Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 520

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 11 feb 2016 22:31

loos schreef:1. Ja
2. Gpx en opslaan in "new files".
:like: Thanks!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 feb 2016 23:15

maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 11 feb 2016 23:45

monsieurpinot schreef:maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De 520 kan niet turn by turn navigeren van A naar B.
Vermoedelijk kunnen wel routable tracks geladen worden.
Afbeelding

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 12 feb 2016 07:25

Routeren van A naar B om bv naar begin van je tocht te komen kan de 520 niet, daarvoor zul je een 8x0 of hoger model nodig hebben.

Track volgen als koers, of een eerder gereden activiteit als koers volgen, zonder aanwijzingen, maar wel met virtuele partner kan wel.

Nu is er wel iets van navigatie mogelijk, en dat is de koers met koersaanwijzingen, deze kan handmatig gemaakt worden in Garmin training center, of geautomatiseerd via RTWtool of vanuit websites. Dit is eigenlijk een track waarbij voor de afslagen een waypoint staat die getoond word, piepjes dus. Alleen het zijn geen waypoints, maar koersaanwijzingen voor links en rechts af. Vergt enige oefening maar werkt prima.
Het bestaandsformaat is dan meestal tcx die ook in de newfiles folder wordt gezet, of als fit, direct in de course folder.

Deze koersen met aanwijzingen werken altijd, ook zonder kaarten in je toestel en werken ook in de Edge 6x0, 7x0, 8x0 en 1000 series.
Marco :)

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 18 feb 2016 16:11

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van een Edge 520, na vele jaren met een Etrex te hebben rondgereden. Tot nu toe ben ik zeer blij met het toestel, de verschillende mogelijkheden en customizablity vind ik zeer leuk. Ook qua navigatie ben ik zeer tevreden (hier vreesde ik eerst wat voor). Ik heb hem eens naast de Etrex gelegd, en ondanks dat deze laatste heel wat groter en dikker is, zijn beide schermen even groot (en de kaart dus even duidelijk leesbaar). Indien je de basiskaart van het toestel haalt, is er naar mijn mening echt wel voldoende ruimte voor kaartmateriaal. Ik woon in Leuven en heb met 66 MB aan openstreetmaps heel Vlaams en Waals Brabant, een groot deel van Antwerpen en Limburg en zelfs de Ardennen op mijn toestel staan. Mij hoor je niet klagen dan.. Als ik dan eens naar het buitenland of de Vlaamse Ardennen ga, dan kost het max een kwartiertje tijd om er een nieuwe kaartenset op te zetten.

Wat turn by turn en navigatie betreft: turn by turn wil zeggen dat je richtingaanwijzingen krijgt tijdens het rijden/fietsen (zoals in een auto gps). Dit is niet hetzelfde als routeren: dit wil zeggen dat je een bestemming kan invoeren waarna je gps dan de kortste/snelste weg berekent. Het eerste kan de Edge 520 wel, het laatste niet. Nu ben ik niet zo'n fan van turn by turn navigatie en vind ik het aangenamer om gewoon een lijn te volgen op het kaartschermpje; wie toch wat meer wil weten over de turn by turn mogelijkheden:

https://www.youtube.com/watch?v=plmr3zSi6CY

Nog nuttige informatie staat er op dit forum (vooral posts 58 tem 63 kunnen nuttig zijn voor zij die meer willen weten over navigatie)

http://forums.mtbr.com/gps-hrm-bike-com ... 371-3.html

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 20 feb 2016 16:33

Ik wil op mijn 520 een OSM-kaart van 78 MB zetten. Ik moet dus mijn basiskaart verwijderen.
Is dat hetvolgende bestand: gmapbmap? het is 49MB groot.
Het OSM-bestand moet ik dan in de plaats zetten denk ik...

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 20 feb 2016 17:27

Op youtube staat een filmpje waar alles perfect wordt uitgelegd.
Dan gaat er zeker niets fout.
.................

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 20 feb 2016 17:37

Heb je een link???

Aureas
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 dec 2014 20:31

Aureas 20 feb 2016 17:47

e1colnago schreef:Ik wil op mijn 520 een OSM-kaart van 78 MB zetten. Ik moet dus mijn basiskaart verwijderen.
Is dat hetvolgende bestand: gmapbmap? het is 49MB groot.
Het OSM-bestand moet ik dan in de plaats zetten denk ik...
Op een 520 past geen kaart van 78MB toch?

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 20 feb 2016 18:00

Op blad 9 van deze topic schrijft iemand dat je de basiskaart kan verwijderen en dat je dan 100mb plaats hebt.
Ik denk dat het het bestand "gmapbmap" is, dat je moet verwijderen....
Maar moet je dan erna een "gmapsupp" bestand in de plaats zetten?

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 20 feb 2016 18:09

.................

Aureas
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 dec 2014 20:31

Aureas 20 feb 2016 18:30

Dat maakt de 520 dan weer interressanter. Zo vaak gebruik ik geen navigatie, maar ik wil nog wel eens een nieuwe route uitstippelen (al dan niet in bekend gebied). Ik heb nu een edge 500 en die heeft alleen zo'n breadcrumb style course. En dat is onwijs irritant.

Hoe zit het met de 520 als je van een voorgeladen route afwijkt, door wegwerkzaamheden bijvoorbeeld? Leidt ie je terug naar de route? of blijft alleen de kaart zichtbaar? Het breadcrumb-style navigeren op de edge 500 begint namelijk te piepen en dan verdwijnt het lijntje.. uiteraard altijd midden in een onbekend dorp, en dan sta je nog met je telefoon en google maps te klootviolen.

Plaats reactie