bij industrielagers niks afgesteld te worden, maar de naaf en vrijloop moeten op de as gelokaliseerd worden, meer niet.
Zodra mensen dat snappen hoeven ze geen vragen meer te stellen en gaan ze gewoon fietsen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Timo84
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:25

Timo84 28 okt 2016 10:43

Inmiddels bij fm geweest met de wielset. Laten afstellen met als resultaat een goed draaiend wiel, zonder speling. Toch draaien de Carbon Quattro's minder mooi rond dat de USB-lagers in de Zero's. Beetje jammer. Maar even zien hoe lang ze mogen blijven.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2016 11:53

Het kan dus wel....
Zulke naven hebben ten allen tijde mijn voorkeur boven die van de duurdere Campa/Fulcrum wielen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 28 okt 2016 22:19

Keezx schreef:Het kan dus wel....
Zulke naven hebben ten allen tijde mijn voorkeur boven die van de duurdere Campa/Fulcrum wielen.
Het kan ook wel, maar dan draaien ze minder mooi. Gevoelsmatig is het dan te strak afgesteld. Speling, ook radiaal ! , komt binnen 500 km terug als je ze minder strak afstelt. Mijn zonda's draaien 10x mooier. Koop zelf een set kees, dan kun je er beter over oordelen. Theoretisch klopt jouw verhaal, de praktijk is helaas iets anders.

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 28 okt 2016 22:39

Waarom werkt dit bij Mavic-wielen wel goed ? Ook hier industrielagers met afstelring/moer.

HeJaWa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2011 20:58

HeJaWa 28 okt 2016 23:06

Heb hetzelfde probleem met deze wielen. Draaien niet slecht, maar mijn Campa Vento winterwielen draaien stukken mooier. Ik ga van de winter eens proberen om nieuwe lagers erin te zetten van een goede kwaliteit. Misschien wel keramische groefkogellagers. Kijken wat dat doet.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2016 23:33

wolly68 schreef:
Keezx schreef:Het kan dus wel....
Zulke naven hebben ten allen tijde mijn voorkeur boven die van de duurdere Campa/Fulcrum wielen.
Het kan ook wel, maar dan draaien ze minder mooi. Gevoelsmatig is het dan te strak afgesteld. Speling, ook radiaal ! , komt binnen 500 km terug als je ze minder strak afstelt. Mijn zonda's draaien 10x mooier. Koop zelf een set kees, dan kun je er beter over oordelen. Theoretisch klopt jouw verhaal, de praktijk is helaas iets anders.
Ik heb zelf een set Miche Primato's die precies zo in elkaar zitten en ook de stelmogelijkheid links.
Zijn 100% probleemloos.
Iets deugt er kennelijk niet aan die Fulcrum naven, maar het concept werkt bij veel andere prima.
@aquabiker: keramische fietslagers=weggegooid geld, het ligt niet aan de lagers maar de constructie.
Nog maar een keer: er zitten geen afstelbare lagers in, de stelring is om alle onderdelen op de as te lokaliseren.
Beetje voelbare speling kan helemaal geen kwaad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 okt 2016 10:03

Cup en conus is zeer zeker niet duurzamer, het is traditie.
Het is dat de weinige die het nog maken ook de beste materialen en technieken in de strijd gooien.....(C en S)
Je kan op Alieexpress ook cup & conusnaven kopen voor een habbekrats die het inspaken niet waard zijn.
Allemaal een kwestie van hoeveel moeite doet een fabrikant.
Met een cartridge lager ben je onafhankelijk van de fabrikant.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 okt 2016 15:43

Cup en Conus systeem kan je dus wel echt afstellen, maar ook hier : als er een oneffenheid in de cup of conus komt te zitten, krijg je de zaak ook weer niet meer soepel draaiend en dan moet je dus weer op zoek naar heel specifieke onderdeeltjes of je kan de hele naaf afschrijven.
Industrielagertjes zijn makkelijk te vinden in vele maten en kwalteiten. Bij veel systeemwielen worden bedroevend slechte lagertjes af fabriek gemonteerd. Vandaar de vele spelingsproblemen op bijna nieuwe wielen.
Dit is allemaal wel op te lossen met een setje lagers van betere kwaliteit (SKF) en het zijn de kosten ook niet. Maar het blijft toch zuur om bij een bijna nieuwe wielset al meteen aan de slag te moeten met een rondje lagers wisselen.

Plaats reactie