Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

de "solofietser"

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 20 okt 2015 20:25

n.a.v. dit http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=76710 topic inderdaad wel leuk om eens een topic aan te wijden, ben namelijk een vervent solofietser, en vroeg me zelf eens af waarom eigenlijk:

- je bepaalt altijd je eigen tijd/plaats van fietsen (dus snel uit je werk naar huis en op de fiets springen, niet hoeven te wachten op iemand anders).
- je hoeft je nooit te conformeren aan iemand anders snelheid (of dat nu sneller, langzamer of vooral onregelmatiger is (dat laatste vind ik killing :? )
- het geeft me echt een gevoel van vrijheid (na een uur schijn je nergens meer over na te denken)
- het is veiliger, heb het idee dat als je alleen fietst je beter oplet (los van het feit dat ik grote groepen fietsers op de weg sowieso niet veilig vind)
- je fietst altijd op kop (heb een hekel aan in het wiel fietsen)

toch zie ik ook wel een aantal nadelen van het alleen fietsen:
- met meerdere leg je sneller een langere afstand af
- fietsen met goede vrienden is ook gezellig: goed gesprek (of lekker lullen)
- je aansluiten bij een groepje in de buurt levert je weer leuke (fiets)contacten op
- in de winter spring je sneller op de fiets als je met mensen afspreekt
- gezien bovengenoemd feit dat ik een hekel heb aan in het wiel fietsen: ik fiets ook in een een groep 't liefst voorop -> goede training

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 okt 2015 20:47

:winkthumb:

Een nuance aan het 'alleen fietsen': soms fiets ik wel eens met m'n vriendin en heb ook vaak met een goede vriend gefietst. Ook als ik alleen op pad ga haak ik wel eens aan bij een andere solorijder. Even een praatje een paar kilometer samen fietsen en daarna weer ieder zijn eigen weg.

Bij fietsen in een groep loop je het risico om in situaties te komen die ik niet wil: de eerste kan er prima langs maar de 8e in de groep raakt klem tussen gewone fietsers en een tegemoetkomende auto bijvoorbeeld.

Daarnaast is de paar uurtjes fietsen in de week voor mij ook meditatie: in m'n eigen tempo en alleen bezig zijn met de weg voor je, de bochten, het liefst zo min mogelijk verkeer en trappen, trappen, trappen, trappen, trappen.

Het hele gedoe van in een groep rijden :( met als enige voordeel dat ik een hoger gemiddelde rij...

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 okt 2015 20:51

:winkthumb:
Kijk, dat is pas een goed topic. Gewoon lekker op zaterdagochtend 100 km solo rijden. Beetje moe worden en tot rust komen. Geen sores aan mijn op maar alleen maar een fietspad, trappen, trappen, trappen en nog een trappen.
Live fast; die young. mijn blog

Echo
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 20 okt 2015 21:17

ik hou d'r van ;)
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

oldsteel

oldsteel 20 okt 2015 21:23

heb zelf een drukke baan, 5 en een halve dag per week.
probeer wel minimaal 3x per week te fietsen.
train bijna altijd alleen, probeer wel mijn gemiddelde op te drijven, maar het moet wel redelijk relaxed blijven.
hr-zone komt zelden boven de 160.
maar het is toch een ideale manier om je hoofd leeg te maken?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 okt 2015 21:30

Ben veel in het buitenland dus geen andere keus om samen te rijden.
Laatste 2 jaar in Italië dus de omgeving waar ik zit altijd genieten en hoef met niemand rekening te houden.
Wanneer ik thuis ben moeten meestal de andere werken.
Op jaarbasis van de 80 ritten rij ik er 65-70 alleen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 20 okt 2015 21:37

Fiets zelf ook het liefste solo of met mijn vaste fietsmaat. Heel af en toe sluiten we wel eens aan bij een groep en dan weet ik precies weer waarom ik dit nietleuk vind;
- letten op je voorganger ipv op de omgeving (zie ook vogelspottopic)
- elke keer het vaste trainingsrondje
- groepsdruk
- maar bovenal, wat een gebrul: paaltje, tegen, achter vrij, etc.
Ik kan me dan weer inleven in al die mensen die een hekel hebben aan groepen wielrenners.
Fietsen in een groep werkt voor mij totaal niet ontspannend.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 okt 2015 21:39

Behalve het argument van op kop fietsen, ik heb nl geen problemen met in het wiel rijden, herken ik alle punten van monsieurpinot. Nog wat extra argumenten:
- Een serieuze blokjestraining of lange duurtraining op lage hartslag gaat het best als solorijder.
- Ik heb als solorijder vaak heel spontane gesprekken met onbekende medefietsers. Ik praat makkelijk en zodoende raak ik nog wel eens in gesprek. Dit zijn vaak de leukste ontmoetingen.

Maar vooral heerlijk ontspannen het hoofd leegmaken :like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 20 okt 2015 21:44

Ik fiets ook het liefst alleen in mijn eigen tempo maar heb heel vaak leuke ontmoetingen en kom ook vaak interessante mensen tegen.
Dit maakt het voor mij zo leuk.

Oké in een groep fiets je sneller maar met alleen vrouwen word het alleen maar oeverloos geklets. Als ik al in een groep fiets, fiets ik het liefste alleen met mannen daar is het dan een stuk rustiger.
Ghost Nivolet 6LC

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 20 okt 2015 22:01

hier ook heel veel alleen.
maar kan ik me bes in vinden.
goed muziekje in de oren, niet te luid en gaan
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
flying dutchman
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2013 17:29

Gebruikersavatar flying dutchman 20 okt 2015 22:18

Zo af en toe eens gezellig in een groepje rijden is leuk, maar niets gaat voor mij boven het complete verlies van tijdsbesef als je alleen op pad bent.

Tijdens het fietsen ben je zo bezig met het hier en nu: de wind langs je lijf, je banden die zachtjes onder je suizen, de trillingen van de weg onder je, het ritmische draaien van je benen terwijl de meters Hollands landschap voorbij trekken...

Rond, rond, rond...
Trappen, trappen, trappen...

Heerlijk. Alle zorgen van de dag blijven even achter. En tegen het einde, in de buurt van thuis, is er dan dat moment van besef: de klok staat kilometers en uren verder, zonder dat je nu echt weet hoe je daar exact gekomen bent. Je hebt wel van die "oh ja, daar ben ik net óók nog geweest!"-gedachten, maar een echt concreet verloop is er niet. Vrijheid.
Go big or go home!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 okt 2015 22:33

Hier ook een alleenfietser.
Waarom? Ik pas niet in de groepen van de plaatselijke fietsvereniging. De ene gaat echt de hard, de volgende, ja daar kleed ik me niet voor om.
Daarnaast hebben ze bij de vereniging ook nog eens de, voor mij, onhebbelijke gewoonte om heel vroeg te fietsen.
Het weer in de Vaucluse is wel veel beter dan in Nederland, maar de ochtenden in het voor- en naseizoen kunnen best koud zijn en om dat om 8.00 uur te vertrekken. Dan ga ik dus liever alleen om 10.00 uur weg.
Een paar weken geleden met groepen in Spanje gefietst, maar als je klimt rijd je ook je eigen tempo, dus zie je elkaar ook pas weer op de col. En soms is dat best lang wachten. En dan al die verkleedpartijen van die Fransen op de cols.
Dus fiets ik heel veel alleen, en als we eens bedenken tussen de middag uit eten te gaan, dan gaat manlief mee,
En die enkele keren dat ik met mannen fiets, nou die kunnen ook oeverloos zwetsen hoor.

Plaats reactie