Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is 'betaalbaar' anno 2016?

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 04 jun 2016 09:42

Hoewel ik geen huisvrouw ben, neem ik toch de vrijheid om te reageren. Ik ben van mening dat iedereen voor zichzelf uit moet maken wat duur of niet duur is. Bij mij maakt het nogal uit wanneer je mij die vraag stelt. Ben ik op mijn werk en vraagt een beginnend fietser mij wat een goede nieuwe fiets maximaal mag kosten, dan krijgt hij als rationeel antwoord: € 1.000 tot € 1.200. Sta ik bij mijn fietsenmaker en kijk ik daar goed rond, dan ben ik (onder invloed van mijn opkomende hebzucht) opeens bereid een stuk meer te betalen. Op dat moment is voor mij een racefiets van € 2.500 tot € 3.000 onbewust de norm. Vreemd en irrationeel eigenlijk, want ik weet dat met het stijgen van de prijs het fietsplezier niet in gelijke mate oploopt. Zo heb ik 7 jaar woon-werk gedaan met een Rose fiets van € 1.100 en dat was een probleemloze fiets. En toch hangen er in mijn schuur drie fietsen die mij allemaal tussen € 2.500 en € 3.500 hebben gekost.

Ik denk dat marketing ook een grote rol speelt. Vaak krijg je te horen dat Ultegra duurzamer is dan 105 en Campagnolo duurzamer dan Shimano. Mijn ervaring als gebruiker van zowel Shimano (105, Ultegra 6600 en Ultegra 6800) als Campagnolo (Centaur en Chorus) is dat dergelijke claims maar gedeeltelijk opgaan. Wat wel een feit is: hoe duurder de groep, des te duurder de vervangingsonderdelen. Iets waar je terdege rekening mee moet houden als je een beetje leuk wil blijven fietsen, zonder dat je partner argwaan krijgt en je je kinderen af moet knijpen.

Op het gebied van wielen ben ik inmiddels wel al wat verstandiger geworden. Bij mijn laatste aanschaf van een nieuwe fiets heb ik de wielen bewust niet opgewaardeerd. Een winst van 100 tot 200 gram bleek zoveel extra te kosten (€ 500 tot € 750) dat ik dat niet voor mezelf kon verantwoorden (hierbij moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat mijn vrouw bij de aanschaf aanwezig was). Maar even zonder gekheid: als ik 's morgens in de spiegel kijk, dan is er meer gewichtswinst te behalen in mijn voloptueuze lichaam.... :(
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 04 jun 2016 10:54

marcelb schreef:Maar even zonder gekheid: als ik 's morgens in de spiegel kijk, dan is er meer gewichtswinst te behalen in mijn voloptueuze lichaam.... :(
Wat jij nodig hebt is een betere fiets om dat vet eraf te trainen :lol:


Verzonden vanuit een bloemetjesduster with sherry

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 04 jun 2016 12:16

Haha!

Vroeg mezelf ook al af. Als ik zo een duur aero shirt neem. En ik ga dan een stukske toeren in de windtunnel, wat blijft er dan nog over van de resultaten?

:-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jun 2016 12:17

De Jager schreef:Dit is een forum over fietsen. Als ik op zoek ben naar dom geneuzel zoals in dit topic, ga ik wel de Libelle lezen of Kassa kijken.
Leuk topic: welke dure-fietsen-bezitter voelt zich verheven boven elke andere goedkopere fiets? :dislike:
Liever beetje meer empathisch vermogen dan een dure fiets zou ik zeggen :?
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jun 2016 13:04

Een echte kerel (De Jager?) vindt dus blijkbaar niks te duur en stopt pas met zijn geld over de balk smijten tot zijn vrouw de duimschroeven aandraait en hem weer tot de orde roept :? .:twisted:.

Als je nu een discussie over de kleur van andermans zadel en het stuurlint of de grootte van zijn zadeltas als huisvrouwengeneuzel beschouwd zou ik daar nog in kunnen komen. Dit is gewoon een leuke discussie voor iedereen die over zijn eigen geld beslist.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 04 jun 2016 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 04 jun 2016 13:08

Ik rijd bewust goedkoop, en haal daar zelfs een soort van trots uit. Het gaat mij om de beleving, en technische perfectie van het materiaal is niet zo relevant. Als het maar werkt en veilig is.

