Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bloed geven en sporten

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 09 apr 2016 09:12

Ik heb wat gezocht op het forum maar kon het 123 niet vinden. Misschien is het wel een open deur intrappen, misschien ook niet... wat denken jullie hiervan.

Donderdagavond bloed gegeven en vrijdag eind van de middag gefietst. Ik ging als een natte krant, met pijn en moeite 55 km in 2 uur op de teller gekregen.

Oorzaak - gevolg?
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 apr 2016 09:21

Op zichzelf is dat heel normaal, al herken ik het zelf niet.

Ik geef zelf overigens ook al sinds mijn 18e bloed, maar dan wel altijd aan het einde van het seizoen. Degene die mijn bloed krijgt, krijgt een bereconditie :D

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 apr 2016 09:31

Zit op zo'n 100 donaties. Belangrijk is genoeg drinken vooraf en volgende dag rustig aan (dus hoogstens herstelritje en dan is 55km in 2 uur toch mooi). Vergeet niet dat je 1/2 liter bloed kwijt bent. Bloed transporteert zuurstof naar je spieren en ja dat heb je nu net nodig. Dus nee niet vreemd dat je wat minder bent.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 apr 2016 09:45

De eerste keer dat ik bloed moest geven, viel ik flauw :roll: :?

De keren daarna had ik we wat beter voorbereid. Veel drinken van te voren en een stevig ontbijt. Na bloed geven, fietste ik naar mijn werk (niet ver; 6 km). En 's avonds kon ik ook nog sporten maar dan deed ik altijd wel rustig aan.
Live fast; die young. mijn blog

i-mac

i-mac 09 apr 2016 10:10

Ik ben zelf bloedgever geweest, en heb deze vraag eens gesteld aan een aanwezige dokter van dienst. Die wist me te zeggen dat je de eerste 48 uren het best erg rustig aan doet. Het kan tot een week duren eer je lichaam weer is aangepast (lees = bloed aangemaakt). Aangezien ik ook onregelmatige uren klop, ben ik na een goeie 65 keren bloed te hebben gegeven, afgehaakt. Ik voelde dat mijn lichaam protesteerde. Ik had teveel tijd nodig om te recupereren.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 09 apr 2016 11:52

i-mac schreef: Het kan tot een week duren eer je lichaam weer is aangepast (lees = bloed aangemaakt).
Twee zelfs, heb ik begrepen (twee weken eer je HB weer op peil is). En wat jij beschrijft, Edge, is dus doodnormaal. Je moet voor de gein na bloed geven eens een trap oplopen, dan hijg je als een werkpaard. Of kijk eens op je hartslagmeter op de fiets: je hartslag vliegt werkelijk de lucht in. Zeker die eerste 24-48 uur.

Dus inderdaad: even kalm aan. Ik houd er bij het plannen van de donaties wel rekening mee: niet in intensieve periodes. Dan wachten ze maar even. Maar verder geen probleem. Niks mis met even rustig aan doen af en toe.

Louise (60 donaties)
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

twekkel
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2014 15:01

twekkel 09 apr 2016 12:34

kan zeker oorzaak - gevolg zijn.... de ene donatie had een grotere impact dan de andere keer op mij... en toen de openingstijden verder werden beperkt en ik nog beter moest gaan plannen, ben ik er mee gestopt.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 09 apr 2016 14:58

Dank voor jullie reacties. Ik had er niey echt rekening mee gehouden. Dom natuurlijk. Ik ha er in het vervolg rekening mee houden. Ik wil het bloed doneren in ieder geval niet opgeven voor het fietsen. Dan maar wat rustiger aan...het blijft toch hobby voor mij.

Oh ja, ik zit nog maar rond de 25 donaties haha. Als ik zie hoeveel jullie geheven hebben :shock:
is het fietsen aan het her-ontdekken

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 09 apr 2016 16:48

Ik ga voor de 100! Moet kunnen lukken voor ik te oud ben. Ik geef graag wat weg van m'n gezondheid, heeft een ander er ook nog wat aan. En afgezien van die paar daagjes iets rustiger doen met sporten heb ik er geen last van.

Overigens is het eerste effect, dus die eerste dag, vooral simpelweg door verminderd bloedvolume, dus dat er een halve liter minder vloeistof door je aderen stroomt. Vandaar dat het belangrijk is om dan goed te drinken.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

i-mac

i-mac 09 apr 2016 17:05

Ik ben gestopt na 65 keren, omdat de artsen telkens "moeilijk" deden omwille van mijn ijzer tekort. Ze kenden mijn dossier goed genoeg om te weten dat ik in die periode frequent aan sport deed (3 x fietsen en minstens 2 x lopen in een week). Ik nam op hun advies om de 2 dagen een ijzertablet. Maar blijkbaar was dat niet voldoende. En dus vond ik het beter voor mezelf om dan maar te stoppen als bloedgever. En eerlijk, ik voel me toch wel beter (lees : fitter, minder moe). Hoe dat zit in Nederland weet ik niet, maar per keer dat ik bloed gaf kreeg ik een dag verlof (maximum van 5 per jaar). Maar dat was niet mijn drijfveer ... Intussen is dat afgeschaft in het kader van besparingen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 09 apr 2016 17:28

Tot welke leeftijd mag je hier in Nederland bloed doneren? Ik ben nu 54 jaar oud.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060 met Tapatalk
Ghost Nivolet 6LC

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 apr 2016 18:03

Sweety2008 schreef:Tot welke leeftijd mag je hier in Nederland bloed doneren? Ik ben nu 54 jaar oud.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060 met Tapatalk
Aanmelden tot 65ste levensjaar en dan bloed geven tot 70ste levensjaar.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie