Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant of Cannondale?

owjeej
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2015 18:11

owjeej 15 apr 2016 10:55

Beste mensen,

Ik heb al heel wat rondgestruind door de verschillende topics, veel mooie info gevonden en m'n huiswerk gedaan, maar nu toch besloten om wat hulp in te roepen.

Ik rij nu tien maanden op een crosshybride en rij tussen de 800 en 1000 km per maand. Dit doe ik het liefst (en vooral) door Noord-Hollandse/Utrechtse Polders, met op de terugweg tegenwind.

De fiets die ik heb is daar niet voor gemaakt, en ik wil graag overstappen op een racefiets.
Ik ben 28 jaar oud, 1,81 lang en 85kg. Ik heb nog geen statische/dynamische meting laten doen.

Mijn budget is tussen de 1000 en 1500 euro.

Mijn eerste vraag is: raden jullie aan om iets verder door te sparen en een duurdere fiets te kopen? Om te voorkomen dat het 'net niet' voorkomen wordt?

Tweede vraag:
Ik heb verschillende fietsen op het oog:

Merida Scultura 400 2016
Scott Speedster 20 2016
Jan Janssen Qudra
Bulls Harrier 1 2016
Sensa Modena LTD Mix Ultegra 2016
Ghost Nivolet AL Tour 3 
Bulls Dessert Falcon 2015
Trek Domane 2.3 2016
Giant TCR Advanced 2 compact 2015
Giant Defy 1 disc 2016
Giant Defy 1 2015
Cannondale CAAD 10 2015
Cannondale CAAD 12 2016


De dik gedrukte springer er voor mij uit. De Cannondales omdat ik me heb laten vertellen dat dit het beste frame is, de JJ omdat ik die gewoon erg sexy vind en de Giant's omdat ik daar een onderbuik gevoel bij heb wat waarschijnlijk ook iets met Giant Alpecin te maken heeft. De laatste twee argument zijn dus totaal irrelevant, lijkt me.

Ik ben (en zo getuigd bovenstaande 'shortlist' ook wel) een beetje het zicht kwijt. Wat is wijsheid? Wie helpt me eruit? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door owjeej op 15 apr 2016 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 15 apr 2016 11:13

owjeej schreef:, de JJ omdat ik die gewoon erg sexy vind
duidelijk toch ? ( als je dat dan ook de meest "sexy" fiets van dat rijtje vind)
(neem aan dat verder afmontage in lijn is, en je je later laat passen onm na te gaan of je op deze JJ past ...)

Gebruikersavatar
hobbyist
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jul 2006 15:23

Gebruikersavatar hobbyist 15 apr 2016 11:58

Beste Owjeej,

Wellicht heb ik een leuke site voor je, toevallig heb ik hier mijn Giant ook gekocht, hier kan je een overjarig model kopen (waarvan vaak alleen de kleur niet van dit jaar is), voor veel minder geld.

http://fietswinkelgelderland.nl/opruimi ... kes?page=1

Succes

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2016 13:22

Toch nog iets beter je huiswerk maken. Tussen een Domane en Caad zit echt een wereld van verschil. Wil je voor comfort gaan of is snelheid het belangrijkst? Heb je korte benen, gemiddeld of lange?

Wil je in een groepje gaan fietsen of wedstrijden gaan rijden dan zou ik een model met schijfremmen links laten liggen gezien de recente ontwikkelingen.

Het nadeel van de Jan Janssen is dat hij er maar in 4 maten is. Ik verwacht dat je met jouw lengte precies tussen de M en L invalt en de M net te klein is en een L te groot.
Campagnolo Ultra Dork

owjeej
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2015 18:11

owjeej 15 apr 2016 15:12

Bedankt voor de reacties!

Ik wordt steeds wijzer. De Domane viel eigenijk al een beetje af.
Wat ik wil: ik rij vooral alleen (soms met een paar andere, maar geen wedstrijd ambitie). Ik denk dat ik comfort wel prettig vind, maar snelheid belangrijker, dus is er een tussenweg? Ik geloof zelf dat de TCR daar goed in de buurt van komt?

De Jan Janssen is vrij lastig te krijgen, ik moet ver reizen om 'm te zien en hij is het duurst. Dus dat is een puntje.
De CAAD en de Giants kan ik bekijken (CAAD's heb ik al gezien) mooie fietsen...
hobbyist schreef:Beste Owjeej,

Wellicht heb ik een leuke site voor je, toevallig heb ik hier mijn Giant ook gekocht, hier kan je een overjarig model kopen (waarvan vaak alleen de kleur niet van dit jaar is), voor veel minder geld.

http://fietswinkelgelderland.nl/opruimi ... kes?page=1

Succes
Bedankt voor de tips... de Propel is ook mooi geprijst, maar misschien net iets te oncomfortabel om op te 'starten'?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2016 15:27

Ik zou eens binnenlopen bij een Giant dealer en gaan proefrijden met een Defy en een TCR, dan weet je al een stuk meer. De TCR heeft voor 2016 trouwens een compleet nieuw frame en is afgemonteerd met een complete groepset i.p.v. een mix. Ik zou er dus ook geen probleem mee hebben om wat meer te betalen voor een recent model. Als je een beetje korting krijgt zit al op 1500 euro.

Verder zijn fietsen zo opgebouwd dat je altijd het idee hebt dat het "net niet" is en dat het misschien verstandig is om een paar honderd euro meer uit te geven voor het duurdere model. Pas als je 15000 te besteden hebt is er weinig ruimte over voor verbetering ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 apr 2016 15:56

+1 voor de cannondale caad12 of tien. respect voor de niet sloopende kaders je gaat er spontaan 2km harder van rijden.
ik weet niet hoe je op de fiets zit, ik zelf rij behoorlijk met de knieen naar binnen en zal met een caad dus met blauwe knieen thuis komen dat dan wel.

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 15 apr 2016 15:57

Heb zelf een caad10 ultegra van 2014. Ging er op zitten en weg vloog hij, km's/uur harder zonder dat ik er erg in had.

Briljante fiets. Kan hem iedereen aanraden.

Voor jou, iedereen eigenlijk, is gewoon het beste om te zoeken naar de fiets die het beste bij je lichaam past.

Als dat de Caad10 is dan zeg ik uit ervaring ook direct doen. Ontzettend goed frame. Heb er zelf wel andere wielen onder laten zetten, Fulcrum 3's maar het finetunen is aan jezelf.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Gebruikersavatar
hobbyist
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jul 2006 15:23

Gebruikersavatar hobbyist 15 apr 2016 16:45

De TCR is ook erg stijf hoor dus voor het comfort hoef je hem niet te hebben, het is een geweldig frame maar comfort, dat dan helaas weer niet naar mijn mening hoor.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2016 16:47

Laat het comfort nu net één van de verbeterpunten voor 2016 zijn...

Als je niet extra wilt betalen voor lichter en comfortabeler moet je op een alu fietsje van 800 euro met Tiagra gaan rijden. Dat is goed zat voor een wielertoerist. Maar iemand die een Caad12 overweegt is over het algemeen bereid om wat meer te betalen voor extra kwaliteit.

Volgens mij waren alle modellen tot pakweg 2500 adviesprijs t/m 2015 met een mix afgemonteerd.
Campagnolo Ultra Dork

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 15 apr 2016 22:48

Dat blauwe knieeën valt wel mee. heb de caad10 en ben zo scheef als een schaats. Tip zorg dat de plaatjes zorgen dat je met je hak richten de crank zit, trap je rechter. Doe dit wel in kleine stapjes.

+1 voor Caad10 en12 natuurlijk
Maak joe woar

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 16 apr 2016 08:08

Degene die je het beste past..... Caad heeft eerder een racegeometrie en dat moet je bewust willen
Past het dan zouden zaken als shimano 105+ hydro schijven, steekassen etc belangrijk kunnen zijn en moet je daarvoor doorsparen dan is dat maar zo

Plaats reactie