Vouwbanden 'slagloos' monteren: wie heeft de gouden tip?
Ik durf het bijna niet te vragen, maarrrr: ik krijg mijn vouwbanden niet netjes om mijn velgen. Nieuwe Veloflex Masters gekocht (heerlijke banden trouwens), maar er blijft een soort hoogteslag in de banden zitten. Ik heb ze al weer leeg laten lopen en ze rondom geprobeerd even heen en weer te wrikken om hem goed te plaatsen, maar als ik de band dan weer oppomp, dan blijft er een hoogteverschil zichtbaar bij het ronddraaien. En nee, dat verschil zit niet ook in de velg, die is keurig recht.
Ergo: wie heeft de gouden tip om vouwbanden superstrak gemonteerd te krijgen?
Ergo: wie heeft de gouden tip om vouwbanden superstrak gemonteerd te krijgen?
Ik heb dat met m'n Challenge Grifo bandjes ook gehad. Het kan zijn dat de hiel van de band niet overal goed in de velg zit. Op sommige plekken zit hij dan niet genoeg aan de zijkant. Even wat harder oppompen (niet knetterhard) en dan wat wrikken en duwen op de plekken waar een slag zit. Dat werkte in ieder geval bij de Grifo's.
Wat voor velgen heb je?
Wat voor velgen heb je?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Dat zit bijna altijd in de binnenband (vooral aan het ventiel) of in het velglint (vaak in combinatie met ventiel).
zorg dus dat je ventiel mooi door de velg heen zit, dat daar geen verdikking is van het velglint (indien nodig nieuw, dun velglint), en zorg dat de binnenband lichtjes is opgepompt vooraleer je die in de buitenband duwt. Duw de binnenband eerst op 4 keer een kwartier in de buitenband (dus niet ergens beginnen en dan rondgaan, maar boven, dan onder, dan links, dan rechts erin, en dan tussenin erin duwen). Laat de band nu volledig leeg, en duw de buitenband op de velg. Vervolgens het ventiel goed in- en uitduwen in de velg dat het los zit.
Daarna oppompen.
zorg dus dat je ventiel mooi door de velg heen zit, dat daar geen verdikking is van het velglint (indien nodig nieuw, dun velglint), en zorg dat de binnenband lichtjes is opgepompt vooraleer je die in de buitenband duwt. Duw de binnenband eerst op 4 keer een kwartier in de buitenband (dus niet ergens beginnen en dan rondgaan, maar boven, dan onder, dan links, dan rechts erin, en dan tussenin erin duwen). Laat de band nu volledig leeg, en duw de buitenband op de velg. Vervolgens het ventiel goed in- en uitduwen in de velg dat het los zit.
Daarna oppompen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Zelf heb ik een paar keer goed resultaat verkregen door even door te pompen tot ca 10 bar, waarbij de band dan alsnog goed op de velg "plopte". Maar eerst uiteraard, velglint en binnenband even goed controleren.
Ach, ik zeg ook maar wat
Zoals eerder aangegeven: meestal in de binnenband of het velglint zit niet geheel goed. Je kunt proberen om met wat druppeltjes Dreft/Dubro te monteren. Zo heeft de buitenband minder weerstand met montage. Dit is eventueel mogelijk om i.c.m hard oppompen te doen. Mocht dit niet lukken: kijk dan of de hiel van de vouwband geen knik heeft.
Ik heb ooit hetzelfde gehad (met een draadband) toen zat er een minimaal knikje in de draad.
Ik heb ooit hetzelfde gehad (met een draadband) toen zat er een minimaal knikje in de draad.
Previous name Jansen01
Dit doe ik ook vaak. Mocht het echt niet willen even wat zeepsop of speciaal glijmiddel van schwalbe op wangen doen. Dit word ook gedaan bij de mtb op de band tubeless te maken.ophetkantje schreef:Zelf heb ik een paar keer goed resultaat verkregen door even door te pompen tot ca 10 bar, waarbij de band dan alsnog goed op de velg "plopte". Maar eerst uiteraard, velglint en binnenband even goed controleren.
Ik had dit probleem ook vaak. Ik had de gewoonte om het ventiel behoorlijk strak door het ventielgat te trekken voordat ik de band ging oppompen, uit vrees dat de binnenband een hobbel zou veroorzaken. Maar dat veroorzaakte dus juist dat probleem...
Nu ik dat niet meer doe heb ik er geen last meer van.
Nu ik dat niet meer doe heb ik er geen last meer van.
Het probleem bij Veloflex Masters is dat de binnenzijde van de band erg "plakt".
Je merkt dat ook als een binnenband er even ingezetten heeft want deze plakt dan aan de buitenband.
Door dit "plakken" heeft de binnenband weinig bewegingsvrijheid om zich lekker te settelen. Een minimale "vouw" blijft gelijk zitten.
Beetje talkpoeder doet wonderen!
Je merkt dat ook als een binnenband er even ingezetten heeft want deze plakt dan aan de buitenband.
Door dit "plakken" heeft de binnenband weinig bewegingsvrijheid om zich lekker te settelen. Een minimale "vouw" blijft gelijk zitten.
Beetje talkpoeder doet wonderen!
+1Gastheerg schreef:Beetje talkpoeder doet wonderen!
Lijkt me sowieso geen overbodige luxe als banden aanvoelen alsof het vulcanisatieproces nog bezig is,
Wat ik doe, band oppompen tot ik denk iets van 0,5-1 bar.
Het is een beetje zoeken tussen kneedbaar houden van de band en net voldoende druk om zich te zetten.
Dan kun je vervolgens aan de slag door met je duimen de wang van de band in te drukken terwijl je vingers de andere kant van de band fixeren. Vervolgens verzet je handen een stukje verder en herhaal je het proces.
Bij mij ook dit probleem van een hoogteslag op een ATB Racing Ralph band.
2X nieuwe binnenband er op gelegd, zeepsop gebruikt met het erop leggen,
band ook een keer heel hard (max.) opgepompt.
Ook de band licht opgepompt, toen gewrikt, getrokken en geduwd op de band, nada.
Zelfs een ander model buitenband er op gelegd.
Velg is gewoon recht.
Het "probleem" blijft bestaan, zeer vreemd.
2X nieuwe binnenband er op gelegd, zeepsop gebruikt met het erop leggen,
band ook een keer heel hard (max.) opgepompt.
Ook de band licht opgepompt, toen gewrikt, getrokken en geduwd op de band, nada.
Zelfs een ander model buitenband er op gelegd.
Velg is gewoon recht.
Het "probleem" blijft bestaan, zeer vreemd.
Bikers are not alone