Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wei eiwit poeders

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 mar 2016 15:29

Zelfs de zwaarste fietstraining is nog altijd iets anders dan krachttraining voor bodybuilders.
Vroeger werd vooral het aanvullen van uitgeputte koolhydraatreserves aangeraden. Tegenwoordig raadt men ook aan om spierherstel te bevorderen door eveneens proteines naast koolhydraten te gebruiken.
Dus in dat opzicht is chocomelk nog zo gek niet voor een wielrennner.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2016 15:48

@dwangarbeiders. Maar wat bodybuilders nog meer gebruiken en eten kun je meestal ook niet vergelijken met duursporters.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 mar 2016 12:24

dwangarbeider schreef: Vroeger werd vooral het aanvullen van uitgeputte koolhydraatreserves aangeraden. Tegenwoordig raadt men ook aan om spierherstel te bevorderen door eveneens proteines naast koolhydraten te gebruiken.
En die eiwitten bevorderen juist het herstel van de spierglycogeenvooraad :D :winkthumb:

Symen schreef: Na een krachttraining (bodybuilding) wordt aanbevolen om na een traininng 20 gram eiwit tot je te nemen dat is dus meer dan een halve liter chocomel. En dat komt dus neer op meer dan 65 gram suiker. Al behoorlijk wat. Na een training zul je ook nog wat eten dus daarmee wordt je glycogeen voorraad ook aangevult. Dus heb je ondertussen al behoorlijk wat suiker binnen gekregen. Dus heb je zoveel suiker direct nodig? Ik denk zelf van niet.

Ik zou daarom zelf naar een ander product kijken wat minder suiker bevat.
Er is geen moment waarop je lichaam suikers zo goed kan handlen als tijdens en direct na het sporten :winkthumb:
(Je zou nog een boompje op kunnen zetten over de fructose in suiker, maar ook daarvan lijkt het erop dat je die beter kunt hebben als je leverglycogeen uitgeput is)

En er zijn ook studies dat chocomel een goede hersteldrank is. Maar hoe zijn deze uitgevoerd. En door wat worden deze studies bekostigd, vaak door de producenten zelf.
even lezen en je weet het ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 26 mar 2016 22:35

daniel1975 schreef:Probleem is alleen dat ik absoluut niet van kwark en yoghurt houd. Alleen flink aangezoet, maar dan ga je ook je doel voorbij. Vandaar dat ik hier naar zit te kijken.
Welke pakken jullie dan? Whey delicious?
Wat je dan ook kunt doen is eiwitpoeder met smaakje nemen en dit direct door je kwark of yoghurt mengen. Twee vliegen in één klap.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 mar 2016 10:51

Ja, had ik ook al gedacht. Gewoon choco smaak ofzo pakken.
Less is bore

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 27 mar 2016 11:17

Dat werkt uitstekend hoor ;-)
Kwark + schepje eiwitpoeder chocosmaak + wat fruit + handje rozijnen + beetje muesli = om nom nom

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 29 mar 2016 14:27

Eiwitpoeders kunnen geen kwaad, maar verwacht er ook geen wonderen van. Laat je niet foppen door mooie site's als die van die Body & Fitshop, maar zoek even naar de echt goede aanbieders. XXL Nutrition hier al eerder genoemd staat goed aangeschreven.

Vraag van mijn kant:
Heb in de sportschool wel eens verhalen gehoord dat caseïne beter is dan whey voor duursporters na een inspanning. Nou is eiwit in mijn ogen gewoon eiwit en kunnen krachtsporters vaak overal wel een mooi verhaal omheen vertellen, maar ben toch benieuwd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 mar 2016 22:38

Whey zou 'sneller' (afbreekbaar/opneembaar that is) zijn dan caseïne, en daardoor geschikter voor direct na inspanning.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2016 12:54

Ik heb ook whey eiwit poeder gewoon van XXL goedkoop en prima te doen, smaak banaan.
4kg 50 euro. https://xxlnutrition.com/nl/nld/xxl-nut ... ey-protein

Neem het op tijden dat ik net ff wat minder eiwit via mijn voeding krijg of net als nu begin seizoen als ik een paar kilootjes kwijt wil, spierafbraak ligt dan op de loer.

Banaan vind ik het lekkerste dit doe ik vaak door kwark of yogurt. De Kok van Sky een keer horen zeggen dat professionele wielrenners 4 - 4,5 gram per kilo lichaamgewicht eiwitten zouden moeten binnenkrijgen. Das dus in verhouding meer dan een bodybuilder.

