Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie in de buurt van Cols én leuke omgeving voor gezin?

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 03 aug 2016 21:04

Volgend jaar willen we met onze 2 kinderen van 1,5 en 3,5 op vakantie naar een gebied waar ik colletjes kan bedwingen maar waar de rest van het gezin ook genoeg vertier heeft. Dit betekent: naast een leuke camping (zwembad/speeltuintje) ook een gezellig plaatsje in de buurt.
In eerste instantie viel het oog op de omgeving van de Alpe d'Huez, camping Belledonne, maar nu we hier goed in de omgeving kijken lijkt alleen Grenoble een uitvalsbasis buiten de camping en de rest is vrij troosteloos.

Kortom: graag tips voor een beter alternatief waar ik een bekend colletje kan rijden en we met het gezin een leuke campingvakantie kunnen hebben. Er is hier vast iemand die dit ook bij de hand heeft gehad?!

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 03 aug 2016 21:30

Er zijn waanzinnig veel mogelijkheden...om het maar even tot Frankrijk te beperken: Embrun/Savine le Lac (prachtig meer, veel cols, ook weer), Meer van Annecy (ietsje minder weerzeker), omgeving Perpignan etc. Als je wat specifieker bent over de gezinswensen kan ik je wellicht wat specifieker helpen....
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 aug 2016 21:39

jvdr schreef:In eerste instantie viel het oog op de omgeving van de Alpe d'Huez, camping Belledonne, maar nu we hier goed in de omgeving kijken lijkt alleen Grenoble een uitvalsbasis buiten de camping en de rest is vrij troosteloos.!
leg uit? Je hebt kinderen in de peuterleeftijd. Het pierenbadje en de zandbak zijn de begrenzingen van jullie actieradius. De Franse supermarkt is al een weergaloos uitje
Wat zoek je nog meer en wat is er troosteloos aan de omgeving Bourg d'Oisans?

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 03 aug 2016 21:42

Dankjewel Rico.
Al die mogelijkheden is precies hetgeen wat het lastig maakt . Alle (grotere) campings zijn geschikt voor kinderen en overal kan je in principe mooi fietsen....
Qua fietsen wil ik als recreatieve fietser in ieder geval een 'bekende' col fietsen. Maar de buiten categorie is zeker nog een maatje te groot. Boven de bovengrens uitkomen lijkt me wel indrukwekkend..
Wat specifieker voor gezin: mijn vrouw wil vanaf de camping binnen een kwartiertje in een dorpje met terrasjes kunnen zijn / ijsje eten....soort boulevard. Hoeft niet massaal maar wel levendig.
Een meertje met ondiep 'veilig' peutergedeelte in de directe omgeving is ook fijn om niet altijd bij het zwembad te hoeven liggen. Maar dat is zeker geen harde eis...
Dus vrij (te) breed, maar is dit duidelijker om het wat beter te plaatsen?

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 03 aug 2016 21:46

Nee_Nee schreef:
jvdr schreef:In eerste instantie viel het oog op de omgeving van de Alpe d'Huez, camping Belledonne, maar nu we hier goed in de omgeving kijken lijkt alleen Grenoble een uitvalsbasis buiten de camping en de rest is vrij troosteloos.!
leg uit? Je hebt kinderen in de peuterleeftijd. Het pierenbadje en de zandbak zijn de begrenzingen van jullie actieradius. De Franse supermarkt is al een weergaloos uitje
Wat zoek je nog meer en wat is er troosteloos aan de omgeving Bourg d'Oisans?
Je hebt een goed punt, zo zat ik er eerst ook in, maar zoals in eerdere reactie is de afwezigheid (voor zover ik dat nu kan zien) van een gezellig plaatsje het grootste twijfelpunt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2016 21:56

Barcelonnette is een voorbeeld van een gezellig plaatsje in de bergen, buiten het hoogseizoen is het wel vrij rustig.. Echter denk ik dat je je eisen qua cols van naam wel een beetje bij moet stellen als het geen cols van buiten categorie mogen zijn. Geeft direct wel veel meer mogelijkheden.

