Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano schijfrem remt niet meer

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 18 okt 2015 18:52

Op mijn Stevens Supreme Disc heb ik Shimano Br-rs785 schijfremmen.
Het is me opgevallen dat ik tijdens een rit na of tijdens een regenbui, de remmen lijken aan te lopen. In droge omstandigheden hoor ik de remmen dus niet.

Vandaag heb ik een rit gereden, en in het begin kon ik prima remmen. Maar naarmate de rit vorderde en ik meer en meer onder de modder kwam te zitten (dat krijg je met al die modder en dat zand op de wegen....) had ik op een moment geen werkende remmen meer.
Alsof, en misschien is dat ook wel zo, de remblokjes sterk versleten zijn. Maar dat is wel plots, en is dan niet geleidelijk gegaan.

Met kunst en vliegwerk thuis gekomen, en nadat ik mijn fiets goed schoon heb gemaakt, mbv de inbussleutel twee kleine slagen (klikjes) de remmen aangedraaid en weer volop remkracht. Maar, nu loopt de voorste rem aan. Ik moet dus nog wat meer afstellen en aanpassen.

Komt dit herkenbaar voor? En wie heeft tips hoe ik eea moet afstellen of ander advies?
Ik zal voortaan hoe dan ook een passend inbus sleuteltje meenemen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 okt 2015 00:59

Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 19 okt 2015 06:24

Dat is niet een reactie waar ik iets aan heb.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 okt 2015 08:10

Heb je de blokken goed ingeremd? En je schijven schoon? Ik heb op m'n crosser ook schijfremmen. En als ik met nat weer door het zand fiets hoor je ze ook wel eens aanlopen. Als de schijven nat zijn maken ze wel lawaai, maar remmen gaat nog steeds goed.

Ik heb zelf goede ervaringen met BBB sintered blokken. Die hoef je niet in te remmen. Ze remmen vooral goed als ze wat warmer zijn. Dus na een paar keer krachtig remmen doe ze het goed.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2015 08:30

FietsBie schreef:Dat is niet een reactie waar ik iets aan heb.
Maar wel de praktijk met bepaalde type blokjes icm Nederlands winterweer. Waarschijnlijk heb je resin blokken erin zitten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 19 okt 2015 08:51

Ik hoor mijn remmen ook met nat weer (canyon inflite). En ik heb de standaard blokjes, resin denk ik. En ik vind het raar want op mijn mtb hoor ik niets.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 19 okt 2015 09:27

Ik weet niet wat voor blokjes er inzitten, ik heb deze fiets sinds juni en er inmiddels een paar duizend km mee gefietst.
Ligt denk ik niet aan de blokjes, omdat ik de eerste 60 km van mijn rit geen problemen met remmen had. Wel vaak aanlopen van de schijf als ik op landweggetjes reed, die door de regen modderig zijn geworden. Ik ga er vanuit dat hierdoor ook troep op de schijven is gekomen. Maar misschien ook wel in de remmen zelf.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 okt 2015 10:00

amclassic-fan schreef:
FietsBie schreef:Dat is niet een reactie waar ik iets aan heb.
Maar wel de praktijk met bepaalde type blokjes icm Nederlands winterweer. Waarschijnlijk heb je resin blokken erin zitten?
Ik heb toch ook resin blokken in mijn MTB remmen zitten en nergens last van. Hoe zou je het verschil tussen een racer en MTB remgedrag dan kunnen verklaren?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2015 10:16

Waarschijnlijk heeft de MTB er net zo goed last van als je de blokken niet goed inremt ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 okt 2015 10:52

Ja ok amclassic-fan maar Fietsbie zijn reactie:
FietsBie schreef:Dat is niet een reactie waar ik iets aan heb.
had meer betrekking op klimmer zijn opmerking:
klimmer schreef:Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 okt 2015 10:56

Ik denk dat t toeval is geweest dat de remmen het slecht gingen doen. Bepaald soort smerigheid of steentje of iets op de verkeerde plek. Of "iets" opgepakt dat de boel wat verneukt heeft. Anders kan je niet eerst 60km probleemloos rijden (en de 1000en kilometers daarvoor), en dan ineens nauwelijks meer.

Je hebt de boel schoongemaakt, als je het dan weer "gewoon" afstelt, en niet super strak, zou alles toch weer moeten werken. Eventueel check je de blokken op slijtage, want na 1000en km's kan het natuurlijk dat er een keer nieuwe blokken in mogen... Hangt er vanaf hoeveel je hebt moeten remmen de laatste maanden, en hoeveel slecht weer daar bij zat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 19 okt 2015 12:59

Ik heb er zelf ook last van. na een regenbui is soms het remvermogen bijna helemaal weg.
Na een tip om de blokjes met dreft en daarna remreiniger. Dit hielp voor de voorrem wel maar de achterrem niet. Hierover kreeg ik van de fietsenmaker te horen dat ik dat absoluut niet moest doen. Wat nou het werkelijke probleem is dat het na bijna iedere regenbui drama is is mij nog niet duidelijk.

Plaats reactie