Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 14 jul 2016 18:02

Ik stoor me dus aan de kabels die tegen het balhoofd aan komen.
Maar blijkbaar is dat normaal.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jul 2016 18:13

Euh, hoe wilde je dat dan oplossen?

Lasnaden mooier wegwerken kan, worden ze of zwakker van (materiaal weghalen), óf zwaarder (dichtplamuren ). Beide is ongewenst lijkt me.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Bartholomaus
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 jun 2016 14:48
Locatie: Den Haag

Gebruikersavatar Bartholomaus 14 jul 2016 18:37

53x11 schreef:Euh, hoe wilde je dat dan oplossen?

Lasnaden mooier wegwerken kan, worden ze of zwakker van (materiaal weghalen), óf zwaarder (dichtplamuren ). Beide is ongewenst lijkt me.
Trek doet het bijvoorbeeld beter op de ALR: Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jul 2016 18:49

Beter?
Het is blijkbaar een bewuste keuze om de lasnaden op deze manier in het zicht te brengen.
Het is imho een kwestie van smaak, beter of slechter heeft er weinig mee van doen.

Gebruikersavatar
Bartholomaus
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 jun 2016 14:48
Locatie: Den Haag

Gebruikersavatar Bartholomaus 14 jul 2016 19:27

NicoNB schreef:Beter?
Het is blijkbaar een bewuste keuze om de lasnaden op deze manier in het zicht te brengen.
Het is imho een kwestie van smaak, beter of slechter heeft er weinig mee van doen.
Waar baseer je dit op dan? Ik denk dat elke fabrikant bij gelijke kosten/kwaliteit/performance ervoor kiest om lasnaden weg te werken, Cannondale adverteert ook met 'gladde lasnaden' namelijk. Maar goed, allemaal speculatie. Ongeacht of de fabrikant het bedoeld heeft of niet, voor ons blijft het een kwestie van smaak idd :D

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 jul 2016 20:44

Ziet er in ieder geval niet uit, een "top"frame met die lasnaden!
Louter uit kostenbesparing worden die lasnaden niet weggewerkt, dat doen andere merken zoals Trek en Koga aanmerkelijk beter.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jul 2016 20:56

Om te beginnen zijn de lasnaden van de CAAD wel degelijk bewerkt, anders zou je namelijk allemaal dubbeltjes op hun zij zien. Dus er is wel degelijk iets gedaan aan afwerking.
Dat niet alles vlak geschuurd is, is een bewuste keuze. Kan een technische achtergrond hebben, meer materiaal kan de las sterker maken (ook te sterk met kans op breuk). Aan de andere kant, als je toch een vlakke las wil hebben betekent het dat je het werkstuk dusdanig voorbewerkt dat je de lasnaad vult in plats van een las op het materiaal legt.

Kan dus ook een esthetische achtergrond hebben (dat is wat ik op dit moment denk) en heeft men er bewust voor gekozen om de lasnaden niet geheel weg te schuren/slijpen.

Vwb de kosten, Cannondale heeft er uiteindelijk ook voor gekozen om zijn frames niet langer in de VS maar net als alle andere merken in Azië te fabriceren.
De kosten voor productievoor Cannondale zijn gelijk aan die van de concullega's.
Aangezien het uurluun daar in vergelijking met het westen behoorlijk laag is denk ik niet dat dit een kostenoverweging is geweest maar een bewuste esthetische dan wel technische keuze.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 14 jul 2016 21:54

Een robotlas heeft dacht ik niet per se die "omgevallen dubbeltjes"

Edit ; of niet zo nadrukkelijk iig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jul 2016 22:19

Een robotlas?

Alu lassen is een vak apart sowieso dunwandig materiaal zoals dat gebruikt wordt voor fietsframes.
Wat er aan robotlasser gebruikt wordt is volgens mij tot nu toe alleen maar volgens mig/mag.
Dit soort frames last je volgens het TIG procede.

Los van welk proces je gebruikt zul je in de lasrups altijd het effect zien van het stollen van het smeltbad.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 15 jul 2016 06:27

Ah ok, dacht dat zoiets bij fietsframes geautomatiseerd zou zijn...

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 15 jul 2016 08:08

NicoNB schreef:Een robotlas?

Alu lassen is een vak apart sowieso dunwandig materiaal zoals dat gebruikt wordt voor fietsframes.
Wat er aan robotlasser gebruikt wordt is volgens mij tot nu toe alleen maar volgens mig/mag.
Dit soort frames last je volgens het TIG procede.

Los van welk proces je gebruikt zul je in de lasrups altijd het effect zien van het stollen van het smeltbad.
Eeuh, ik denk dat de technische mogelijkheden m.b.t. het gerobotiseerd lassen van dunwandig aluminium verder zijn dan dat jij denkt.
Alhoewel ik wel denk dat de frames in Azië nog wel met het handje worden gedaan.
zie: http://www.tweewieler.nl/algemeen/nieuw ... s-10123773
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 jul 2016 10:42

Dank voor de link.

Het komt er langzaam aan dus alleen of deze manier van lassen ook met dunwandige aluframes gaat van Cannondale,
Wel leuk om te zien dat wat al enkele jaren voorspeld wordt, dat robotisering werk van Azie naar Europa gaat verplaatsen, ook daadwerkelijk gebeurt.
Gaan we nog veel meer van zien.

Dus iemand die moeilijk aan werk kan komen, verdiep je in robotisering, daar is binnenkort goed geld in te verdienen.

Plaats reactie