Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wielrennen en werken in shiften

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 sep 2016 11:38

Ik heb momenteel het aanbod gekregen om als ingenieur voor een chemisch bedrijf in shiften te gaan werken. We spreken hier over een termijn van 2-3j, waarbij er een vlotte wisseling tussen de verschillende shiften is (bv 3d vroege, 2d late, 2 nachten en dan 2d rust). Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het werken in shiften en dit in combinatie met een intensief sport/fiets-leven. Dat ik heel wat georganiseerde ritten of wedstrijden in het weekend moet laten vallen, dat weet ik op voorhand. Anderzijds biedt het weer heel wat mogelijkheden om meer in de week te gaan fietsen (bv wedstrijdjes bij de amateurs in de zomer). Maar vooral vraag ik me af of het überhaupt haalbaar is om in shiften te werken, inclusief nachten, en fysiek nog voldoende fris en uitgerust te zijn om veel en intensief te fietsen? Uiteraard is dit persoonsgebonden, maar ervaringen zijn zeker welkom!

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 sep 2016 11:53

deels Off-Topic: Je kan als ingenieur ook perfect werk in dagdienst vinden. Ik weet dat bedrijven als Exxon graag ingenieurs de eerste jaren in shiften inzetten. Vaak is het dan aanlokkelijk vanwege het loon, maar degenen die ik ken zijn daar allemaal mee gestopt. Te zwaar en te grote impact op het sociale leven. Wielrennen is een sport die uitputtend werkt op je lichaam en een regelmatige rust is belangrijk om niet overtraind te geraken. Ik zie dat in combinatie met shiften, afhankelijk van hoe flexibel jouw lichaam op wijzigende dag/nacht reageert, toch eerder pessimistisch in...

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 sep 2016 12:04

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar 3 van mijn fietsende vrienden werken ook in ploegendienst. 2x vroeg, 2x middag en 2x laat en dan 4 dagen vrij. Fietsen is juist één van de weinige sporten die volgens hen goed valt te combineren met werken in ploegen want een sportschool of voetbal is toch gebonden aan openingstijden/vaste trainingen.

Het gaat hier dan wel om recreanten die lekker rustig 50-100~ km fietsen, maar ze kunnen bijvoorbeeld prima een rondje van 50km fietsen voor hun middagshift of na hun ochtendshift en dan in het 'weekend' van 4 dagen een langere rit. Als het 'weekend' daadwerkelijk in het weekend valt proberen ze een georganiseerde tocht te doen. Tevens is het voordeel van werken in ploegen vaak dat je in goed overleg wel een shift kunt ruilen als er ergens een evenement is, of wanneer je 1 dag vrij neemt (bijvoorbeeld de tweede middag dienst) je ook even 2 dagen vrij bent omdat je pas s'avonds weer hoeft.

Het lastigste is om met vrienden af te spreken die niet in ploegen werken (ik dus). Ze komen altijd met de meest onmogelijke voorstellen om te gaan fietsen, om 6 uur s'ochtends, zaterdagavond of kwart over 3 s'middags op een maandag.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 09 sep 2016 12:05

Shiften? De kreet Shift ken ik alleen van het toetsenbord.
Uit je tekst denk ik dat je ploegendienst bedoelt.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 sep 2016 12:13

Hier krijgen we weer een Be-Nl clash :-)

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 sep 2016 12:15

Inderdaad ploegendienst. Ik ben Vlaming en daar is 'shiften' meer gangbaar :)
Het is inderdaad zeker mogelijk om als ingenieur dagwerk te hebben. De redenen die me toch zouden doen overtuigen zijn uiteraard het loon en de mogelijkheid om daarna door te groeien in een zeer interessant en groot bedrijf. Daarnaast ligt het ook op 28 km van mijn woonplaats en zou ik zoveel mogelijk willen pendelen met de fiets.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 09 sep 2016 12:52

gede schreef:Hier krijgen we weer een Be-Nl clash :-)
Nee , ik doel op het afschuwelijke gebruik van Engelse terminologie waar dat volstrekt overbodig is.
Gemiddeld doen de Vlamingen daar minder aan mee dan de 'Ollanders. Dus hier een uitzondering die de regel bevestigt?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 sep 2016 13:00

On-topic graag (oei weer Engels)

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 09 sep 2016 13:29

matthiav schreef:On-topic graag (oei weer Engels)
Hai ragione. :like:
Terug naar het onderwerp. Ik heb ook zelf geen ervaring met ploegendiensten. Wel zie ik hoe dat gaat bij een kennis.
Omdat wielrennen geen ploegsport is , zeker niet op wat lager niveau , is het bij uitstek geschikt , net als fondlopen , om dat te beoefenen in combinatie met een baan in ploegendienst. Maar vooral doen wat je goesting is.

i-mac

i-mac 09 sep 2016 13:36

Ik werk zelf in ploegendienst. Geen vast werkschema (vroeg, laat en nacht kunnen elkaar opvolgen. Na een nacht kan al een vroeg dienst volgen), dus iets meer belastend. Als je jong bent, recupereer je beter na een nachtdienst. Maar als je ouder wordt, voel je zo dat het alsmaar lastiger wordt. Als je dan nog eens gaat sporten, voel je dat goed. Ik had altijd 2 à 3 dagen nodig om terug de oude te worden.

Ik heb nu sinds januari 2014 geen nachtdienst meer gewerkt (collega's willen ze graag werken voor me), en dat voel ik heel goed. Ik heb nooit beter gefietst sindsdien.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 sep 2016 16:45

Hier ook ploegendienst in snel roterend rooster vooruit , 2 vroeg - 2 middag - 3 nacht - 3 vrij - 3 vroeg - 2 middag - 2 nacht - 4 vrij - 2 vroeg - 3 middag - 2 nacht - 4 vrij. Ook tussen de middagdiensten en nachtdiensten ben je 24h vrij en kan je soms wat plannen of fietsen - maar hou er rekening mee dat je nog een nacht moet.

Dus al met al 21 dagen werken en 14 vrij in een 5 weeks cyclus. Ik vind het persoonlijk heerlijk icm met welke sport dan ook. Qua sociaal leven laat je iets liggen, maar je krijgt er veel voor terug. Toen mijn kids nog klein waren en ik ze wel ophaalde van school vroegen mensen zich regelmatig af of ik niet werkte of zo :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

i-mac

i-mac 09 sep 2016 17:04

Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik geen nachten meer moet doen. Die opeenvolging van vroeg (06u45-13u30) en laat (13u15-21u15) zijn doenbaar. Grootste voordeel van dat systeem, dat je altijd in de voor of de namiddag kan gaan rijden. Ik werk 1 weekend op 2, en dat heeft als nadeel dat je veel georganiseerde ritten moet laten voorbij gaan. Maar langs de andere kant, als ik een dag vrij ben tijdens de week, is het veel rustiger fietsen.

Plaats reactie