Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

FM Den Haag...Waarheen?

draadezel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2016 00:08

draadezel 18 mei 2016 10:54

Goedemorgen allen,

Om te beginnen ben ik nieuw hier op het forum en heb ik bovendien nog nooit op een racefiets gezeten.
Fietsen (vooral hard) heb ik altijd al leuk gevonden en ik denk er al 2 jaar over na om te beginnen met wielrennen, maar nu begint het echt te kriebelen.

Omdat ik dus een totaal leek (geen sleutelaar) ben omtrent (race)fietsen en ik de forum-leden hier niet onnodig wil vermoeien met vragen waarop het antwoord vermoedelijk zal zijn: "als je geen verstand hebt van fietsen, zoek dan een betrouwbare FM bij jou in de buurt", zou ik graag tips krijgen voor FM's in Den Haag (en/of Scheveningen) die echt kundig en behulpzaam zijn en je niet maar proberen iets aan te smeren.

Ter verduidelijking:
Ik las hier op het forum dat velen erg te spreken zijn over Tom Schouten in Scheveningen...dus ging ik daar begin vorige week langs. Ik legde uit dat ik nieuw was en advies nodig heb. Men heeft mijn binnenbeenlengte gemeten en verder alleen gezegd dat ik moet kiezen hoeveel geld ik uit wil leggen voor de afmontage, zonder al te veel uitleg over wat nou de verschillen zijn en waarom het een en ander beter of slechter zou zijn voor mij. Volgens de verkoper was alles een kwestie van prijs en slechte fietsen zijn er volgens hem niet meer. Ook mijn vraag of de standaard wielen volstaan met mijn 90-100 kg + 181cm werd afgedaan met: "de wielen van alle fietsen gaan tot 120 kg, dus geen reden tot zorg". Klopt dat?

Bovendien wil ik wel eens weten hoe het is om op een racefiets te rijden (stel ik vind het toch niets, dan zit ik straks met een nieuwe fiets die nauwelijks meer iets waard is) maar helaas werd mij bij Tom Schouten verteld dat een proefrit niet mogelijk is (op geen enkele fiets), maar dat er eind vorige week wel een tweedehandsfiets binnen zou komen, waar ik wellicht een keer op zou mogen rijden voor de beleving. Helaas nog steeds niets gehoord. Is het niet kunnen maken van een proefrit op een specifieke of een willekeurige andere fiets gangbaar?

Begrijp me niet verkeerd. Het is niet mijn intentie om Tom Schouten hier af te kraken. Ik zou alleen willen weten of bovengenoemde gang van zake normaal is als je gaat kijken bij een, volgens velen hier, goede FM die bekend staat voor uitstekende service en advies.
Moet ik elders op hetzelfde rekenen?

Oh ja en het is ook niet zo dat ik voor €500 klaar moet zijn. Wel heb ik een maximum van €2.000 gesteld, maar als ik het forum zo doorlees, moet daar wel iets moois met 105 of misschien zelfs ultegra voor te vinden zijn.

Welke FM raden jullie mij aan? Liefst zo dichtbij mogelijk (ik woon in Scheveningen/Den Haag)

Bij voorbaat reuze bedankt voor eventuele reacties!

Mvg,

draadezel

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 mei 2016 10:58

Tom Schouten lijkt voor jou niet het goede adres.
Kan je geen fiets lenen voor de "beleving", dat vraagt toch meer als een paar 100 meter....
Btw , als ik fietsenhandelaar zou zijn, zou ik er niet erg happig op zijn mensen uren op fietsen te laten rijden met het risico dat er daarna niks wordt gekocht.
Het beste is IMO nog altijd een 2e handsje en daarmee ervaring opdoen.
De financiele consequenties zijn beperkt als het niet leuk wordt bevonden (te vermoeiend) of de fiets niet goed past.
Laatst gewijzigd door Keezx op 18 mei 2016 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

draadezel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2016 00:08

draadezel 18 mei 2016 11:02

Keezx schreef:Tom Schouten lijkt voor jou niet het goede adres.
Kan je geen fiets lenen voor de "beleving", dat vraagt toch meer als een paar 100 meter....
Dank voor je reactie. Zou je je misschien nader toe willen lichten en heb je tips waar ik wél zou kunnen slagen?