Wel cols van naam (maar niet allemaal buiten categorie) met gezellige plaatsjes dan kom ik uit bij de Dolomieten in Italië. Nadeel is alleen dat 't dal al erg hoog is waardoor kamperen niet altijd ideaal is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 03 aug 2016 21:58

Amies soleil ecrin du lac, in Chorges. Eenvoudige mobilhome (ideaal met kleintjes) superuitzicht (want s avonds ligt het gepeupel in bed en zit je voor je huisje) supermooi weer, bootje varen op het meer, Embrun om de hoek (gezellig plaatsje), Gap om de hoek, eindeloze keuze uit prachtcols (mijn vrouw reed 2 uurtjes later achter me aan met de auto met de kinderen, die vonden het geweldig om op de hoge berg te stampen, daar zou ie dan platter van worden..... samen taartje eten op de top en wedstrijdje wie het eerst beneden is: papa met de fiets of mama met de auto)
De voldoening duurt langer dan de pijn...

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 04 aug 2016 09:29

Gezellige kleine stadjes met bergen vlakbij:
Briançon, Merano, Bormio, Vaison-la-Romaine, Annecy,... Keus genoeg, zou ik denken!
Van campings weet ik niets, maar op al die plekken zal er vast wel eentje te vinden zijn.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 aug 2016 09:51

jvdr schreef:Volgend jaar willen we met onze 2 kinderen van 1,5 en 3,5 op vakantie naar een gebied waar ik colletjes kan bedwingen maar waar de rest van het gezin ook genoeg vertier heeft. !
Ik zie vooral wensen van fietsers langskomen.

Kleine kinderen en moeders? Zorg dan voor een super camping. Liefst 5 sterren. Daar is alles (incl een dokter)

Noord Spanje (alles tot net onder Barcelona is prima aan te rijden) met veel mooie rustige cols die ook nog eens wat anders zijn dan de uitgemelkte rijtjes.
Spanje is ook nog serieus goedkoper.

Met de komende Vuelta voor de buis wat inspiratie opdoen :winkthumb:

dicksol
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:10

dicksol 04 aug 2016 10:49

Zelf goede ervaring met het meer Iseo. Iseo leuk plaatje om eventjes te bezoeken, op loopafstand van Camping del Sole. Berscia,Bergamo en Milaan binnen een uur rijden met de auto. Om de hoek zijn genoeg beklimmingen te vinden die ook in de Giro zijn beklommen. Uurtje met de auto kom je bij de voet van de Gavia en de Mortirolo als je alsnog voor de buitencategorie wilt gaan. Ander alternatief is het meer van Levico. Camping Lago Levico. Wel zwaardere beklimingen om de hoek. Nadeel is dat het naar het dorp lopen wat omhoog gaat en dat het strand grind is. Leuke plaatsjes in de buurt zijn Trento en Vicenza.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 04 aug 2016 11:00

Omgeving van lac 'd Annecy , zeker aan westkant veel mooie niet te grote campings soms met eigen strandje aan het meer. en leuke plaatsjes, met Annecy zelf als mooiste plaatsje van allemaal.
Ach, ik zeg ook maar wat

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 aug 2016 15:00

dicksol schreef:Zelf goede ervaring met het meer Iseo. Iseo leuk plaatje om eventjes te bezoeken, op loopafstand van Camping del Sole. Berscia,Bergamo en Milaan binnen een uur rijden met de auto. Om de hoek zijn genoeg beklimmingen te vinden die ook in de Giro zijn beklommen. Uurtje met de auto kom je bij de voet van de Gavia en de Mortirolo als je alsnog voor de buitencategorie wilt gaan. Ander alternatief is het meer van Levico. Camping Lago Levico. Wel zwaardere beklimingen om de hoek. Nadeel is dat het naar het dorp lopen wat omhoog gaat en dat het strand grind is. Leuke plaatsjes in de buurt zijn Trento en Vicenza.
Of een van de meren daar in de buurt. Grote: Garda, Maggiore, Lugano, Como of kleine: Iseo, Idro, Ledro. In Italia is men wat meer op flaneren ingesteld dan in Frankrijk.

Plaats reactie