Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaringen afstellen fiets

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 dec 2015 19:55

Zelf ook zo gemeten en kwam wat breder uit. Wel geprobeerd om tijdens de meting voorover te gaan zitten. Tijdens de meting maakt het misschien niet zo veel uit of je rechtop zit of gebogen. Ik had iets te snel een tweede zadel voor een tweede fiets gekocht. Kort daarna kwam ik er achter dat ik klachten kreeg met een te smal zadel.
mijn advertentie

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 16 dec 2015 11:38

EmPeHa schreef:Zelf ook zo gemeten en kwam wat breder uit. Wel geprobeerd om tijdens de meting voorover te gaan zitten. Tijdens de meting maakt het misschien niet zo veel uit of je rechtop zit of gebogen. Ik had iets te snel een tweede zadel voor een tweede fiets gekocht. Kort daarna kwam ik er achter dat ik klachten kreeg met een te smal zadel.
mijn advertentie
Inderdaad, zo mat ik het ook; ik kon toen de vergelijking 'druk karton vs. druk zadel' goed maken.
Dus: zonder meting, op gevoel te snel een (te smal) zadel gekocht?

Er zit mij nu nog 1 ding dwars: ik kwam dit artikel toevallig tegen: in een notendop wordt er beweerd (redelijk wetenschappelijk...) dat in het geval van een sportieve zitpositie de afstand tussen de zitbotjes van ondergeschikt belang is; de zitbotjes worden minder belast en 'zweven' meer boven het zadel.
Ik weet niet hoe het bij jou zit als renner, maar als crosser heb ik het zadel 8 cm hoger dan het stuur en noem ik dit ook een sportieve zit. Het volgende klinkt in ieder geval niet als lariekoek:"Bij de meer atletische zitposities (Sportieve MTB positie, Racefiets, Triathlon), is het zadel hoger dan het stuur. Dit vraagt om een voorwaartse rotatie van het bekken – alleen al om de handen het stuur te laten bereiken. Op deze manier wordt de druk op de zitbotten significant verminderd en verplaatst het zich voorwaarts naar de pubic rami (m.a.w. De overgang van de zitbotten naar het schaambeen) en het schaambeen. De gewichtsverdeling van de fietser verplaatst zich meer naar het midden en de voorkant van het zadel – en dit is dan ook het gebied waar een zadelanalyse zich op zou moeten focussen!"

Ik zal je advertentie even bekijken. Bedankt!

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 16 dec 2015 17:41

Je kunt zelf hopelijk wel voelen of je wel of niet op je zitbotjes zit op je zadel?
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 17 dec 2015 12:19

louise schreef:Je kunt zelf hopelijk wel voelen of je wel of niet op je zitbotjes zit op je zadel?
Zeker wel, Louise! Nu de metingen verricht te hebben, ben ik redelijk overtuigd dat het zadel te breed is en de drukverdeling niet goed is. Mede door geestelijke irritatie, verder geen noemenswaardige lichamelijke klachten, weet ik ook geen vaste positie op het zadel aan te nemen, hetgeen alleen maar averechts werkt en mijn concentratie, efficiëntie etc. verstoort.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 22 dec 2015 10:00

Wat is een betere vuistregel voor de afstand zadel tot stuur?
1) Elleboog tegen het zadel en middelvinger tot halverwege stuurpen?
of
2) In fiets positie zitten en dat je dan net over het stuur net de vooras kunt zien?

Ik heb er hier wat over gelezen....maar kan niet terugvinden

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 22 dec 2015 10:38

Eddy Verdam schreef:Wat is een betere vuistregel voor de afstand zadel tot stuur?
1) Elleboog tegen het zadel en middelvinger tot halverwege stuurpen?
of
2) In fiets positie zitten en dat je dan net over het stuur net de vooras kunt zien?

Ik heb er hier wat over gelezen....maar kan niet terugvinden
Allebei.
prj

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 dec 2015 12:37

prjz schreef:
Eddy Verdam schreef:Wat is een betere vuistregel voor de afstand zadel tot stuur?
1) Elleboog tegen het zadel en middelvinger tot halverwege stuurpen?
of
2) In fiets positie zitten en dat je dan net over het stuur net de vooras kunt zien?

Ik heb er hier wat over gelezen....maar kan niet terugvinden
Allebei.
Vreemd antwoord op een vraag "Welke is beter, A of B?"

Persoonlijk zou ik een hele lichte voorkeur voor optie 2 hebben. Dan haal je namelijk enigszins risico weg dat je met gekke lichaamsverhouding (bijv lange armen) gek op je fiets komt te zitten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 feb 2016 12:54

Nog even een vraagje m.b.t. dynamische fietsmetingen en de waardes die daaruit komen>
Bij de hoek van de knie, dus bovenbeen/onderbeen hoek in de stand met het pedaal beneden kom ik
in de YT filmpjes en ander naslagwerk op internet vaak een waarde tegen van rond de 30 graden.
Nu ben ik geen wiskundige maar volgens mij moet je op een waarde uitkomen tussen de 90 en 180 graden.
Wordt de hoek nu op een andere manier gemeten? Hoe moet ik dat zien?

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 26 feb 2016 13:47

Volledig gestrekt is 180 graden, die 30 graden is het verschil tussen volledig gestrekt en maximale strekking op het pedaal.

De hoek tussen je boven/onderbeen zou dus 180-30 moeten zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 feb 2016 14:03

Top. Bedankt. Dacht al dat het zoiets moest zijn.
Nu zie ik wel veel verschillende waarden bij vergelijking tussen de verschillende bikefitters. Dit kan wel variëren van 25 graden tot bijna 40 graden. Dit lijkt mij best opmerkelijk. Je zou toch verwachten dat er een soort van optimum moet zijn. Bijna 15 graden is best een grote bandbreedte.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 29 feb 2016 09:58

G.B. Lux Dream schreef:Top. Bedankt. Dacht al dat het zoiets moest zijn.
Nu zie ik wel veel verschillende waarden bij vergelijking tussen de verschillende bikefitters. Dit kan wel variëren van 25 graden tot bijna 40 graden. Dit lijkt mij best opmerkelijk. Je zou toch verwachten dat er een soort van optimum moet zijn. Bijna 15 graden is best een grote bandbreedte.
Ligt ook aan je eigen mogelijkheden en onmogelijkheden natuurlijk. Maar je zou verwachten dat het optimum wel binnen een paar graden zou moeten liggen inderdaad.

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 03 mar 2016 13:36

MarkVeenstra schreef:
prjz schreef:
Eddy Verdam schreef:Wat is een betere vuistregel voor de afstand zadel tot stuur?
1) Elleboog tegen het zadel en middelvinger tot halverwege stuurpen?
of
2) In fiets positie zitten en dat je dan net over het stuur net de vooras kunt zien?

Ik heb er hier wat over gelezen....maar kan niet terugvinden
Allebei.
Vreemd antwoord op een vraag "Welke is beter, A of B?"

Persoonlijk zou ik een hele lichte voorkeur voor optie 2 hebben. Dan haal je namelijk enigszins risico weg dat je met gekke lichaamsverhouding (bijv lange armen) gek op je fiets komt te zitten.

De regel met de vinger tot halverwege de stuurpen redelijk goed uit.

Het komt redelijk overeen met de loodlijn vanuit het bracket tot aan het hart van het stuur. Dat is een maat die je aan kunt houden om goed op de fiets te zitten.

Plaats reactie