Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Keuze fietscomputer anno 2015-2020

annesinke
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 nov 2015 12:18

annesinke 15 nov 2015 12:33

Hallo,

Ik ben op zoek naar een fietscomputer en ik zou graag wat tips/hulp willen bij mijn zoektocht van jullie.

Ik fiets zelft tussen de 6000-7000km per jaar, zo'n 2-3 tochten per week variëren van 50-100km.
Ik heb tot nu toe altijd met een cateye gefietst (de strada en ook een tijdje de stealth 50). Maar ik ben nu op zoek naar een fietscomputer met de volgende functies:

- Snelheid/gem.snelheid/afstand: oftewel de basics
- Hartslag + hartslagmeter (ik heb nog een ant+ garmin band liggen)
- Navigeren: dit is het additionele waar ik naar op zoek ben. Ik wil graag routes kunnen inladen en die na kunnen fietsen bv in limburg maar ook zeker in frankrijk/italië/spanje.
- accuduur: ik moet zeker een cyclosportieve tocht bv de marmotte, kunnen fietsen zonder dat de batterij opgaat. )Verwacht niet dat ik ooit langer op m'n fiets zal zitten als bij de Marmotte.) Dus als de accu 13 uur kan halen is het voldoende lijkt me! (maar ik geloof eigen meer praktijkervaringen dan de nummertjes in de specificaties van de verschillende computers)
- Data kunnen uploaden naar strava
- budget is niet super relevant, ik wil gewoon een fietscomputer die aan mijn wensen voldoet.

Dit zijn voor mij de belangrijkste items die ik zoek in een fietscomputer. Zelf kwam ik al gauw bij de Garmin edge 520, Garmin edge 810 of Garmin edge 1000 en zal hieronder mijn gedachtes erbij vermelden:

520: lijkt mij een hele mooi fietscomputer, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt de navigatiefunctie bij deze?

810: heeft volgens mij alles van mijn wensen?

1000: Heeft ook het volledige pakket maar twijfel mbt de accuduur? Wat is de meerwaarde tov de 810? (lees ook wel veel over "problemen")

Ik heb zelf ook weinig kennis mbt de Mio fietscomputer en hoor daar ook graag jullie meningen over.

Hoor graag jullie reactie!
Laatst gewijzigd door annesinke op 15 nov 2015 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 nov 2015 12:36

ik verplaats je vraag even naar het aparte gedeelte 'fietscomputers' hier zijn eigenlijk alle antwoorden op je vragen wel te vinden, te beginnen met de FAQ: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=75001
Daarnaast per computer ook een eigen topic.
veel leesplezier!

annesinke
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 nov 2015 12:18

annesinke 15 nov 2015 14:07

Klopt, ik heb al wat ingelezen maar ben zeer benieuwd naar de reacties van mensen op mijn wensenlijstje :-) en wat dan de beste keuze in hun ogen zou zijn....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 nov 2015 14:38

Hoe goed zijn je ogen? Grote scherm van de 1000 is echt stukken beter af te lezen (niet alleen door de grootte) dan de 800/810 (eigen ervaring).

Automagisch uploaden is ook echt een toegevoegde waarde vind ik.

Komt nog eens bij dat de 1000 er beter uitziet qua design (ok, is subjectief).

Volgens mij kan je op de 520 maar een zeer beperkt aantal MB kaarten zetten? Dat zou voor mij, icm met het te kleine scherm, een showstopper zijn...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 nov 2015 14:42

annesinke schreef:..........
- accuduur: ik moet zeker een cyclosportieve tocht bv de marmotte, kunnen fietsen zonder dat de batterij opgaat. )Verwacht niet dat ik ooit langer op m'n fiets zal zitten als bij de Marmotte.) Dus als de accu 13 uur kan halen is het voldoende lijkt me! (maar ik geloof eigen meer praktijkervaringen dan de nummertjes in de specificaties van de verschillende computers)
...
Er is geen enkele fietscomputer waarbij de accu 13 uur meegaat als je ook nog eens de navigatiefunctie wenst te gebruiken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 nov 2015 14:46

Lcsmet schreef:
annesinke schreef:..........
- accuduur: ik moet zeker een cyclosportieve tocht bv de marmotte, kunnen fietsen zonder dat de batterij opgaat. )Verwacht niet dat ik ooit langer op m'n fiets zal zitten als bij de Marmotte.) Dus als de accu 13 uur kan halen is het voldoende lijkt me! (maar ik geloof eigen meer praktijkervaringen dan de nummertjes in de specificaties van de verschillende computers)
...
Er is geen enkele fietscomputer waarbij de accu 13 uur meegaat als je ook nog eens de navigatiefunctie wenst te gebruiken.
wel zijn er weer mensen die powerbanks gebruiken om dit tot stand te brengen
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... k#p1012789

annesinke
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 nov 2015 12:18

annesinke 15 nov 2015 15:25

Dank voor jullie reacties tot nu toe!

Wat betreft accuduur, bij een dergelijke lange toertocht heb ik naar alle waarschijnlijkheid de navigatiefunctie niet nodig. Dan volt automatische de vraag:
- Hoe lang gaat de accu mee in geval van navigatie?
- Hoe lang gaat de accu mee in geval dat navigatie uit staat?

Hebben jullie hier ervaring mee me de verschillende fietscomputers? (520,810,1000)

Of hoe gebruiken jullie bv je edge 1000 als je weet dat je een lange rit gaat maken, zit er een soort van "spaarstand" op ofzo?
Laatst gewijzigd door annesinke op 15 nov 2015 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 nov 2015 15:31

Dat heeft sterk te maken met de instellingen. Backlight aan/uit? Bluetooth aan? GLONAS aan? Enz.

Mijn 800 ging wel 16 uur ofzo mee in het gunstigste geval. M'n 1000 wat minder, rond de 10 uur zonder navi en met BT en GLONAS uit.

annesinke
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 nov 2015 12:18

annesinke 15 nov 2015 17:21

Ha Havana, zit er dan een soort spaarstand op de 1000?

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 15 nov 2015 18:42

Als ik er 6,5 á 7 uur mee rijd, zit m'n accu nog voor ongeveer 40% vol. Gisteren nog gedaan.

Dus 13 uur met de 810 met navigatie is prima haalbaar, mits je de schermverlichting niet (continu) aan hebt staan. Dat is overigens ook echt niet nodig met daglicht, zeker tijdens de Marmotte niet.
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 nov 2015 19:11

(ik zou sowieso voor de 1000 gaan, maar dat is persoonlijk)

spaarstand zit er niet op, wel kun je zoals havana aangeeft zelf besparen:

backlight uit
hoeveelheid sensoren verminderen (snelheid, cadans, hartslag, evt power)
bluetooth/wifi sowieso uit
glonas uit

zou kunnen dat evt. kaart op interne geheugen ook batterij bespaart t.o.v. kaart op geheugenkaart

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 nov 2015 19:18

Ik heb nu ruim 2 jaar een Garmin Edge 810, daarvoor had ik een Edge 705. Ik heb laatst wel eens gekeken naar de Edge 1000, maar die is naar mijn mening veel te groot. Gaat richting smartphone grootte. Daarnaast doet mijn 810 alles wat ik nodig heb. Navigeren, Live tracking, Trainingsmogelijkheden en ook al heb ik een bril is hij meer dan uitstekend afleesbaar. Sinds ik hem heb werk ik met kaarten van Open Street Map en Open MTB Map. Heel af en toe gebruik ik ook de trainingsfuncties wat erg leuk werkt. Als ik klaar ben met fietsen wordt de gereden route automatisch 'geupload' naar Garmin Connect.
De accuduur is prima. Of je 13 uur haalt met navigatie durf ik niet te zeggen maar je gaat wel een heel eind komen, zeker als je geen verlichting aan hebt staan..

Enige probleem wat ik ervaren heb is het uitzetten van een route met Mapsource of Basecamp en dan routeren waarbij je ook aanwijzingen krijgt. Dat blijft bij mij maar fout gaan en ligt er waarschijnlijk aan dat ik relatief veel waypoints in mijn route zet om zeker te weten dat ik de route volg als uitgezet. Vanaf het moment dat ik herberekenen en het geven van aanwijzingen heb uit gezet werkt het foutloos en vertrouw ik er volledig op.

Ik hoor ook positieve geluiden over andere GPS apparaten zoals de MIO (uitstekende garantie afhandeling) of Bryton (heeft een apparaat met egsproken instructies) maar die vind ik gewoon niet mooi en zeker als je ze met een mount voor je stuur plaatst zien ze er niet uit. Maar dat is mijn mening.

Plaats reactie