Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wie heeft tips voor goede, goedkope voeding op de fiets

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 26 mar 2016 19:05

Hallo,

Nu ik even zonder werk zit is het mogelijk om door de weeks wat langere tochtjes te maken.

Maar ik wil het graag leuk houden qua prijs, dus wil self-sufficient zijn qua eten. Onderhoud kost al genoeg.

Wie heeft er tips voor goede, goedkope voeding voor onderweg?

Het hoeft niet per se compact te zijn, ik fiets meestal met een rugzak, maar tips voor voeding wat ook kan worden achter shirt kan zijn ook welkom voor als het weer warmer word.

Momenteel is mijn brandstof voor langere tochtjes brood met pindakaas :/.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 26 mar 2016 19:16

Op lange tochten neem ik altijd krentenbollen mee. Licht verteerbaar, makkelijk mee te nemen en vrijwel overal verkrijgbaar.
Mocht je een keukenprins zijn kun je ook bananenbrood zelf maken.
Laatst gewijzigd door rhino7 op 26 mar 2016 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 26 mar 2016 19:16

Carvancevitan in de bidon. Zitten veel goed suikers in.

En als eten banaan 1 kilo voor 1 €
Aan gevuld met ontbijt koek repen

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 26 mar 2016 19:19


Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 26 mar 2016 19:24

Er is veel 'professioneel' fietsvoer maar meestal is dit erg duur en voor de recreant onzin. Super snel herstel omdat je morgen weer een etappe moet rijden is bij de gemiddelde recreant niet van toepassing.

Mijn fietsvoer voor tocht van 125km/4 uur
Banaan
2x Krentenbol met appelstroop
2x Havermout reep van quaker (AH, Jumbo, pak van vijf repen voor weinig) hoog in koolhydraten waarvan zeer beperkt uit suikers. Ik heb de voedingswaarde ook vergeleken met echte fietsrepen die vele malen duurder waren en deze kwam er beter of gelijkwaardig uit)
En natuurlijk goed drinken (2x750ml - water)
o'7o

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 26 mar 2016 19:30

Gewone boterhammen met honing en appelstroop of marmite voor even iets hartigs tussendoor gaat ook prima, als je ze een beetje handzaam inpakt, en geen al te grof volkorenbrood (voor de kruimels in je luchtpijp, maar het breekt ook makkelijk).

En als je goedkoop iets sportdrank-achtigs wilt maken, koop dan gewone druivensuiker/glucose. Naar keuze hypotoon, hypertoon of isotoon oplossen (moet je even opzoeken), beetje zout erbij en iets met een lekker smaakje - werkt prima. Veel sportvoeding is niet veel meer dan peperdure suiker.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 26 mar 2016 21:46

louise schreef:Gewone boterhammen met honing en appelstroop of marmite voor even iets hartigs tussendoor gaat ook prima, als je ze een beetje handzaam inpakt, en geen al te grof volkorenbrood (voor de kruimels in je luchtpijp, maar het breekt ook makkelijk).
Tip: haal de korst eraf, druk de boterham plat, beleg met wat je lekker vindt (kan zoet zijn, maar bijvoorbeeld ook ham of andere vleeswaren) en rol hem strak op. Eventueel in aluminiumfolie wikkelen. Zo heb je je boterham voor onderweg die lekker compact in je zakje te stoppen is en niet zomaar uit elkaar valt.

Bananenbrood is ook een goede. Niet lastig te maken en met toch wel gezonde ingrediënten mogelijk, zie bijvoorbeeldhier(klik) voor een recept.
Zelf maak ik hem met banaan, ei en fijngemalen havermout (blender ftw), verhouding 1:1:50gr. Wat honing erin voor beetje zoetere smaak en wat rozijnen en noten voor extra vulling. Bij elkaar nog geen 15 minuten bereidingstijd en 45 minuten wachttijd. Heb je gelijk een voorraadje waarmee je even vooruit kunt.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 26 mar 2016 22:54

Zal niet beweren dat het het beste voedsel is wat er is, maar " voor de lekkere trtek" heb ik wat mueslirepen met een smaakje ( ben gek op chocolade, maar dat is persoonlijk) van de aldi of lidl, dacht 6 repen voor 1 a 1,30 ofzo.
Daarnaast vaak 1 bidon met water een 1 bidon met rozebottelsiroop, is ook erg voordelig bij genoemde winkels.
Maak niet van die dermate 120+ tochten dat ik meer nodig heb, ook omdat er ( boven de 80 km) minimaal 1 x bij terrasje gestopt wordt ;)

Heb wel eens gehoord dat men ( duidelijk vroeger dus ;) ) in lege filmrolletjeshouders ranja of honing meenamen, om in met water hervulde bidons weer aan te maken.
Bij de tour in Utrecht afgelopen jaar wel tig kleine teisseire siroop-monsters gescoord, maar dat is light-siroop dus daar zal je niet veel aan hebben :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 mar 2016 23:03

Koop een paar kilo maltodextrine kun je overal mee mixen.Vlugge Japie er bij dan moet het lukken onder normale omstandigheden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 27 mar 2016 08:23

rhino7 schreef:Op lange tochten neem ik altijd krentenbollen mee. Licht verteerbaar, makkelijk mee te nemen en vrijwel overal verkrijgbaar.
Mocht je een keukenprins zijn kun je ook bananenbrood zelf maken.
En als je extra suiker wilt kun je er nog aardbeienjam op smeren

Gebruikersavatar
peduh
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 apr 2013 10:45

Gebruikersavatar peduh 27 mar 2016 08:57

Ridley Noah flyer schreef:Carvancevitan in de bidon. Zitten veel goed suikers in.

En als eten banaan 1 kilo voor 1 €
Aan gevuld met ontbijt koek repen
Is maar net wat je definitie is van "veel goed" is. Ik vind 25% toegevoegde suikers (te) veel. Het blijft inderdaad 75% goede suikers, maar voor mij een slecht product. Ik zou voor de bananen gaan (zonder ontbijtkoek)

Afbeelding
train hard, eat less and rest more

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 27 mar 2016 09:11

Ieder voor zich heeft bepaalde smaken en de ene krijgt eten makkelijker door dan de ander. Ik heb moeite met snelle jelle. Waarom ze dit zo noemen is mij een raadsel de verpakking gaat rot open en het is zo droog als wat.
Als vervanging hiervan doe ik soms gewoon dunne plakjes ontbijtkoek op elkaar met een beetje boter. Voor de rest gebruik ik soms weleens Bananen, mueslirepen van de Dekamarkt (die van Ah vindt ik te droog) sultana met een beetje yoghurt, krenntenbollen en in je bidon limonade met een snuifje zout.

Je kan ook je eigen mueslirepen of energierepen maken. Even Google en je vindt voldoende.

Plaats reactie