Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn aan beide knien bij hoge cadans

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 13 mei 2016 22:58

Doe zelf regelmatig 20 minuten een cadans van 100, en daarna 20 minuten op 80.
Heel soms 20 minuten 60 (voelt erg zwaar)
Meestal trap ik met een cadans van 93, maar kan ook 30 seconden 160 doen.
Cadans gaat bij mij gelijk met de belasting omhoog, dus van 85 naar 110.

Het grappige is, dat ik met zware klimmen het verst kom met een cadans van 75.
Maar dat komt ook doordat m'n versnellingen dan op zijn.

Ik zou gewoon doen wat goed voelt, met af en toe 20 minuten een andere cadans.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 mei 2016 23:09

Heel simpel gezegd heeft elk vermogen een ideale cadans. Hoe hoger het vermogen, hoe hoger de ideale cadans en dus ook automatisch, hoe lager het vermogen, hoe lager de ideale cadans. Het is echt onzin dat wij als wielertoeristen met onze modale vermogens met de cadans van een prof proberen te trappen, dat is gewoon niet efficiënt.

Aan de andere kant, bij een verzet van 39-13 heb ik het vermoeden dat de cadans eerder te laag is en dat je de hele dag aan het harken bent. Er zit een behoorlijk gebied tussen stoempen en een koffiemolentje en het lijkt mij het verstandigste om in dat gebied te gaan fietsen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 14 mei 2016 00:37

Ben ik het mee eens, maar ik denk dat het (binnen het hele spectrum van voorkeur en fysieke aanleg voor trapstijlen) meer het relatieve vermogen is wat telt en niet het absolute vermogen.

Als een pro het rustig aan doet, hoeft hij/zij wellicht geen hoge cadans aan te nemen, maar kan het geleverde vermogen toch al aanzienlijk hoger liggen dan dat van iemand die minder getraind is. Naarmate het gevraagde vermogen (relatief dus voor de capaciteit van de persoon in kwestie) toeneemt, krijgen de individuele spiervezels per pedaalslag meer op hun bordje en dan liggen "ondervoeding" en spierbeschadiging op de loer. Gaandeweg wordt een hogere cadans dan efficiënter.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 mei 2016 10:19

Ik kan trouwens niet zien hoeveel watt ik trap. Kan wel hartslag en trapfrequentie zien.

Maar ik heb voor mij besloten zo te fietsen en te trappen dat het voor mij leuk, ontspannend en pijnvrij is.

Ik haal de sensor voor de trapfrequentie van mijn racefiets dan hoef ik me niet meer te ergeren aan mijn cadans.
Ghost Nivolet 6LC

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 14 mei 2016 11:11

Klein dingetje wat ik nog mis in deze discussie: vrouwen hebben over het algemeen meer baat bij een wat hogere trapfrequentie/licht verzet, omdat we minder kracht kunnen leveren, minder die pure power kunnen aankweken, en relatief meer op vetverbranding doen en ook daarvoor is een kleiner verzet gunstiger.

Mij lijkt zo'n probleem als dit ook een kwestie van te snel een te grote verandering willen doorvoeren, en is de weg van geleidelijkheid verstandiger.

Ik train zelf trouwens met een streeffrequentie van 100, effectief is dat meestal tussen de 90 en de 100. Ook bij tegenwind, dat is gewoon een kwestie van klein schakelen - hetzelfde verzet als in een klim, en dat kan piepklein zijn op mijn tripletje. Het houdt pas op bij windkracht 5 of meer, of althans, een duurtraining. Voor mij gaat dat heel makkelijk, maar ik fiets/train wel al 15 jaar zo. Voor mijn vermogen is dat een hoge frequentie, in een wedstrijd of klim ligt-ie lager.

Wat me ook wel baat voor die hoge trapfrequentie is spinning - dan komt-ie door het vliegwiel makkelijk nog veel hoger en zo train je souplesse.

En ook ik krijg eerdere last van mijn knieën bij een lage frequentie/zwaar verzet.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 14 mei 2016 11:13

Niet doen, gewoon niet aan ergeren, het is altijd goed om informatie wel te hebben ipv niet, je ziet zo na een tijdje patronen terug die je later kunnen helpen niet weer dezelfde fouten te maken, fouten die blessures/pijn opleveren.

Je hebt gewoon een te sterke wil voor je lichaam. Probeer beter te luisteren, kleinere stapjes bij veranderingen. Is moeilijk hoor, heb er zelf ook moeite mee.
Afbeelding

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 14 mei 2016 11:25

Heb dit draadje nu een beetje zitten lezen maar wat opvalt is dat iedereen in een uiterste gaat zitten. Sweety rijdt met een zeer lage cadans en iedereen adviseert om maar meteen een hoge cadans te gaan proberen.

