Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets kopen (budget max. 700)

pheijms
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2016 15:32

pheijms 23 aug 2016 15:52

Hallo forumleden,

Voor woon-werk verkeer ben ik op zoek naar een racefiets. de afstand is ongeveer 25 km enkele reis, ik ben van plan ongeveer 1-2x per week te gaan fietsen. Momenteel fiets ik op een gewone gazelle fiets 1x per week, dat doe ik nu bijna een jaar, om te kijken of het fietsen me bevalt. Omdat het goed bevalt wil ik een racefiets gaan kopen. Ik zie alleen de bomen door het Bos niet meer.

Wat zijn mijn wensen / specs / vragen:

Mijn lengte: 1.76 (gewicht 72 kg)
Aantal km per jaar: Ik schat tussen de 2000 - 3000 km per jaar
Doel: Hoofdzakelijk woon/werk verkeer, zo nu en dan recreatief met vrienden die ook een racefiets hebben. Hoofdzakelijk vlak
Budget: Max. 700 euro
Eis: via een zaak die ingeschreven staat bij kamer van koophandel i.v.m. fietsenplan werk
Overige opmerking: Ik fiets ook op MTB, heb al een helm, fietskleding, klikpedalen en alle andere spullen

Vraag 1: zijn MTB schoenen ook op racefiets te gebruiken?
Vraag 2: kan ik het beste een nieuwe fiets kopen of een tweedehandsfiets?
Vraag 3: wat zouden jullie mij aanraden gezien mijn wensen, specs en budget?
Vraag 4: Omdat het o.a. woon werk/werk verkeer betreft wil ik schone kleding meenemen (handdoeken etc. zijn op het werk). Is een rugzak dan het handigste of kun je het beste een alternatief voor pakkendrager op racefiets monteren?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Groet,
Pieter

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 aug 2016 16:22

1. MTB op racefiets kan.
2 & 3. Gezien de fietsenplan-eis moet je dus beginnen met het kiezen van één of een paar fietsenwinkels. Laat je aldaar adviseren. Het is een mindere aanpak maar het is niet anders. Let er vooral op dat je ruim bemeten vorken hebt zodat je spatborden en dikkere banden kunt monteren. Met dit budget wordt het lastig shoppen in fietsenwinkels.
4. Probeer het eerst met een rugzak. Als het niet bevalt kan je altijd nog geld uitgeven.

Bovenal: ik zou me eerst wat meer verdiepen of me overleveren aan de fietsenboer en hopen dat je slaagt...

Gebruikersavatar
Bamboo
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 apr 2015 11:25

Gebruikersavatar Bamboo 23 aug 2016 16:28

Vraag 1: Ja, zet er dan SPD pedalen op, geen SPD-SL(dat zijn de 'race-klikkers')
Vraag 2: Met een 2e handse weet je nooit precies wat er mee gedaan is (valpartijen, schade etc.) Vaak vind ik ook de prijs van 2e hands fietsen bij 'echte' fietsenwinkels erg hoog...
Vraag 3: Een comfortracer of hoe het ook genoemd wordt, zoiets misschien:
https://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bi ... ifications
Vraag 4: Als je 1 of 2 dagen per week op de fiets wil gaan, kun je op de andere dagen, als je met de auto gaat, wat kleren meenemen en op je werk leggen. Een rugzak vind ik het makkelijkst. Het is aan te raden de fiets zo clean mogelijk te houden.
Giant TCR1
Raleigh Demarrage

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 23 aug 2016 21:04

Ik lees regelmatig prima reviews van de fietsen van Decathlon. Heb overigens geen idee of zij meedoen met fietsplan.
(Ik dacht zelf eigenlijk dat dat was afgeschaft)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 aug 2016 21:13

koos1978 schreef:Ik lees regelmatig prima reviews van de fietsen van Decathlon. Heb overigens geen idee of zij meedoen met fietsplan.
(Ik dacht zelf eigenlijk dat dat was afgeschaft)
Het fietsplan bestaat toch uberhaupt niet meer? Werkgevers die hier aan mee doen stellen doorgaans gewoon een bedrag beschikbaar wat je 'vrij' mag besteden. Zelf een FM, merk en (type) fiets uitzoeken dus lijkt me.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 aug 2016 22:43

het 'fietsplan' heeft nooit bestaan, dat is wat de commerciele uitbaters er van hebben gemaakt :twisted:

hier tussen de regels door te lezen hoe het nu werkt in de werkkostenregeling:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... enregeling

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 22:50

koos1978 schreef:Ik lees regelmatig prima reviews van de fietsen van Decathlon. Heb overigens geen idee of zij meedoen met fietsplan.
(Ik dacht zelf eigenlijk dat dat was afgeschaft)
Zo'n Triban 520 lijkt mij perfect. Ruimte voor spatborden en montagepunten voor een dragertje en ruim binnen het budget.
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 aug 2016 23:16

en in ieder geval genoeg spaken :winkthumb:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 aug 2016 00:15

koos1978 schreef:Ik lees regelmatig prima reviews van de fietsen van Decathlon. Heb overigens geen idee of zij meedoen met fietsplan.
Als het even kanf VER weg blijven van alles wat naar NFP ruikt!
Gewoon fiets kopen en bonnetje bij je P&O droppen.
(Ik dacht zelf eigenlijk dat dat was afgeschaft)
'Fietsenplan' bestaat niet meer, maar er bestaat wel een 'werkkostenregeling' en werkgevers* kunnen ervoor kiezen om daarbinnen een fietsregeling aan te bieden.
Even aan je werkgever vragen dus.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pheijms
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2016 15:32

pheijms 24 aug 2016 19:11

Bedankt voor de reacties!

Bij ons werken we nog wel met een fietsenplan. Ik werk in ziekenhuis Den Bosch.
Voorwaarden zijn dat je 50% van de tijd de fiets gebruikt voor woon/werk verkeer (of deel daarvan). Daarnaast moet de zaak een kamer van koophandelnummer hebben. Dus alle officiële winkels is prima.

Ik ga dan denk ik toch voor een nieuwe fiets! Welke twijfel ik nog aan. Daar ga ik verder op oriënteren. Als iemand goede tips heeft voor budget, dan hoor ik het graag.

Groet,
Pieter

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 aug 2016 19:25

Dan loopt jullie administratie dus achter ;-)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 24 aug 2016 20:06

De Triban die Ernie aanraadde is je fiets.

Plaats reactie