Taft
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2016 22:35

Taft 03 apr 2016 23:36

wasbeer2006 schreef:De Kok van Sky een keer horen zeggen dat professionele wielrenners 4 - 4,5 gram per kilo lichaamgewicht eiwitten zouden moeten binnenkrijgen. Das dus in verhouding meer dan een bodybuilder.
Dat klinkt een beetje als onzin(no offence) het lichaam verwerkt maar een bepaalt aantal gram eiwit de rest word uit geplast(amoniak lucht) professionele wielrenners lijken mij minder spier massa te hebben als professionele boddybuilders.
Hier nog een interresante link http://forum.bodybuilding.nl/topics/eiwit-faq.3655/ .

Zelf heb ik de perfect whey protein van xxl nutrison die ik kan aanraden bannaan is erg lekker met melk en water, heb nu de coekies en die vind ik alleen lekker met melk. Body en fit kan ik niet aanraden omdat ze recent nog hebben gesoemeld met het voedings waarde label op sommige producten, meer suiker minder eiwit dan wat ze beweerde.

Het is wel waar dat er een verschil zit tussen de eiwitten cassein eiwit en whey eiwit, het komt erop neer dat het lichaam er langer over doet om casein eiwit op tenemen a.g.v het lichaam heeft wat langere tijd eiwit tot haar beschikking. Voor het slapen zou je een casein shake kunnen nemen omdat je in je slaap in een anabolen fase zit en in die fase blijft omdat het lichaam voor ongeveer 8 uur aan eiwitten heeft.
whey eiwit is sneller op genomen door het lichaam, je zou bijvoorbeeld een whey shake kunnen nemen na het sporten als het lichaam in de katabole fase zit.

Hoop dat ik het een beetje heb uit gelegd, als er iets niet klopt hoor ik het graag :)

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 04 apr 2016 08:30

Interessant om te lezen allemaal, gebruik zelf whey van Body en Fit shop omdat ik positieve verhalen had gehoord het verbaasd me dan ook om te lezen dat ze gesjoemeld hebben met etiketten, dat geeft toch te denken. Ik ga alle linkjes eens uitgebreid lezen.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Gebruikersavatar
stef.l
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 okt 2014 11:43

Gebruikersavatar stef.l 04 apr 2016 21:23

Taft schreef:
wasbeer2006 schreef:De Kok van Sky een keer horen zeggen dat professionele wielrenners 4 - 4,5 gram per kilo lichaamgewicht eiwitten zouden moeten binnenkrijgen. Das dus in verhouding meer dan een bodybuilder.
Dat klinkt een beetje als onzin(no offence) het lichaam verwerkt maar een bepaalt aantal gram eiwit de rest word uit geplast(amoniak lucht) professionele wielrenners lijken mij minder spier massa te hebben als professionele boddybuilders.
Verdeel je het rijkelijk over de dag, dan zal je lichaam effectief toch aardig wat eiwit kunnen verwerken. Bovendien, een belangrijk bepalende factor voor wat je dagelijks kunt verwerken is niet zozeer je hoeveelheid spiermassa, maar de absorptie door je maag-darmstelsel.

Grofweg komt dit neer op ca. 10 g/uur. Waarbij je overigens best meer dan 10g binnen één uur kunt nuttigen, je lichaam verdeelt de absorptie daarbij wel redelijk door je maaglediging te reguleren.

Daarmee kun je in theorie uitkomen op circa 240 gram eiwit op een dag. Voor een bodybuilder van 110 kg kom je daarmee uit op een eiwit consumptie van 2.2 g eiwit / kg. Voor de wielrenner van 65 kg kom je daarmee uit op 3.7 g eiwit / kg.

Is het noodzakelijk? Dit is erg moeilijk te zeggen. Qua evidence is er weinig ter beschikking hierin om het één of het ander te suggereren. Prof clubs staan nu niet bepaald voorop in wat betreft het verrichten van wetenschappelijk onderzoek. Bovendien wordt de professionele sport wereld rijkelijk gedomineerd door het ene dopingschandaal na het andere dopingschandaal ;).

Om wat tegenwicht te geven zijn er bijv. ook diverse, met name oost Europese, strong man trainers die suggereren dat eiwit inname irrelevant voor spiermassa en kracht ontwikkeling. En zelfs minder dan 1g / kg zelfs niet in de weg staat om met voldoende training toch competitief mee te spelen en zelfs de nodige prijzen in de wacht te kunnen slepen.

Er is binnen geen enkele sport dan ook echt een definitief advies dat gegeven kan worden, uiteindelijk zijn er nagenoeg evenveel meningen als dat er trainers zijn. En de evidence is over het algemeen flinterdun. En waar er al onderzoek is gedaan, is dit nagenoeg altijd van relatief korte duur. Bij een therapie duur van 3 maanden is het al een langdurige studie, terwijl velen van ons niet sporten over een periode van enkele maanden maar gedurende meerdere jaren.

Plaats reactie