Ik begrijp dat fietsenmakers daar niet happig op zijn. Maar goed. andersom werkt het net zo, of vergis ik me? De inschatting of iemand serieus is over het kopen van een fiets blijft risico van het vak. In een auto kan ik toch ook een proefrit maken?! of is dat een slechte vergelijking?
Laatst gewijzigd door draadezel op 18 mei 2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 mei 2016 11:07

Ik ken geen adressen, daarvoor krijg je misschien nog wel wat suggesties, alleen niet van mij...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 18 mei 2016 11:11

Ik denk dat Keezx bedoelt of je geen fiets kunt lenen van een kennis oid? Want de gedachtegang van Schouten begrijp ik dan ook wel weer inderdaad. Alleen op en neer door de straat heeft niet veel zin. En uren een fiets uitlenen zou ik ook niet snel doen.
Vwb de rest van het "advies", dat lijkt inderdaad wat kort door de bocht. Heus niet alle wielen zijn bestand tegen berijders van ca 120 kg. Misschien is de betreffende verkoper getroffen op een slecht moment..?

In Voorburg zit verder nog Van Herwerden, dat zijn mensen met verstand van zaken.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 18 mei 2016 11:22

Ik heb in de buurt aardig wat fm gehad, waaronder ook herwerden maar Van Scheindel in sgravenzande steekt er toch wel boven uit qua verstand van zaken en qualiteit van de reparaties.

Toen ik er vorige week was hadden ze erg leuke fietsen voor jou budget staan.
Specialized Diverge Axs

en_voyage
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 10:49

en_voyage 18 mei 2016 13:03

Hoi Draadezel,

Beginnen is altijd lastig, zeker als je nog niet weet of het gaat bevallen of niet. En al die keuzes en dilemma's... wel/niet tweedehands, welke groep enzovoorts... genoeg voer om je helemaal suf te denken.

Je hebt een behoorlijk budget ter beschikking. Dat is fijn, want je kunt flink wat stukslaan aan een nieuwe fiets, maar tegelijk is het een hoop geld om 'iets uit te proberen'. Zeker als je nog nooit op een racefiets hebt gezeten. Waarom koop je niet een goedkopere instapper, die je na een jaar inruilt als je smaak te pakken hebt gekregen? Mocht het niet bevallen, dan kun je de fiets alsnog verkopen en blijft het verlies beperkt.

Als beginner kun je heus prima uit de voeten met groepen als Shimano Claris, Sora of Tiagra. Als starter heb je echt geen Ultegra nodig, laat je op dat punt niks wijsmaken. Het verschil tussen 8, 9 of 10 versnellingen valt in de praktijk mee. Hoe lager het aantal kransjes op het achterwiel, hoe groter de overgangen tussen de versnellingen zullen zijn. Daar wen je echter snel aan, zeker als je geen referentiekader hebt als starter.

Dat je ondersteuning van een fietsenmaker wenst, kan ik wel begrijpen. Je wilt gewoon een fiets die goed past, en assistentie bij het afstellen van diverse dingen zodat je de best mogelijke zitpositie krijgt. Je vergelijking van een proefrit als met auto's gaat echter niet op, omdat een fiets in verschillende maten komt. Een Golf, Astra of 3-serie komt maar in één maat. De FM moet jouw maat voor een proefrit maar net hebben staan, en sommigen zijn nou eenmaal huiverig.

Zelf ben ik begonnen met een Trek 1.1 uit 2013, met Shimano 2300. Mijn start was wel vergelijkbaar met de jouwe. Ik fiets nog steeds op die Trek. Wel heb ik na drie jaar de groep vervangen door Tiagra. Na flink wat kilometers bleek de aandrijving versleten, en een upgrade kostte weinig meer dan vervanging door nieuwe 2300-onderdelen. De keuze was snel gemaakt. Voor jouw beeld: ik fiets ongeveer 3500 km per jaar op de racefiets. Binnenkort komt er wel iets nieuws bij voor langere duurtochten, maar de Trek blijft als wintertrainer.

In jouw geval zou ik als beginner eens kijken naar een Trek 1.1 (Claris) of 1.2 (Sora), een Sensa Umbria Sora, een Cube Attain (Claris) of Attain Pro (Sora). Een simpele Specialized Allez kan ook. Stuk voor stuk prima fietsen om mee te starten, en over een jaar krijg je er nog wat voor als je 'm in wilt ruilen.

In de regio Den Haag loop ik zelf vaak binnen bij Tom Schouten, Bontekoe, Van Herwerden en Topbikes. Vaak moet het net een beetje klikken met een FM voor je een goed gevoel aan een gesprek over houdt. Laat je niet tegenhouden, loop regelmatig binnen en geef aan dat je serieus bent.

Succes, en als je als stadsgenoot wat wilt weten, stuur gerust PM.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 18 mei 2016 13:28

https://www.hansstruijkfietsen.nl/sport ... acefietsen

Ik vind de winkel bij Hollands Spoor altijd wel leuk om even doorheen te wandelen (geen idee hoe ze verder zijn), maar ze hebben sowieso cube, trek en koga racefietsen.

De manier van klantenbehandeling bij Tom Schouten verbaasd mij wel een beetje. Misschien een winkel voor mensen die wat meer in de materie zitten? (of de verkoper had een slechte dag?)

van Herwerden is ook een mooie winkel. (niet goedkoop, maar dat is Tom ook niet).
Laatst gewijzigd door roos69 op 18 mei 2016 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mei 2016 13:30

Koop op MP een fiets in de maat 56. Geef hier maximaal 200 euro aan uit. Sprokkel c.q. leen wat kleding bij elkaar en ga kijken of je fietsen iets vindt.

Bevalt het, ga je experimenteren met de fijnafstelling. Op die manier weet je wat precies de juiste maat voor jou is. Dan koop je een mooi raspaardje.

Voor je het weet bestaat je hele leven uit fietsen, dus pas op.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 mei 2016 13:54

feddesman schreef:Ik heb in de buurt aardig wat fm gehad, waaronder ook herwerden maar Van Scheindel in sgravenzande steekt er toch wel boven uit qua verstand van zaken en qualiteit van de reparaties.

Toen ik er vorige week was hadden ze erg leuke fietsen voor jou budget staan.
+1

Bij Van Scheindel kan je ook een fiets testen
http://www.van-scheijndel.nl/site/race/testfietsen
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Dagobert
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2016 23:31

Dagobert 18 mei 2016 14:39

Probeer Van Herwerden eens. Dagje fietsen geen probleem (Specialized en Cannondale).

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1800
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 18 mei 2016 14:39

Andere suggestie: kijk ook eens naar overjarige modellen. Zo ben ik zelf ooit begonnen (in 1992, ai ik word oud): met een budget van fl 750 om een tweedehandsje te kopen en naar buiten lopen met een paarse (!) overjarige Koga van fl 900... Apetrots was ik.

In Den Haag heb ik zowel bij Tom Schouten als Van Herwerden fietsen gekocht met prima ervaringen. Ga er niet heen voor de laagste prijs. Zo vond ik het wat overtrokken dat Van Herwerden voor het monteren van een zadelpen € 30 in rekening bracht (wilde ik na ellende niet meer zelf doen), maar was ik wel weer in mijn nopjes door een garantieafhandeling zonder enige discussie (waar men echt een stuk moeilijker had kunnen doen).
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Plaats reactie