Don't race what you can"t replace.
Als ik m'n ouwe barrel in de prak rijdt heb ik een dag later een andere, en fiets met net zoveel plezier verder.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jun 2016 13:15

En ik denk dat je daar een mooie grens trek tussen wat betaalbaar is en wat niet. Als je weer opnieuw moet gaan sparen voor een nieuwe fiets is hij dus niet betaalbaar. Het blijft dan natuurlijk wel inkomensafhankelijk.
Campagnolo Ultra Dork

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 04 jun 2016 13:19

Heb zelf een goedkope bulls met sora.
Bevalt eigenlijk niet eens zo slecht, houdt iedereen aardig bij en weet ook niet beter (!)
Is ook de snelste fiets hier, in de winter gebruik ik m'n strandfiets hoofdzakelijk op de weg (prettiger met slecht weer)
Jammer genoeg zijn de wielen wel echt te slecht, blijft gewoon niet heel.

Voor in de Ardennen schiet zo'n fiets wel meer tekort imho.
Voornamelijk gewicht, maar banden en wielen niet denderend, en de remmen voelen duidelijk minder.
Wil ook wat anders, maar mijn wensen zitten allemaal in een fiets van 1500 euro.
En die wegen dan ook rond de 8 kilo.

Voor 400 heb je dus troep, waar je toch al best goed een tijdje mee vort kunt.
Voor 1500 heb je al echt iets moois.
Zelf niks te klagen over de sora 3x8.

Voor 500 a 750 zie ik ook genoeg leuke 2dehands.

Mtb's is dan wel weer een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jun 2016 13:35

Sora weegt echt niet wereldschokkend veel meer dan 105, dan moet je al aardig afgetraind zijn om dat te merken. Remmen of alleen de remblokjes zijn voor een paar euro te vervangen. Nu is 8 speed Sora inderdaad niet alles hoor maar 3500 is al veel beter en binnenkort is de volgende versie (R3000) alweer op de markt:
Afbeelding
Zowel qua looks als functionaliteit zeer goed, zeker voor de mensen die een triple willen. compact met 9 speed vindt ik dan weer een beetje te beperkt. Betaalbaar fietsen op een nieuwe fiets wordt steeds leuker.
Campagnolo Ultra Dork

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 04 jun 2016 13:49

Betaalbaar is een waardeloos begrip en zou niet gebruikt moeten worden. Want het is volstrekt persoonlijk. En de prijs van een fiets is ook volstrekt oninteressant, want elke fiets met Sora is ready to race, en niemand kijkt je raar aan als je je met een tweedehands fiets met goedkope afmontage in het peloton mengt. Het gaat om of je dat soignee doet, dus een proper frame en wielen, een schone goedlopende drivetrain, kleding die goed past en als het even meezit geschoren poten. Echt, niemand kijkt naar de prijs van een fiets, wel naar hoe die, en z'n berijder, erbij staat.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jun 2016 13:59

Dat iets persoonlijk is wil toch niet zeggen dat het een waardeloos begrip is? Ik zie het verband in ieder geval niet.
Ik meng me trouwens helemaal niet in een peloton en heb schijt aan wat soignee is maar dat is ook weer persoonlijk en een andere discussie.
Campagnolo Ultra Dork

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 04 jun 2016 14:10

Ik vind het wel een waardeloos begrip want je kunt alleen zeggen: deze fiets is voor mij betaalbaar, of voor mij onbetaalbaar. En ik heb nog nooit gezien dat iemand daar iemand anders op aankijkt.

En wat ik bedoel met soignee is niet of je je baard op de juist manier getrimd hebt, maar als je kijkt waar een fietser in een groep op wordt aangekeken is dat een vieze slecht onderhouden fiets, of bijvoorbeeld een broek waarbij iemand anders naar je bilspleet zit te staren. Dat zijn volgens mij in de sociale interactie belangrijkere zaken dan de prijs van de fiets.

Plaats reactie