Net als met het veranderen van de positie op de fiets, moet ook dit gelijkmatig gebeuren. Wat ik zou voorstellen is het volgende:

Nu fiets je 50*13 of 50*14. Probeer eerst eens 1 tandwiel lichter te gaan peddelen. Heb je een lekkere snelheid en ritme, schakel dan eens naar de 15 achter. Fiets daar een tiental minuten op en ga dan weer terug naar de zwaardere verzet. Als je denkt dat die ene tand lichter wel lekker gaat probeer hier dan eens een hele tocht op te focussen. In de praktijk zal de gemiddelde cadans een 5 tal rotaties per minuut toenemen. Vergeet niet dat dit op 65/70 rpm nu al een toename is van 7%.

Raak je na 2 weken (kilometer of 250 ofzo) gewend aan dit nieuwe fijne verzet, herhaal de procedure dan richting de 16 achter.

De natuurlijke voorkeur voor jou geeft al aan dat je van nature wat zwaarder fijn vind. Daar is absoluut niets mis mee. Wanneer je eenmaal een cadans van 80 rpm (of ergens daaromtrent) dan denk ik dat je een prima progressie hebt geboekt. Fiets je met een iets hogere cadans dan je nu doet, en wanneer dat lekker en met gemak gaat, zul je ook merken dat je frisser op de fiets blijft bij langere tochten. Succes!

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 mei 2016 11:35

@Louise vroeger op de legpress duwde ik makkelijk 140 kg weg. Heb volgens mijn man kuiten als een voetbalprof. Bouw ook heel snel spiermassa op merkte ik toen in de 90er jaren toen ik op krachttraining zat.
Kracht in de benen heb ik heel veel en ik vetzuur ook niet snel.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 mei 2016 11:41

Gerbon ik fiets meestal op 50/15 ook op mijn Gazelle sporthybride daar kun je het ook aan de cassette zien dat ik de andere tandjes achter nooit gebruik. De fietsenmaker zei dit al toen ik voor de Gazelle een nieuwe ketting ging halen. Met de Gazelle rijd ik 3 x per week de Stalberg op naar mijn werk. Maar schakelen doe ik niet nu is dit geen echte berg weet ook niet wat de Stalberg voor een stijgingspercentage had maar andere medefietsers hebben er meer moeite mee dan ik.
Ghost Nivolet 6LC

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 mei 2016 15:11

Sweety2008 schreef:@Gineau de 110 rpm zal ik misschien 2 minuten volhouden en dan is het over.
Ik weet nog toen heel in het begin fietste ik met iemand samen hij deed al jaren aan wielrennen en toen zei hij nog tegen mij waarom ik op zo'n licht verzet fiets met een hoge cadans, dit was toch alleen voor mensen die pijn in de benen hadden of zo. Daarom dacht ik pak maar het grote blad hij zou wel gelijk hebben.
En nu hoor ik overal geluiden dat het nu andersom moet. Af en toe weet ik het niet meer. De een zegt zus de andere zo. :|

Er moet niks en het hangt ook heel erg af van wat je eigenlijk aan het doen bent.
Bij rustige duurtraining is het helemaal niet van belang en ook niet schadelijk om een lage trapfrequentie te hanteren.
Eigenlijk geldt: hoe intensiever, hoe meer de trapfrequentie van belang wordt.
Doe je blokken D3 dan geen Tf van 50, maar 80-90 dat is zat, hoger is nergens voor nodig.
En ook niet altijd streven naar 1 getalletje, varieren is veel beter.
Als je lekker een stukkie gaat fietsen, hoeveel tijd daarvan rij je maximaal duurvermogen?
Heel klein deel vermoedelijk en dan kan je wat hoger gaan.
Ik ben 63 en rij vrijwel altijd een TF van 60-80, zeer zelden kom ik daarboven, ben van nature geen sneltrapper.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 mei 2016 17:29

Sweety2008 schreef: Met de Gazelle rijd ik 3 x per week de Stalberg op naar mijn werk. Maar schakelen doe ik niet nu is dit geen echte berg weet ook niet wat de Stalberg voor een stijgingspercentage had maar andere medefietsers hebben er meer moeite mee dan ik.
Gegevens

Rang: 36 (Rest van Nederland)

Zwaarte: 8 kip
Klimmen: 23 m
Steilste 300 m: 3.2%

Voet: 21 m
Top: 44 m
Gemiddelde helling: 2.4%
Nee voor dat ding zou ik ook niet hoeven schakelen. Ik denk dat de Brienenoordbrug zwaarder is, en daar zie ik ook genoeg mensen afstappen of lopen, ook met MTB's.

Een vraag; wat wil je precies bereiken met die hoge trapfrequentie, zodanig dat het je ergert dat het niet goed lukt?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 mei 2016 17:32

Jammer dat wij in Venlo niet zoiets hebben. Daar zou ik dan heel vaak trainen.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie