Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing Quattro 40 mm. carbon 2016

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 nov 2015 08:54

Wat betreft de shimano wielen vraag ik me af of ze de klachten met pulserend remmen nu wel onder controle hebben. Zeker de een kwart heeft bij dalen klachten met ongelijk remmen (velgen zijn niet goed gelijmd en de klacht komt over de hele range)

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 15 nov 2015 10:25

Aqua en Paul spreken elkaar tegen. Hoe kom je aan die info Aqua?

HeJaWa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2011 20:58

HeJaWa 15 nov 2015 11:00

Op diverse sites gelezen, Fulcrum zelf heeft het op haar site over een adjustable bearing systeem. Ik heb de naven nog niet zelf open gehad, maar Paul al wel dus.

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 15 nov 2015 13:52

Idd beiden hebben een stelmoer aan 1 zijde waarmee je speling kan afstellen. Zijn echter twee verschillende lagersystemen.
Wat betreft de Quatro's, vandaag weer mee gereden. Lopen super. Feit bijft ; alles wat draait heeft (regelmatig) onderhoud nodig.

Heb deze Quattro's Carbon gekocht in de veronderstelling dat dit deze dezelfde cup/cone lagers hadden als de Zero's. Heb dit op Bikemotion nog nagevraagd. Fulcrum geeft aan ; adjustable bearings. Velen zullen dan denken dat dit de cup/cone lagers zijn. Helaas !!

HeJaWa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2011 20:58

HeJaWa 15 nov 2015 19:25

Inderdaad. Heb zelf ook nog een Fulcrum Zero set met cup-conus USB lagers en een Campa Vento set voor de winter met normale lagers. Als ik beide wielen in de hand laat draaien, voel ik het verschil niet en de Vento's hebben na een winter over vieze wegen nog nul speling

Rikketikketik
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2014 12:46

Rikketikketik 16 nov 2015 08:31

Ik twijfel nog over full carbon, maar weet niet of ik ze voor de Hopmans prijs kan laten hangen...

Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met deze wielen (of Bora's) in de nattigheid. Hoe zijn de remprestaties tijdens een natte Ardennenrit? Hoe is de warmte opbouw in velg tijdens een lange Alpenafdaling?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 nov 2015 08:43

Rikketikketik schreef:Ik twijfel nog over full carbon, maar weet niet of ik ze voor de Hopmans prijs kan laten hangen...

Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met deze wielen (of Bora's) in de nattigheid. Hoe zijn de remprestaties tijdens een natte Ardennenrit? Hoe is de warmte opbouw in velg tijdens een lange Alpenafdaling?
Dat laatste ligt aan jezelf als je slepend remt wordt het remvlak veel warmer dan gedoseerd remmen,maar dat is met een aluminium velg ook het geval hetzij iets minder snel.
In de nattigheid remt alles minder 1 manier is even de rem inknijpen tot remvlak droog is en dan doorremmen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 16 nov 2015 09:41

Ik heb wat mindere 2 jaar geleden een setje khamsin cx wielen gehad. Na 3 maanden moesten hiervan de lagers vervangen worden (ondanks de betere afdichting).
Zou zelf niet snel meer voor dit type lager gaan.

Daar tegenover staat dat ik ook een setje met hope naven heb, die moeten nu na 4 jaar vervangen worden maar er zit nog steeds geen speling op.

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 16 nov 2015 14:24

Ik heb zelf de fulcrum 1 en de quattro. Lagers van de 1 heb ik nooit wat aan gedaan en lopen super en spelingvrij. Het systeem van de quattro is supersimpel gewoon simpele industrielagers. De afstelring voor de speling van de industrielagers klinkt aardig maar in de praktijk is het vaak nastellen en regelmatig speling of zonder speling en een niet goed draaiend wiel. Acceptabel voor een instapwiel, niet voor een quattro carbon.
Mijn carbon wielset is dus een wheeltec zenith geworden met de eigen naven van wheeltec. valt niets af te stellen maar lopen wel spelingvrij.

mrvg
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2015 08:53

mrvg 23 nov 2015 08:57

Zaterdag een set Quattro carbon gekocht. Voelen goed aan. Prijstechnisch erg scherp bij Hopmans, 849, incl. montage/verwisselen Campa body. :D

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 23 nov 2015 09:36

Ik heb zelf de fulcrum 1 en de quattro. Lagers van de 1 heb ik nooit wat aan gedaan en lopen super en spelingvrij. Het systeem van de quattro is supersimpel gewoon simpele industrielagers. De afstelring voor de speling van de industrielagers klinkt aardig maar in de praktijk is het vaak nastellen en regelmatig speling of zonder speling en een niet goed draaiend wiel. Acceptabel voor een instapwiel, niet voor een quattro carbon.
Mijn carbon wielset is dus een wheeltec zenith geworden met de eigen naven van wheeltec. valt niets af te stellen maar lopen wel spelingvrij.
Denk dat er met beide systemen goede en dramatisch slechte naven te bouwen zijn.

De meeste topnaven hebben inmiddels kogellagers (king, DT240+, White industries, phil wood) en daarmee kun je zeer houdbare wielen maken.

Campa maakt voor haar topnaven nog steeds gebruik van cup/conus en met goed onderhoud (jaarlijks een nieuw laagje vet) kan dat heel lang goed gaan.
Dit soort naven servicen vraagt wel wat meer handigheid bij het afstellen, Shimano is voor een gemiddelde sleutelaar amper meer te doen, heb al ettelijke gesloopte naven voorbij zien komen die puur door de onkunde van de eigenaar foutief waren afgesteld en daardoor in no time aan hun einde waren.
Grote voordeel van kogellagers is dat achterstallig onderhoud zelden het eind van je naaf betekend. Nadeel is dan weer dat je voor de meeste echt goede naven voor een vermogen aan gereedschap nodig hebt om een service uit te voeren.

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 28 nov 2015 16:22

Dat is een scherpe prijs,
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

Plaats reactie