Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

bergen fietsen: 12-25 of 12-27?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 aug 2016 13:54

De dag voor een cyclo de Scheidegg opfietsen is gewoon ontzettend dom. Paar kilometer en kijken hoe het gaat, tjsa. Dan krijg je toch summit-fever en wil je naar de top. Althans, zo werkt dat bij 9 van de 10 fietsers.

Aan de andere kant, de brons-tour is zo zwaar niet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2016 14:26

Nee, maar ik neem aan dat de TS bewust kiest voor de korte afstand. Als 68 km met goed 2000 hoogtemeters een uitdaging is, dan is de dag er voor 40 km met 1400 hoogtemeters niet bepaald de meest optimale voorbereiding.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 aug 2016 14:40

Gewoon die 27 erop zetten, je hoeft hem immers niet te gebruiken. En op vrijdag zeker geen hellingen beklimmen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

th0m
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jun 2009 23:56

th0m 24 aug 2016 15:34

Ja voor de scheidegg zou ik wel wat lichter willen trappen. Zitten echt steile stukken in.. Voor de Grimsel/Furka heb je dat wat minder nodig, maar door de lengte van vooral de Grimsel toch ook wel fijn om erbij te hebben.

Paar jaar terug met ambitie naar meiringen afgereisd met platinum als doel. Vrijdag ook de scheidegg gedaan... Kwamen idd bedrogen uit. Ik heb de tijdslimiet in Airolo,nog wel gehaald maar met dat lange stuk vals plat omhoog met de Lukmanier in t verschiet maar linksaf de Gotthard over gegaan. Was verstandige keus want terug aan de noordkant was er regen en ellende, nog nooit zoveel bouillon gedronken.

Veel plezier!

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 24 aug 2016 15:40

Dank! Heb inderdaad bewust voor bronze gekozen nu (sta eigenlijk aangemeld voor zilver). Begin juni operatie gehad (niet aan benen of gewrichten maar toch). Daarom pas na herstel (3 /4 weken) begonnen met fietsen. Dus ik heb er nu goed en wel 6 weken fietsen op zitten... (waarvan ook nog 2 weken vakantie weken waren met max 1x per week).

Dus leek mij wijs om niet voor zilver te gaan met zo weinig training en dus voor brons gegaan. En omdat het ook nog eens de allereerste keer is dat ik in de bergen ga fietsen denk ik dat ik genoeg uitdaging heb aan brons.
(als ik mijn performance vergelijk met anderen die ik volg op strava ben ik geen geboren klimgeit denk ik, bij de klim naar de amerongse berg hang ik onderaan het lijstje van de mensen die ik volg :-))
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

th0m
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jun 2009 23:56

th0m 24 aug 2016 15:46

Ja je kunt het altijd aankijken he, brons stopt in andermatt en gaat met de bus terug? Zilver gaat dan nog over de Susten, die vaak mentaal wel zwaar is omdat het de laatse serieuze col is en je de hele klim voor je ziet liggen met pas op het einde een aantal bochten. Of je kunt in Andermat nog de Oberalp opfietsen richting het oosten, die is wat korter, en dan weer terug naar Andermatt en alsnog de bus pakken. Is niet opgenomen in het parcours (alleen platinum maar dan kom je van de andere kant) maar dat lijkt me geen probleem.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 24 aug 2016 17:50

"Ik wou dat ik niet nog een tandje lichter kon trappen," zei niemand die tegen een 15%-helling opreed, ooit.
Vorsprung durch Pedantik

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 24 aug 2016 18:16

"Het mag best een beetje pijn doen" zie iemand ooit

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 26 aug 2016 13:08

De 12-27 is gemonteerd. Dat gaat maar net: achteruit trappen met de ketting op de 27 lukt niet.
Maar met achteruit trappen kom je er niet. Heb een stukje scheidegg gefietst. Had niet het idee dat mijn verzet op dat stuk te zwaar was. Maar mijn hartslag was wel sky high. Kwam niet meer op gang nadat ik al 3x uitgepuft had langs de kant omdat het mij duizelde voor mijn ogen. Heb maar rechtsomkeert gedaan en terug naar het hotel.
Ben maar blij ook. Zag in de strava rit van een collega dat er een stukje 23,9% bij was. Ik had met 15% al genoeg moeite.

Nu maar hopen dat het morgen beter gaat...
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 aug 2016 13:29

Als je geen ervaring hebt en op voor jou onbekend terrein komt, kies dan voor de meest veilige optie.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 26 aug 2016 13:57

dutcharjo schreef:De 12-27 is gemonteerd. […] achteruit trappen met de ketting op de 27 lukt niet.
Dat is niet normaal. Heb je je derailleur wel netjes afgesteld? Wat gebeurt er dan als je achteruit trapt?

Je hebt gelijk at je er met achteruit trappen niet komt, maar voor je het weet doe je het tóch. Een keer. Al is het maar héél even. En als dan je hele aandrijflijn in de soep loopt, ben je behoorlijk in de app gelogeerd, hoor.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 aug 2016 17:10

De eenvoudigste manier om een lichter verzet te creëren met deze triple is het 30t binnenblad vervangen door 26t ot 28t. TA Zélito. Math Salden heeft ze. Die kun je ook gewoon laten zitten. Bij bepaalde Shimano groepen gaat dat niet, vanwege de shimano-eigen boutcirkel van 92mm. Zie de link hieronder voor de details.

Plaats reactie