Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleurarm zit vast, hoe demonteren?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 mei 2016 15:43

Nooit een derailleur gedemonteerd?
Niet erg maar zit dan niet te zeiken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 04 mei 2016 18:12

Alleen maar een vraag. Je kunt toch gewoon een antwoord geven of heb je soms last van je hormonen?

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 04 mei 2016 18:57

Nou zojuist geprobeerd, resultaat is helaas dat de derailleur nu definitief kapot is...
Kon helemaal niets van een schroefje vinden dus heb ik aan de alu kleurige bout gedraaid met als gevolg dat op een gegeven moment de veer gewoon door het 'huis' heen kwam...

Wordt dus helaas een nieuwe derailleur kopen. :(

Afbeelding:
https://drive.google.com/file/d/0B8zF_w ... sp=sharing

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 04 mei 2016 19:00

Gaat deze passen? Of moet ik op mijn 2012 model precies hetzelfde model kiezen?
Aangezien bij deze staat dat die geschikt is voor bredere casettes..

http://www.futurumshop.nl/shimano-ulteg ... grey.phtml

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 04 mei 2016 20:50

Het lijkt erop dat je de kooi niet vastgehouden hebt tijdens het losdraaien van de bout.

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 04 mei 2016 23:35

Klopt idd, stom van me maarja...

Ben eens even onderdelen aan het shoppen. Is het verstandig om meteen de derailleurkabel mee te vervangen als ik de derailleur ga vervangen? En is dit te doen zonder het stuurlint en buitenkabel te vervangen?

En eigenlijk diezelfde vraag voor de remkabel (als ik dan toch bezig ben), is die ook te vervangen zonder dat het stuurlint vervangen moet worden?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 09 mei 2016 10:45

spurlie schreef: Ben eens even onderdelen aan het shoppen. Is het verstandig om meteen de derailleurkabel mee te vervangen als ik de derailleur ga vervangen? En is dit te doen zonder het stuurlint en buitenkabel te vervangen?

En eigenlijk diezelfde vraag voor de remkabel (als ik dan toch bezig ben), is die ook te vervangen zonder dat het stuurlint vervangen moet worden?
Gelijk binnenkabel meepakken is wel zo handig (tenzij deze nog erg nieuw is =<1maand). Binnenkabel kun je vervangen zonder stuurlint te verwijderen. Als je versnellingskabels onder het lint door lopen moet je het lint (tot aan de shifter) verwijderen wanneer je een nieuwe buitenkabel wilt plaatsen. Als het dus niet persé nodig is dus lekker laten zitten :) Buitenkabel kun je even controleren hoe de uiteindes eruit zien. Als de uiteindes roestig ogen, dan een centimeter afknippen als ze nog lang genoeg zijn. Anders een nieuwe buitenkabel.
Voor de remkabel geldt hetzelfde.

Plaats reactie